Maströr i sektioner

SM0UAN

Well-Known Member
Hej. Jag undrar om det finns nåt tips om var man kan hitta ett delbart maströr i glasfiber (motsv.) som är runt 7-8 m långt. Det jag är ute efter är nåt som liknar stången till en "högantenn 2", dvs ett antal sektioner av icke-metalliskt material, som sammanfogas till lagom längd. Jag tänker inte på teleskopmaster med friktionsskarvar, eftersom jag provat och inte riktigt tycker stabiliteten är tillräcklig. Dessutom måste man våldföra sig på skarvarna för att de ska klara att hålla upp minsta vikt i toppen när masten svajar i vinden... och jag vill sätta upp en Dannex TFD - mittklumpen är inte viktlös. Jag har inte sett nån högantenn 2 till salu, annars vore det ju ett alternativ. Tacksam för alla rimliga tips!

73 de SM0UAN
 
Jag köpte en "grön" delbar glasfibermast av Peter Dahlbom, sm6vkc.
Han har sålt dessa master på DX-Radio men kanske är dom slut nu. Såg annonsen häromdan.
Du kan ju skicka en förfrågan till honom.
 
Även jag har handlat en omgång sådana rör. Stabila/Robusta och väl användbara men dom bör hanteras med arbetshandskar då en del av dom har börjat "flaga" glasfibrer. Ungefär lika kul efteråt som att ha tilläggsisolerat en vind med glasfiberull utan att ha använt täckande klädsel...
 
Biltemas JORDANKARE RUND STOLPE 34X450 Art.nr 14-2704 passar perfekt till de glasfiberrör Peter, -VKC säljer.
 
Biltemas JORDANKARE RUND STOLPE 34X450 Art.nr 14-2704 passar perfekt till de glasfiberrör Peter, -VKC säljer.
Kom inte ihåg om jag köpte min liknande på jemofix eller biltema, (eller harald nyborg när de fanns) den jag har skickade de med distansringar i plast .
Perfekt då man spräckte en av de mindre ringarna så va de perfekt passning
 
Någon som har ett bra tips om hur man skall behandla flagande/stickiga glasfiberrör? Måla med epoxi är väldigt joxigt och klarlack är väl tveksamt.
 
Glasfiberarmerad plast lagar man med 2-komponent polyesterplast som man hittar hos en båttillbehörs affär eller biltema. När plasten åldras så pulveriseras den och glasfibern kommer fram, detta åtgärdas med att stryka på ett eller två varv med polyesterplast.
 
Glasfiberarmerad plast lagar man med 2-komponent polyesterplast
Dessa master är målade så jag tror inte polyesterplast fastnar utan att slipa först och det ska man aldrig göra.
Slipar man kan man oavsiktligen slipa av fibrerna och det vill man inte.
Vill man inte slabba med 2k lack eller polyesterplast så duger det nog med en tvätt och vanlig husfärg.
 
Back
Top