Maströr?

PL1000

Active Member
Var hittar man stabila maströr till toppen på Vetsatower? Jag har ett 50 mm aluminium i 4 mm gods, men det känns lite vekt. Var hittar man stålrör i någorlunda rejält gods? Eller kan man köra med 50 mm solid aluminiumstång?

73 / SM6KNL
 
Jag skaffade galvade avloppsrör i stål.
Diameter 50 mm. några mm tjockt gods.
Fanns i 5-meterslängder.
Ett sådant rör väger mellan 20 och 30 kg.
 
Eller kan man köra med 50 mm solid aluminiumstång?
Visst kan man... Men materialet utnyttjas mycket ineffektivt.

50 mm solid 6061 aluminiumstång väger ungefär dubbelt så mycket per meter
som stålrör med 3 mm gods, men har grovt räknat samma böjmotstånd W.

1662412123635.png

Man kan dock inte använda alltför tunt gods i stålrör som utsätts för stor böjpåkänning, eftersom risken för att det bucklar sig eller blir ett veck ökar.

Det är bäst att försöka få tag på "konstruktionsstålrör" eller "ståltuber" eftersom de har
högre och jämnare kvalitet än vattenledningsrör. Tibnor har sådant.
 
Jag kan ha nåt rostfritt rör över. 60mm x 4 eller 5mm. Men då får du komma till SM7, skickas ej! :)
 
Jag kan ha nåt rostfritt rör över. 60mm x 4 eller 5mm. Men då får du komma till SM7, skickas ej! :)
Det låter perfekt för mig och jag hade gärna giivit mig av på en roadtrip, men min Versatower-topp har en 52 mm ”krage” som måste passeras. Det är så att säga den trånga sektorn :)
 
Hej!

Jag använder 50 mm aluminiumrör med 5 mm gods (legering 6082) till mina master.
Mitt QTH är mycket utsatt och jag känner mig relativt lugn när stormarna kommer in från havet.

Saxat från BE Group;

"EN AW 6082 har en hög hållfasthet och en god korrosionsbeständighet. Legeringen lämpar sig för svetsning och kan anodiseras. Vid krav på mer dekorativ yta efter anodisering används EN AW-6060. Används då krav på hållfasthet och seghet är höga som i bärande element i tex bussar, lastbilar, släpvagnar och husvagnar, fartyg, kranar, broar, stegar och vägräcken mm"

73 Kricke
 
Visst kan man... Men materialet utnyttjas mycket ineffektivt.

50 mm solid 6061 aluminiumstång väger ungefär dubbelt så mycket per meter
som stålrör med 3 mm gods, men har grovt räknat samma böjmotstånd W.

View attachment 8549

Man kan dock inte använda alltför tunt gods i stålrör som utsätts för stor böjpåkänning, eftersom risken för att det bucklar sig eller blir ett veck ökar.

Det är bäst att försöka få tag på "konstruktionsstålrör" eller "ståltuber" eftersom de har
högre och jämnare kvalitet än vattenledningsrör. Tibnor har sådant.
Tack för tipset. En solid stång klarar ju väldigt bra av att klämmas av mastklammer, men om man inte vinner något direkt i vikt eller styrka så blir det nog stålrör. När jag börrjade söka på Tibnor och andra hittade jag oväntat ett maströr på Ahlsell
3,25 mm stålrör bör ju klara betydligt större last än 4 mm aluminium.
 
Hej!

Jag använder 50 mm aluminiumrör med 5 mm gods (legering 6082) till mina master.
Mitt QTH är mycket utsatt och jag känner mig relativt lugn när stormarna kommer in från havet.

Saxat från BE Group;

"EN AW 6082 har en hög hållfasthet och en god korrosionsbeständighet. Legeringen lämpar sig för svetsning och kan anodiseras. Vid krav på mer dekorativ yta efter anodisering används EN AW-6060. Används då krav på hållfasthet och seghet är höga som i bärande element i tex bussar, lastbilar, släpvagnar och husvagnar, fartyg, kranar, broar, stegar och vägräcken mm"

73 Kricke
Jag hängde på 55 kg antenn ca 3 cm ut från maströret och mitt 4 mm gods rör svajar lite obehagligt när jag tiltar masten. En ”normal” antenn hänger lite närmare maströret men detta är typ logperiodisk som monteras på en liten distans. Det tynger ner betydligt ner än väntat. Till min andra kommande mast blir det nog perfekt med 5 mm gods och 6 meter
 
Tack för tipset. En solid stång klarar ju väldigt bra av att klämmas av mastklammer, men om man inte vinner något direkt i vikt eller styrka så blir det nog stålrör. När jag börrjade söka på Tibnor och andra hittade jag oväntat ett maströr på Ahlsell
3,25 mm stålrör bör ju klara betydligt större last än 4 mm aluminium.
Böjhållfastheten är grovt räknat proportionell till Young-modulen E för materialen som för aluminium är c:a 70 och för konstruktionsstål c:a 210,
alltså en faktor 3 högre för stål. Ett rör med samma tvärsnitt av stål kan därför belastas med en 3 gånger högre topplast än motsvarande aluminiumrör.

Detta gäller endast för elastisk deformation, alltså så länge Hookes lag gäller.
Så fort materialet blir mycket högre belastat blir det ett katastrofalt brott.
 
Böjhållfastheten är grovt räknat proportionell till Young-modulen E för materialen som för aluminium är c:a 70 och för konstruktionsstål c:a 210,
alltså en faktor 3 högre för stål. Ett rör med samma tvärsnitt av stål kan därför belastas med en 3 gånger högre topplast än motsvarande aluminiumrör.

Detta gäller endast för elastisk deformation, alltså så länge Hookes lag gäller.
Så fort materialet blir mycket högre belastat blir det ett katastrofalt brott.
"ett katastrofalt brott" är ju en ganska bra sammanfattning på det jag vill undvika :) Jag vet ju att mitt nuvarande rör klarar hela antennen i en helt horisontell mast (i tiltat läge). Om jag då uppgraderar till stål i samma dimension så bör det finnas en del marginal när den står rakt upp och utsätts för vind
 
När masten ligger ner uppstår det enklaste fallet att beräkna.

Böjmomentet blir helt enkelt antennens massa multiplicerat med den fria längden
av maströret över stödlagret.

Antag att antennen väger 50 kg och den fria längden är 2 m, då blir
böjmomentet M 500*2 = 1000 Nm eller 100 kgm.

Man kan sedan gå in i tabeller och se efter vilket böjmotståndsmoment som erfordras
för att hålla emot detta moment.

Bekväm som jag är så kan man annars se efter vad andra har gjort, och ett bra ställe
är QTC 6/1968 där SM7BKZ skrev om ämnet.

1662464613156.png
märk att måtten avser radierna eller halva diametrarna i mm.

SM7BKZ:s artikel skrevs innan SI-systemet slagit igenom helt, så
enheterna är lite annorlunda.

Stoppar vi in värdena uttryckta i "gamla enheter" i formeln
för erforderligt böjmotståndsmoment W = M/15, där 15 uttrycker hållfastheten för
stål med en säkerhetsfaktor av c:a 2.

Då måste W minst vara 50/15 eller 3

W för ett stålrör med 50 mm ytterdiameter och 3,25 mm gods är c:a 5, så det blir en säkerhetsfaktor av 3-3,5 totalt. Detta borde vara tillräckligt.

Ur tabellen framgår även tydligt inflationens inverkan på stålpriserna... :-(
 
Last edited:
Back
Top