mastfundament och tjäle?

SA2CEM

Well-Known Member
Är strax färdig med hålet för ett fundament till en 18m versatower.
Hålet blir 1,5m i fyrkant och ca 1,7-1,8m djupt.
Marken består av lera.

Hur är det med tjälen nu då för oss västerbottningar? Vill ju inte att masten skjuter när man stagat.
Vissa säger jag måste MINST två meter ner, vissa säger att dryga metern räcker eftersom snön isolerar tillräckligt och har även hört att man kan lägga cellplast under och runt fundamentväggarna men då krävs väl den svindyra sorten som klara hög långtidslast och den fukt som finns i leran, det duger väl inte med vanlig eps?

Hjälp mig med synpunkter och åsikter, har en semestervecka kvar och tänkte få det gjutet o klart innan det är dags för arbete igen..

Edit: tjäldjupet här verkar ligga på 1,5-1,6m om man tar korrektionsfaktorn för lerjord med i beräkningen så jag har nog kommit under frostfritt men frågan är då hur mkt kyla fundamenter drar ner...

Eller överanalyserar jag igen? :p

Last edited:

SM0RCL

Well-Known Member
Ring till kommunens stads- och byggnadskontor (motsvarande). De borde kunna svara på en sådan fråga.

73 de Kai

SM0GCU

Well-Known Member
Är strax färdig med hålet för ett fundament till en 18m versatower.
Hålet blir 1,5m i fyrkant och ca 1,7-1,8m djupt.
Marken består av lera.

Hur är det med tjälen nu då för oss västerbottningar? Vill ju inte att masten skjuter när man stagat.
Vissa säger jag måste MINST två meter ner, vissa säger att dryga metern räcker eftersom snön isolerar tillräckligt och har även hört att man kan lägga cellplast under och runt fundamentväggarna men då krävs väl den svindyra sorten som klara hög långtidslast och den fukt som finns i leran, det duger väl inte med vanlig eps?

Hjälp mig med synpunkter och åsikter, har en semestervecka kvar och tänkte få det gjutet o klart innan det är dags för arbete igen..

Edit: tjäldjupet här verkar ligga på 1,5-1,6m om man tar korrektionsfaktorn för lerjord med i beräkningen så jag har nog kommit under frostfritt men frågan är då hur mkt kyla fundamenter drar ner...

Eller överanalyserar jag igen? :p

- Från mina år i byggbranschen vill jag minnas:

Lera finns i olika mättnader, men är en av de mest tjälbenägna massor vi har.
Du behöver sannolikt lägga betongfundamentet så långt ned du kan, och gjuta under den nedersta mastsektionens fot med krympfritt bruk, omgärdande bultgruppen.

Sedan täcka över själva fundamentet med avsedd cellplast, och till viss yta som sträcker sig förbi fundamentet.

Lera rör på sig. Den bortgrävda lerans massa (vikt) måste ersättas med minst samma massa, betong plus nyttig last. Annars "flyter konstruktionen upp" vid kraftig åska eller vibrationer.

Kommunen svarar nog inte på frågor, de tar inte ansvar för konstruktioner.
Grundläggning på bl a lera och frostbenägen mark fanns god vägledning för i den tidigare SBN Svensk byggnorm, men jag tror inte det finns motsvarande i nuvarande Boverkets Byggregler.
Säkerligen finns nyttig info i Trafikverkets ansvisningar för järnväg och vägar.
Det kan också finnas bra info i HusAMA eller MarkAMA (Allmänna Material och Arbetsanvisningar) som finns på bibliotek.
Lycka till.

SA2CEM

Well-Known Member
tack för lite input. om jag förstår dig rätt GCU så menar du att jag bör gjuta direkt ner i hålet (så djupt som möjligt) och istället för att lägga isolering i hålets väggar och botten, lägga markisolering över själva mastfoten och en bit omkring fundamentet?

hur har ni andra gjort som har liknande förutsättningar?

SM0GCU

Well-Known Member
tack för lite input. om jag förstår dig rätt GCU så menar du att jag bör gjuta direkt ner i hålet (så djupt som möjligt) och istället för att lägga isolering i hålets väggar och botten, lägga markisolering över själva mastfoten och en bit omkring fundamentet?

hur har ni andra gjort som har liknande förutsättningar?

- Ja, i princip!
Ta reda på frosfritt djup ordentligt och lägg överkant fundament där el lägre.
Om inte, isolera så att kylan inte når ned till massorna runt fundamentet. Se litteraturen.

SA2CEM

Well-Known Member
Hm.. Överkant på ett fundament till ett versatower 2m under markytan är ju en omöjlighet.
Jag gjuter direkt i hålet osså får jag isolera så gott det går på ovanytan. Det blir nog inte många cm med jord ovan isoleringen men det får bli så.

