Maströr för skorstensfäste?

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!
Nu har jag ett 3m maströr, diameter 38mm, fäst med skorstensfäste. På det sitter en TV-antenn och en dubbeldipol för 80m/40m. Jag skulle vilja ha ett längre rör, för lite fler (men små) antenner. Det finns flera som säljer 1,5m skarvbara rör, men det blir för klent tror jag.

Någonstans har jag sett 6m maströr, men jag minns inte var. Vet du?

m.v.h.
SM5OCI Per
 
Känns ganska långt med 6 meter rör på en skorsten?
Men oavsett hade jag valt aluminiumrör med 50 mm diameter och godstjocklek 3 mm i legeringen aw 6082.

73 Kricke
 
Tack för tips!

Kanske är 6m lite för långt... Högst upp tänkte jag mig en vertikal för 2m/70cm, därunder en Cobwebb, och under det en dubbeldipol (fan dipole) för 80m/40m. Kanske 6m är lite för högt, men de 3m jag har idag är för lågt.

Max 50mm diameter på röret, för att passa skorstensfästena. De fästena sitter 45m cm från varandra, men kan flyttas isär lite mera.

Kommer det att hålla?

73,
SM5OCI Per
 
Det kan gå men akta skorstenen, mången skorsten pallar inte så värst mycket hävstångseffekt. Kan du sätta någon tunn staglina så blir du mer på den säkra sidan.

73 de SM7SJR, Björn
 
Om du istället kan montera röret på husgaveln finns kraftiga fästen som kan placeras med större avstånd och därmed bära längre rör.

Lennart
 
Back
Top