Måste jag ta ner en ej fast monterad antenn om hyresägaren kräver det?

SM7PNV

Well-Known Member
Hej.
Någon som kan hyreslagen väl?
Jag har en antenn som är monterad i en parasoll fot som står på min balkong och kör en APRS gateway på 2m.
Hyresvärden har bett mig plocka ner den efter någon rapporterat störningar.

Man bör ju välja sina fajter så har hyresvärden rätt att så får jag väll plocka ner den.
Jag antog bara att eftersom den inte var fast monterad så behövde jag inte inhämta hyresvärdens godkännande??
(jag har en annan liten bredbandsantenn som jag fått OK att montera på fasaden av hyresvärden)

Skall jag stå på mig och riskera hyresvärdens och grannars ilska eller är det bara att kasta in handduken ?

//Harry
 
Det kan vara lite känsligt problem.
Är det bevisat att det är du som stör?
Vissa människor tål inte att se en antenn förrän de får störningar.

/ Ingvar
 
Hej !

Jag vill minnas att det finns lite prejudikat på fall som dessa.
OM det inte föreligger någon som helst fara/risk för andra med din antennlösning, så kan du ha kvar den. Jämför alla parabolantenner som finns i vissa bostadsområden o de fajter som varit kring detta.
 
Jag kan inte tänka mig att något som står på din balkong (hyrt utrymme) och inte medför fara för någon eller något måste avlägsnas. Det handlar heller inte om estetiska aspekter från värden så be honom uppmana den störde att ta kontakt med dig.

Lennart
 
Tack för svaren.
Det verkar som många tror som jag att en en icke fast monterad utrustning borde vara OK.
HSB skriver tex uttryckligen att man ej behöver inhämta hyresägarens tillåtelse för tex en parabol om den står på ett stativ på en balkong.
Nu behöver ju inte min hyresvärd ha samma regler men jag skall nog ändå stå på mig och be dem specificera vilken paragraf i hyreskontraktet de åberopar så får vi se hur det går.
Vad det gäller störningar så löser PTS bäst det, tror inte jag genererar några störningar som kan störa ut mobilt bredband (min gateway sänder i 2 sekunder var 600:e sekund)

Tack för era svar.
 
Jag kan bara rekommendera följande.

1. Låt antennen stå kvar.
2. Sänd INTE på antennen under 1-2 månaders tid.
3. Om någon klagar på störningar, visa i loggar mm, att antennen inte använts.
4. Om inga störningar inkommer under 1-2 månader, så kan du nog köra på ganska fritt.
5. Om du stör först när sändningarna börjat, hjälp grannen att fixa störningen. Och om grannen
har utrustning som inte är CE märkt, så är det faktiskt grannens problem. Och hyresvärdens,
då utr kan utgöra en elfara.... hehe....

Bara mina 2 korvöre i debatten...
 
Hej !

Där vi bor i ett lugnt 6-vån HSB-hus så hände det sig för en si sådär 6-7 år sedan att en granne fått störningar på sin TV. Störningarna uppträdde först strax efter det att några grannar fått reda på att jag har ett radiointresse...

Till saken hör att jag har endast en 7 m tråd innomhus och högst sporadiskt släpper ut nå'n ynka W kortvåg i den.

Nåväl, genom tillmötesgående från min sida så löstes saken ut hur enkelt som helst, men jag undrar än idag om det verkligen fanns några störningar överhuvudtaget?
I vart fall inte från mig.
 
Om störningen är av en sådan karaktär att grannar tycker antennen är ful, låter, skymmer, ser farlig ut mm kan jag förstå att det är ett fall för hyresvärden.

Men om det är någon form av störning i grannens tv eller stereo osv borde det väl anmälas och utredas av någon annan.

Kanske grannen drabbas av el-allergi... då är det kört. :)


Sammanfattning; jag tycker inte man ska behöva plocka ner en annars oskyldig antenn bara för att värden TROR att den stör. Det borde vara utanför hans område.
 
"Allt" ligger inom hyresvärdens kompetensområde om han nu sätter den sidan till. Risken är att jag slår in öppna dörrar, men låt mig komma med ett förslag.

Kolla upp om det finns någon radioamatör som fått antenntillstånd i grannskapet, oavsett om det är fråga om en annan hyresvärd. Kolla upp hur denne gick till väga. Kontakta sedan den hyresvärden och hör efter om hur de skulle ställa sig till en förfrågan om du flyttade till någon av deras bostäder, och vilka skäl den hyresvärdens representant anser vara viktiga för att kunna ge dig det tillståndet. Fråga även om du får hänvisa till honom/henne som referens.