Skulle den skjuta av tjälen får väl masten stå ostagad.

SM5KYH

Well-Known Member
Föreligger inte ett missförstånd här?:confused:
Det finns ingen kommersiell installation mast eller torn vars nedersta del "är nedgrävd i marken". Jag har då aldrig sett en sådan variant.
GCU menar kanske "överkant fundamentFOT" alltså den vanligen lite större delen av fundamentet typ betongplattan i botten av fundamentkonstruktionen?

Denna del av fundamentet måste vara på frostfritt djup.
Mitt lekmannaråd är dessutom, eftersom det är lera, är att tillse att resten av fundamenet - det som går uppåt från foten, upp ovan mark, är koniskt avsmalnande uppåt.
Detta efter att ha sett plintar i lermark komma metervis rakt upp, en liten bit varje år, lyfta av tjälen som tagit tag i dem och lyft dem. inte så kul att ha en byggnad på dom... :eek:
Händer inte med koniska plintar.

73

igge

Well-Known Member
Att en plint lyfts upp ur marken tillika större stenar är att frosten/tjälen kryper ned under och lyfter upp stenen en liten bit var gång. Att den är konad har ingen som helst betydelse.
Har sett septiktankar lyftas upp och efter några år ligga ganska så öppet på åkermarken. Snacka om krafter.

SM5KYH

Well-Known Member
Att en plint lyfts upp ur marken tillika större stenar är att frosten/tjälen kryper ned under och lyfter upp stenen en liten bit var gång. Att den är konad har ingen som helst betydelse.
Har sett septiktankar lyftas upp och efter några år ligga ganska så öppet på åkermarken. Snacka om krafter.

Javisst. OM tjälen får komma under så.
Men gör dig en bild av en platta på frostfritt djup på vilken fundamentet står. Därmed tillåts inte tjälen "komma under och lyfta". Plattans kant sticker ut säg 30 cm åt vart håll och belastas av massorna ovanpå den. Att tjälen då expanderar massorna ovanför borde inte medföra att arrangemanget lyfts uppåt. Snarare tvärtom. Men som jag skrev är jag lekman på området och gör antaganden jag själv finner rimliga.

Finns här kanske något byggnadsproffs som kan tips oss andra?

SA2CEM

Well-Known Member
Ja, jag missuppfattade nog GCU där. Såklart menade han fundamentfoten.

Tjenare Gustaf, inte tror du väl att jag inte har koll på SJ2W :p Det var också därifrån jag fick tipset att isolera själva fundamentet, skillnaden är att han kör rejält stagat och inte behöver nåt märkvärdigt fundament.

Min mast är tänkt som fristående men med möjlighet till stagning i framtiden.

Jag velar fortfarande, imorrn är armeringsburen färdig så jag måste ta ett beslut.

Frågan är vad som är bättre:
1 = isolera fundamentet under och runt med dyr XPS cellplast och hindra att det kalla fundamentet fryser marken eller
2 = isolera marken runt fundamentet och till viss del fundamentets ovansida med mastfot och hindra att kylan tränger ner till fundamentet? Blir dock inte mkt isolering i alt. 2, varken i tjocklek eller utbredningen pga placeringen och det måste finnas utrymme för täckjord.

En avstickare: Kai, ville bara säga att jag brukar titta till din blogg rätt frekvent, alltid intressant med mkt bilder och förklaringar för en nykomling som jag. Tack för det.

Last edited:

SA2CEM

Well-Known Member
jag bifogar en dålig översiktsbild om det är till någon hjälp, vill helst inte gräva sönder marken runtomkring alltförmkt.

håle.jpg

och en till bild bara för att.. det känns i armarna nu efter ha handskottat 4kbm blålera..

håle2.jpg

Last edited:

SM0GCU

Well-Known Member
Ja, jag missuppfattade nog GCU där. Såklart menade han fundamentfoten.

Tjenare Gustaf, inte tror du väl att jag inte har koll på SJ2W :p Det var också därifrån jag fick tipset att isolera själva fundamentet, skillnaden är att han kör rejält stagat och inte behöver nåt märkvärdigt fundament.

Min mast är tänkt som fristående men med möjlighet till stagning i framtiden.

Jag velar fortfarande, imorrn är armeringsburen färdig så jag måste ta ett beslut.

Frågan är vad som är bättre:
1 = isolera fundamentet under och runt med dyr XPS cellplast och hindra att det kalla fundamentet fryser marken eller
2 = isolera marken runt fundamentet och till viss del fundamentets ovansida med mastfot och hindra att kylan tränger ner till fundamentet? Blir dock inte mkt isolering i alt. 2, varken i tjocklek eller utbredningen pga placeringen och det måste finnas utrymme för täckjord.

