AdamStockholm
Well-Known Member
Hej
Vilken betydelse har monteringshöjden för en vertikalantenn med redialspröt typ Diamond CP-6?
Vilken betydelse har monteringshöjden för en vertikalantenn med redialspröt typ Diamond CP-6?
¨Groundplane Antennas at Various Heights
Conclusion:
Do not mount groundplane antennas at heights between 0.25 and 1.25 wavelength. At those levels above ground most of the energy will be radiated at angles of 27° to 45° into the ionosphere. This phenomenon seems to be independent to the number of radials or other counterpoises. Further simulations indicates that this is true for all other variants of vertical antenna systems too.
..¨
Hmm. Innebär detta att eftersom antennen är avsedd för 6-80 m att jag bäst behåller den under 1,5 m eller över 100 m över marken för att den skall fungera som avsett?
¨
Hmm. Innebär detta att eftersom antennen är avsedd för 6-80 m att jag bäst behåller den under 1,5 m eller över 100 m över marken för att den skall fungera som avsett?
Och vad kommer grannarna till höger och vänster i hyreshuset eller radhuslängan att tycka om det? När deras stereo hoppar jämfota och TVn blinkar i takt med pratet eller telegrafin, och datorn får spunk. Nu finns det ju K2 (utan PA) eller QROlle, men ganska snart bara måste man nå det där rara DX-et alla andra kör.Själv skulle jag sätta upp en liggande Vee, dubbelZepp byggd av två långa metspön på balkongen. Att få 2 x 7 meter matad med stege och avstämd med en avstämmare som har symmetrisk utgång.