Med dessa argument i bakfickan, kontakta din hyresvärd och be om ett samtal för att få lägga fram din sak.

Jag gjorde på i stort sett samma sätt för 3-4 år sedan, för att utverka antenntillstånd för min gamle gode vän SM5IB (nu silent key) i en HSB-förening i Västerås. Avogheten i början vändes till ett positivt beslut.

73 och lycka till!

/ Göstha
 
Mitt problem verkar ha löst sig.
Jag svarade hyresvärden att antennen inte var fast monterad och och förklarade vad den användes till (APRS) samt att det inte var troligt att jag genererade störning då den endast sänder i två sekunder var 600:a sekund.
Hyresvärden försatte efter det endast att fokusera på de misstänkta störningarna och återupprepade inte kravet på att den skulle tas ner.
Jag kickade igång spektrum analysatorn, kopplade en antenn på ingången och svepte 0-1.8GHz med min sändare igång.
Jag fotograferade bilden och förklarade att reglerna säger att min utrustning är OK om oönskade emissioner är 40dB ner från bärvåg men som syntes på fotot så var min sändare ändå bättre och inga signaler genererades på mobilnätets frekvenser runt 900MHz.
Jag bad dem även kontakta sin tjänsteleverantör om de hade problem med sitt mobila bredband.
Efter det så har de inte hört av sig så jag antar att de har lagt ner ärendet.

//Harry
 
Last edited:
Bra information av PTS.
Korrekt och saklig samt bra att de förklarar att det ibland upp till ägaren av störd utrustning att åtgärda problemen.

I mitt fall så har har hyresägaren kommit tillbaka och frågar om jag kan vara med när de springer omkring och felsöker deras utrustning på en vardag under arbetstid :confused: suck!

De har i alla fall kontaktat deras tjänsteleverantör (Telia) som jag föreslog, så det är ju lite framsteg. Om man nu bara kunde få fastighetsägaren att förstå att de är lekmän och inte skall springa omkring och leka radio detektiv när de ändå inte är kompetenta att mäta eller dra slutsatser av mätningar eller ens förstå hur det mobila bredbandet fungerar.

De hade vidarebefordrat mailet från Telia, där kan man utläsa att Telia nu tror att det är en mobilnäts-repeater jag har *tar sig för pannan* :eek:
Vidare kan man utläsa att de mer eller mindre erkänner att deras mobila bredband kanske inte är så bra i Båstad.
Men det går hyresvärden helt förbi.

Jag har även försökt fått dem att förstå att det mobila bredbandet använder överkapacitet i det mobila bredbandet.
Hur mycket överkapacitet tror ni Båstad har där det bor 4000 personer året-om men ökar till 40000 personer under sommaren??
Man kan inte ens få en ledig kanal för att ringa!
Meddelanden som aldrig ses annars som "Nätet upptaget" kan man se på sin mobil display när det är som mest folk här.

Dottern hade Telia bredband här under några månader och det var ju helt värdelöst.

Men att få de här argumenten att bita på min hyresvärd är helt omöjligt, alla argument rinner av dem som de vore helt oväsentliga.
De är helt inkörda i tankespåret att jag måste ha någonting med det att göra eftersom min antenn sattes upp i våras och då började deras bredband fungera dåligt.
Att jag bara sänder i två sekunder var tionde minut tycker de heller inte är relevant.

Oj vad jag jagade upp mig nu :eek:)
Får nog vänta med att komponera ett svar på deras senaste mail tills jag lugnat mig lite. :)
 
Last edited:
Kort och gott!:
Det DU har på balkongen som inte bryter mot lokala ordningsstadgan eller
brandföreskrifter vad gäller brandfarliga vätskor eller explosiva ämnen är upp
till DIG och ditt samvete.

Hyresvärden har inte med detta att göra!
Då kan han lika bra bestämma att du ska bära rutiiga kalsonger!

Låt du antennen stå och låt hyresvärden "jogga runt" och leka radiodetektiv "om det honom roar".
Det är Elsäkerhetsverket som är behörig och som kan hantera störningar.
Hyresvärden kan INTE tvinga dig att medverka i "dagens cirkus"!
Detta mail kan du sända till din hyresvärd "det rätten och packen de sig efter"
för att citera Gustav 1 Wasa.
 
Last edited:
Back
Top