Mastfundament till Versatower

Lusidor

Member
Hej!
Inför en förhoppad mastresning funderar jag på om någon har koll på utformning av ett fundament till en ostagad 18m Versatower. Jag har bergfästet till den. Jag har fått fler tips på detta bl.a. 1x1x1,5m (LxBxH) och från hofi.de 2x2,2x1,2m. Om någon har eferenhet av detta så vore jag oerhört tacksam.

73 de SM4YMC Patrik
 
Det är alltid bra att ha för stort fundament än för litet, speciellt om det skall vara ostagat ! Jag skulle satsa på 2m djupt och 1,5 x 1,5 m sida.

Gräv ett hål som är lite störe och stoppa ner armering för betongen, bra om man kan svetsa ihop det också. Sedan är det bara för betongbilen att komma och hälla i gropen. Här kan du se lite bilder som kan vara av nytta http://sk3w.shacknet.nu/gallery/album14

GL !

73 de Teemu SM0WKA
 
Om inget annat hjälper kan man ju räkna ut det...

Ifall ditt Versatower är av den typ som är specificerat för en maximal toppvindlast på 800 N
så blir böjmomentet i mastfoten runt 14000 Nm plus det böjmoment som kommer från
själva mastens vindmotstånd. Detta har jag inte kunnat hitta något värde på, så ett rimligt antagande
är halva böjmomentet som kommer från antennen, dvs 7000 Nm. Totalt 21000 Nm.

Om man antar det ogynnsammaste fallet när en kubisk "fundamentklump" står ovanpå marken så
blir det erforderliga momentet för att välta denna grovt räknat massan multiplicerat med halva
sidan på kuben. Armerad betong har en densitet på c:a 2700 kg/m3 så en kub med 1 m sida kräver ett moment på c:a 13000 Nm för att börja röra sig. När "klumpen" grävts ner så beror det erforderliga momentet inte bara på tyngdkraften utan också på tryckhållfastheten hos den omgivande marken. Ett inte alldeles orimligt värde för väl stampad jord ligger runt 30 - 60 kPa.

För att rubba fundamentet krävs dels att övervinna ett moment på c:a 13000 Nm från tyngdkraften,
samt ett ytterligare moment som grovt räknat blir
tryckhållfastheten gånger sidoarean/2 på fundamentkuben.
Antar vi 50 kPa så blir detta moment c:a 25000 Nm. Alltså klarar det nedgrävda fundamentet i storleksordningen
25000 + 13000 Nm = 38000 Nm, vilket torde ha krökt masten i fästet långt innan fundamentet rubbats.

Fundament som är nedgrävda bör gärna vara formade så att man också utnyttjar jordens
tyngd för att motverka mastens böjmoment, varför ett prismatiskt fundament som är bredast i botten erbjuder ett större vältningsmotstånd än ett som är rent kubiskt för samma mängd betong. Dessutom är det i så fall bättre att göra fundamentet högre än det är långt och brett.

Lägger man sedan på en säkerhetsfaktor på 2 så skulle det gå åt c:a 2 m3 betong till
det nedgrävda fundamentet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Tack för det uttömmande svaret Karl-Arne! Då borde ett fundament med sidorna 1,0m och djup på 2m räcka till gott och väl.

73 de SM4YMC Patrik
 
Hmm, jo mycket kan man räkna ut här i världen.
Skulle vilja rätta till vissa värden, densitet på armerad betong räknas som 2400 kg/m3.
Den säkerhetsfaktor som används vid risk för allvarliga personskador som följd vid dimensionering av byggnader och andra föremål är 1,2.

En stor klump av betong kostar mycket betong och betong kan vara dyrt. Men håller med att ett djupt fundament är bättre än ett brett. Det bästa vore en platta med en pelare på då får du ett jordtryck ovanpå fundamentet och du kan göra det mycket mindre.
Till 18 m tornmast med lite krimskrams i toppen så är det inte några större saker vi pratar om utan det räcker säkert med 1,5m djupt och en bottenplatta på 1,2 i fyrkant och 0,3m tjockt, pelaren gör du 15cm större i sida än mastens infästningsbultar.
Armeringen bockas i 90graders böjar och upp i pelaren. diam.12mm. 8-10st bör vara lagom.
Sen ska armeringen najas med ståltråd, inte svetsas. Värmer du armeringen så förädras egenskaperna i stålet och kvaliten försämras.

Vill du så kan jag skissa upp och skicka ett mail eller på fax.
73 Peder
 
OK, nya bud från USY. Men...angående pelaren på bottenplattan, nu är det ju så att bergfästet till min versatower har en bottenplatta som är 0,9x0,9m så pelaren blir isåfall 1,05x1,05m om jag förstått det hela rätt. ?
 
Om jag vore i dina kläder skulle jag lägga pengarna på att staga masten ordentligt iställe. Ett Versatower klara inte alls av speciellt mycket last, (åtminstone inte om det ska upp på 18 m höjd) ostagat. Har själv ett och skulle aldrig komma på tanken att ha det ostagat. Har sett master gå i backen pga att det inte finns stag. Dessutom så kommer du snart på att du ska ha större och fler antenner...det är en naturlag som gäller hos alla radioamatörer....och då måste du dit med stagen iallafall.

73 de Classe SM3GSK
 
Back
Top