En avstickare: Kai, ville bara säga att jag brukar titta till din blogg rätt frekvent, alltid intressant med mkt bilder och förklaringar för en nykomling som jag. Tack för det.

- Förlåt om jag varit otydlig, men -KYH (är du i branschen?) tycks förstå mig.

FOTEN bör ligga frostfritt, vare sig det gäller uppåtkrafter eller sidokrafter, som kan uppträda i lerfickor. Jag tror här att FOTEN är ca 50 cm hög.
(Fråga en Göteborgare, de vet bäst vad gäller grundläggning på tjälbenägen lerjord).

I FOTEN skall ingjutas bultgruppen till mastens fot.
Bultgruppen i FOTEN skall omgjutas till stöd för mastfoten. Tror att jag nämnde detta i tidigare inlägg.
Bultgruppens omgjutning kan förses med köldbrygga/avbrott exv Dow Chemicals " Roofmate".
Edit: Det handlar om, enligt mitt synsätt, att hindra omgivande jordarter att nå ned till nominellt "frostfritt" djup!

- Om masten skall stå ostagad, och utverka ett kraftmoment (mastlängd (m) x vindlast (kp) = kpm) måste mastens fundament uppvisa ett mot-moment som motverkar detta. För att inte ramla omkull. Betong x sidoutbredd, helt enkelt!

- Nyligen hemkommen roslagsbo från det alldeles fantastiska Liseberg, med barn o barnbarn, alldeleds omtumlad men önskar GL med era projekt!

PS!
Jag anar att mitt skrivna ord i ett forum dessvärre inte är så tydligt uttryckt, så som mun-mot-mun över en kopp kaffe och en enkel skiss på klubben.

Last edited:

SA2CEM

Well-Known Member
Ursäkta om jag är trög, är inte helt säker på vad du menar med fot o bultgrupp men tror att du menar en 50cm tjock betongplatta som ett smalare fundament upp till själva mastens bottenfäste står på? Isf är jag med dig.

Men mitt fundament får ingen fot utan det blir ett stort rektangulärt betongblock där ovandelen nu är lägre än omkringliggande mark med en ca 10cm uppgjutning lika stor som mastens bottenfäste.
På så sätt rymmer jag upp till 100mm markisolering ovan fundamentet runt mastfästets uppgjutning och ca 50-70mm markisolering ca 1m runt fundamentets omgivande mark.
Tror även det ska gå att klämma dit 30mm isolering direkt över mastfästet.

Fick tipset av en radioamatörkollega (som jobbar med sånt här) att även lägga ett lager styrofoam i botten på hålet.

Tror det blir bra så, annars får jag väl planera om marken runt för att få dit ännu mer markisolering om det skulle behövas.

SM0GCU

Well-Known Member
Nejdå, du är alls inte trög! Det är jag som inte klarar att omformulera tal/tanke till redig skrift. Värdelöst oxo med Smartphone!

Ja, jag menar en redig klump i botten på frostfritt djup, och en smalare betong till toppen, vari mastens infästning (bultgrupp) förankras ända ned till klumpen i botten. Ett upp-och-nedvänt T alltså.

Du frågade om frost i marken mm, och jag tror inte betongen för ned så mycken kyla. Det gör däremot den vattenmättade leran.
Du kan kanske lägga ut ett tillfälligt lager styrofoam på marken, innan snön faller. Lägg tidigt skottad snö ovanpå. Så har du flyttat upp det frostfria djupet en hel del.
Lycka till!

SA2CEM

Well-Known Member
Tack Roland, precis vad jag letat efter.
Nu ät iaf gropen färdig, styrofoam i botten och en ordentlig armeringsbur av 100m armeringsjärn och själva gjutformen färdig.
Nu återstår bara att uppskatta rätt mängd betong så kommer betongbilen hit på torsdag.

När gjutningen är gjord ska jag gräva ut lite runt för markisoleringen. "baksidan", dvs mot slänten lär väl knappast behöva isoleras så mkt då det ligger nästan 1m jord ovanför.

Ska bli spännande...

med risk för att detta utvecklar sig till en projekttråd så visar jag några bilder:
1.jpg

2.jpeg

3.jpg

4.jpg

6.jpeg

Last edited:

SA2CEM

Well-Known Member
bild efter gjutningen, tyvärr sjönk betongen ihop på vissa ställen så ytan är inte plan, får klura ut hur jag ska avjämna det..

7.jpg

SA2CEM

Well-Known Member
Ja jädrans. Det måste vara en konstig hobby det här när man kan "fascineras" av en betongklump :)