Mata högohmigt?

Är det inte så att fälten från vardera ledaren ändå möts i de ihopkopplade skärmarna!? Dessutom blir det elektriska avståndet mellan ledarna oberoende av det fysiska avståndet.

/Lasse
 
Jag ser L1 som en 1:1 strömbalun och den bör ha så hög common mode impedans som möjligt för att hindra HF att ta sig längs utsidan på skärmen in i radiorummet. Visst blir det väl så BDZ? En god kompromiss som möjliggör koaxmatning helt enkelt.
 
Visst är det så Bengt/EQL! Det är säkert en bra lösning. Min kommentar rörde endast funktionen när man använder två koaxer med ihopkopplade skärmar för att erhålla en balanserad feeder. I övrigt vet jag inte om just den varianten är att förorda...
 
Blir det skillnad på att använda APQ:s lösning med L1 och koax och den lösning jag har med 1:1 balun och kort koax in till riggen?
 
Visst är det så Bengt/EQL! Det är säkert en bra lösning. Min kommentar rörde endast funktionen när man använder två koaxer med ihopkopplade skärmar för att erhålla en balanserad feeder. I övrigt vet jag inte om just den varianten är att förorda...

BDZ de APQ.
Lite "off subject" med två koaxkablar för att åstakomma en balanserad feeder. Har för mig att AQW har gjort en rejäl utredning om detta i ESR. Om jag inte minns fel tror jag att han påpekade de höga additionsförlusterna redan vid måttligt SVF. Har också för mig att han nämnde något om att förlusterna i de två kablarna blev inte lägre jämfört med EN koaxialkabel. Jag reserverar mig om jag har citerat fel! Värt att läsa igen på ESRs hemsida.
Min egen åsikt är att metoden med "dubbelkoax" inte kan ersätta en stege på 300/600-ohm med spridare av keramik eller teflon när det gäller att mata en multibandantenn vars matningsimpedans varierar och följaktligen opererar med mycket högt SVF på vissa frekvensband.
Jag kan tänka mig att mata en antenn vars matningsimpedans presenterar 100-ohm med en "dubbelkoax" - alltså en antenn "skuren" för ETT BAND! Sedan gäller det att omvandla 100-ohm till 50-ohm nere vid transceivern.

73
Bengt
SM6APQ
 
Jag är helt enig med dig Bengt/APQ. Min kommentar var mer riktad till Lasse/ZBB som ställde frågan om det var möjligt att åstadkomma en balanserad matare på detta sätt, då detta alternativ för väggenomföring nämnts tidigare i denna tråd.

Alltså inget förslag från min sida utan endast ett försök att besvara ZBB:s fråga, såvida jag nu inte missförstod den.

SM3ZBB skrev:

"Balanserar inte de två ledarna i en stege varandra genom att ligga i motfas? Är det då inte fel att skärma av dem mot varandra?"




73/Lasse
 
Jo, fina bilder, men av vilken anledning skulle man gå över från en fin högohmig stege till en koax och därefter en obalanserad t-match? Nääe?

APQ ger ofta proffs-förslag! ;-) Man behöver inte krångla till det på det sättet. Borra två hål i väggen och dra igenom två ledare bara! Försök behålla de högohmiga och lågförlustiga egenskaperna så långt möjligt!

SA5A de APQ
Min c:a 170m horisontella triangelloop matar jag med öppen stege. Stegen är sedan sammankopplad med en strömbalun som består av ett antal varv av RG-214 lindad på ett avloppsrör av plast. Strömbalunen är sedan skarvad med 25 meter nedgrävd lågförlustkabel, (c:a 22 mm i diameter!) som i sin tur går igenom lekablocksväggen och matar min T-tuner.
Jag har "grovkollat" balansen där stegen möter strömbalunen genom att mäta feederströmmarna som är lika. Jag har också konstaterat att glimlampor "tänder" på samma avstånd till feedertrådarna.
Jag har f ö en känsla av att en exakt balans inte är så kritiskt på en loopantenn jämfört med t ex en 2 x 30 m multibandantenn matad med öppen stege. Rätta mig om jag har fel.
Jag har ej kunnat observera någon RF-feedback på något amatörband mellan 1,8 - 29,7-MHz
På kvällarna brukar jag vara med i ring på 1,95-MHz. SM2/3/4/5 rapporterar att jag har den starkaste signalen från SM6 med mina 150-Watt. Jag anser därför att förslag nr 2, med strömbalun och T-tuner, är en radioteknisk sund lösning.

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Två utmärkta förslag från APQ.

Man får nog se detta i det stora perspektivet och väga för- och nackdelar mot varandra. Så som mitt eget radiorum är inrättat passar koaxiallösningen bäst. Jag skulle klara mig med 3 m RG213. Utmärkt lösning.

EQL de APQ
Ja, man får ta i betraktelse vilket alternativ som är mest lämpligt.

Metod 1, överst på ritningen, är ju på sätt och vis enklare men fordrar en balanserad avstämmare vilket många amatörer tycker är "besvärligare" att bygga eller svårare att anskaffa. Med en sådan inne i rummet får man räkna med att den avger, läcker, RF vilket kan påverka viss utrustning.

Metod 2, är en aning mer komplicerat och fodrar dessutom en strömdrossel. Å andra sidan är T-tunern enklate att bygga jämfört med en balanserad avstämmare med link. En viktig fördel är att detta alternativ är garanterat fritt från RF i radiorummet eftersom T-tunern med fördel kan byggas in i en skärmad låda. Balanseringen av feederströmmarna kanske inte blir lika perfekt som Metod 1 - om nu detta har någon betydelse?

73
Bengt
SM6APQ
 
Tack för alla tips ang högomig matning.

APQ de VKC:

Vi får sammanstråla i Mellerud när det passar och ventilera/praktisera antenn projektet vi talat om.


73,s Peter SM6VKC
 
Tack för alla tips ang högomig matning.

APQ de VKC:

Vi får sammanstråla i Mellerud när det passar och ventilera/praktisera antenn projektet vi talat om.


73,s Peter SM6VKC

VKC de APQ.
OK Peter. Kommer mer än gärna upp en weekenda i april/maj och hjälper dig. Då förväntar jag mig helstekt eeland-antilop med insprängda fettärningar från vildsvin. Skall serveras med lätt kylt rödvin, Côtes-du-Rhône.
Tar med min verktygslåda med div. antenninstrument.

Beträffande den balanserade antenntunern: Beskrivningen låter OK, MEN JAG VILL SE DET ALLRA VIKTIGASTE, KOPPLINGSSCHEMAT!

73
Bengt
SM6APQ, Elektronisk Legosoldat
 
Last edited:
Så här kan det se ut om man till skillnad från APQ:s proffsiga installationer gör helt amatörmässiga dragningar av högohmig stege genom en vägg. I ena fallet en 450 ohms wíndow line, i andra fallet en ca 600 ohm stege. Fungerar toppenbra! Nu har jag visserligen ett trähus så den ganska tjocka väggen består av gipsskiva, spånskiva, isolering och trä. Kan det finnas någon nackdel med att dra igenom ledarna på detta simpla sätt?
SA5A StureDSCN1508.jpg
 
Som jag tidigare berättat har jag klämt stegens trådar (FK1,5) i förnsterkarmen av trä. Det fungerar utmärkt.
 
Så här kan det se ut om man till skillnad från APQ:s proffsiga installationer gör helt amatörmässiga dragningar av högohmig stege genom en vägg. I ena fallet en 450 ohms wíndow line, i andra fallet en ca 600 ohm stege. Fungerar toppenbra! Nu har jag visserligen ett trähus så den ganska tjocka väggen består av gipsskiva, spånskiva, isolering och trä. Kan det finnas någon nackdel med att dra igenom ledarna på detta simpla sätt?
SA5A StureView attachment 3099

SA5A de APQ
Nej, absolut INGEN NACKDEL. Hade det varit så hade jag aldrig presenterat det som Metod 1.
Men, ibland kanske man inte vill ha RF strålande i närheten av transceiver, modem etc.

Den metod du har valt kan INTE betraktas som en "amatörmässig installation"! På många sändarestationer gick den öppna feederstegen genom väggen med porslinsgenomföringar och sedan fram till den balanserade avstämmaren. I ett rum med ett antal sändare spelade det mindre roll om det "kutade" omkring lite RF.

73
Bengt
SM6APQ
 
Hur fritt från annat vill en stege vara?
Om jag drar in den genom väggen till köket och lägger den bakom en taklist 3-4 meter med gipsvägg, träbjälklag, blir det mycket förluster där tror ni?
 
Ja, Du minns alldeles rätt, Bengt/APQ. Dessutom drog "Sparky" upp samma fråga i en annan tråd där det klarlades att det Du säger är alldeles korrekt.
I ett tidigare inlägg beskriver Du din 170 m loop och med ditt upplägg blir det en superantenn för 160 m bandet. Jag antar att Du klippt längden på stegen så att den presenterar ca 50 ohm i nederänden för 160m. Då blir det ju en utmärkt lösning. Jag antar Du har geografiska skäl till att välja den lösningen. För mig skulle det kännas bistert att bli inlåst i en enbandslösning med en sådan fin antenn men Du har naturligtvis lösningar för övriga band också.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Hur fritt från annat vill en stege vara?
Om jag drar in den genom väggen till köket och lägger den bakom en taklist 3-4 meter med gipsvägg, träbjälklag, blir det mycket förluster där tror ni?
Nää, inte alls! Både gips och torrt trä har praktiskt taget ingen påverkan alls.
Jag känner till ett fall då stegen drogs i taket i trapphuset i ett HSB-hus. Stegen låg några cm från träullen i taket Han drog stegen vidare i överkant på sin lägenhetsdörr och vidare i taket i lägenheten fram till s-matchen via radion. Sin stora loop hade han i stora träd strax utanför HSB:s 3-våningshus. Mataren bestod av ca 50 meter stege och han körde många tester framgångsrikt på det sättet.
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Back
Top