Mata högohmigt?

SM6VKC

Well-Known Member
Tankarna finns på att mata mina antenner med 450 ohms bandkabel.
Jag har tänkt göra en vägg genomföring med hjälp av 2 koaxkablar i pararell kopplade till bandkabel i ytterändan och tuner i andra.
Koax skärmarna sammankopplade.
Är längden på detta genomförings arrangemang kritiskt?
Tycker inte det borde vara det.

Och vid ev. HF feedback, vad gör man då? Ferriter på bandkabel, HF choke...?

Har tänkt mig en liggande loop för 80m bandet.
Ska jag mata mitt på en sida eller i ett hörn?

Har tidigare koaxmatat liggande loop och då satt matningen mitt på en sida.

Tycker själv att det inte bör spela någon roll.
 
Tankarna finns på att mata mina antenner med 450 ohms bandkabel.
Jag har tänkt göra en vägg genomföring med hjälp av 2 koaxkablar i pararell kopplade till bandkabel i ytterändan och tuner i andra.
Koax skärmarna sammankopplade.
Är längden på detta genomförings arrangemang kritiskt?
Tycker inte det borde vara det.

Och vid ev. HF feedback, vad gör man då? Ferriter på bandkabel, HF choke...?

Har tänkt mig en liggande loop för 80m bandet.
Ska jag mata mitt på en sida eller i ett hörn?

Har tidigare koaxmatat liggande loop och då satt matningen mitt på en sida.

Tycker själv att det inte bör spela någon roll.

Låter som en god idé! Möjligtvis kan du kanske strunta i det där med koaxkablar? Kan du inte bara borra två hål i väggen och dra igenom två enkelledare? Bandkabel innanför väggen till tunern, och bandkabel utanför väggen upp till antennen. Använd med fördel en balanserad tuner! Hos mig har det funkat bra med både s-match och z-match, däremot inte med en Drake MN-2000 med balun på utgången.
Sture
 
Och ... var du matar spelar nog inte så stor roll på 80m, men på de högre banden kommer de bästa loberna och hamna lite olika beroende på var du matar.
 
Du behöver inte koppla ihop skärmarna på koaxbitarna Peter, använd innerledaren i en RG-213 och dra de i vanliga PV-rör. Feedback lär du inte få eftersom förlusterna i bandkabel är små och den större delen effekt "kommer ut" i den strålande delen. Åke/SA6BNV har en sida, som jag nu inte kan hitta, en bild dock.

Stegen trålar ju bara om du har obalans, själva övergången till koaxialkabel är kanske värd en tanke. Bengt/SM6APQ har visat fina skisser och framfört sina tankar här gällande olika anpassare där den linkkopplade är att föredra. Jag har själv valt en S-match som fungerar bra.

Vid effekter närmare 500W får jag lite problem med HF i schacket på vissa band beroende på att själva antennen är i närområdet 3-5m från rummet.

Åke hade fler bilder på hur han har gjort, om han läser detta kanske han kan visa dig. I den här tråden finns Åkes beskrivning hur han har gjort.
 

Attachments

  • ant.jpg
    ant.jpg
    86,7 KB · Views: 121
Last edited:
Exakt som Bjarne beskriver har jag gjort. vilket fungerar bra. VP-rören ger en ökad säkerhet om det av någon anledning skulle gå varmt....
Att ha med skärmen försämrar matningen för dubbelledaren, fast det gör nog väggen också i någon mån beroende på väggmaterial.
 
Hej,

Vad kul att intresse finns för mina bilder på dipolbygget.
Tyvärr har jag tappat bort bilderna i en serverkrasch.
Jag skall se om jag kan hitta några bilder liggandes någon annanstans.
Men det är riktigt att jag drog ledarna genom VP-rör.
Anledningen till det var egentligen att feedern (som är hemmabyggd av två parallella ledare med 75 mm distanser mellan) går in under en av takpannorna längst upp på taket och fortsätter därefter ca 5-6 m på vinden för att sedan gå ner genom innertaket i radiorummet.
Och jag ville minimera risken för gnistbildning vid åskväder. Jag har läst någonstans att det är av samma anledning man drar elledningarna i väggarna i VP-rör. Om det slår gnistor om dem pga åska så stannar det i bästa fall inne i rören som är mer eldfasta än omgivningen.

Och just det ja, RF tillbaka i radion????
Det händer nog inte med balanserad feeder.
Åtminstone har inte jag upplevt något sådant.
Dock har jag en modern LCD-TV nära S-matchen och den får lite spel på vissa band ;-)
Men vem kollar på TV samtidigt som man kör CW? Inte jag ;)

// Åke
 
Last edited:
Jag har varit inne på samma linje som VKC. Jag har en hemmagjord stege och vill ha en tuner på insidan av huset.
I mitt fall är det betong i väggen. Det finns ett hål för gamla oljepåfyllningen som jag då funderade på att låta ett balanserat koaxialpar slinka in i den sista biten för att få balanserat ända fram.

Jag har tänkt fram och tillbaks på olika lösningar så jag vet inte riktigt sjalv var jag är just nu.
 
Jag har varit inne på samma linje som VKC. Jag har en hemmagjord stege och vill ha en tuner på insidan av huset.
I mitt fall är det betong i väggen. Det finns ett hål för gamla oljepåfyllningen som jag då funderade på att låta ett balanserat koaxialpar slinka in i den sista biten för att få balanserat ända fram.

Jag har tänkt fram och tillbaks på olika lösningar så jag vet inte riktigt sjalv var jag är just nu.

Vad tänker ni att koaxialkabelns skärm ska göra för nytta? Jordad eller ojordad?
Sture
 
Vad tänker ni att koaxialkabelns skärm ska göra för nytta? Jordad eller ojordad?
Sture
Jag har ingen tanke kring det mer än att jag såg en bild på det arrangemanget och det rekomenderades.
Varför framkom inte.
 
Jag har ingen tanke kring det mer än att jag såg en bild på det arrangemanget och det rekomenderades.
Varför framkom inte.

Arrangemanget borde vara mindre känsligt för det som är runt omkring, som en koax, men balanserat.
Jag behöver bara en kortare bit för att komma igenom en betongvägg i ett järnrör. Knappast något man drar en stege i.
Och skärmen skulle då vara kvar, annars förstår jag inte meningen. Att dra två innerledare från koax är ju samma som att fortsätta med stegens ledare, eller missade jag något?

Men nu är jag mer inne på att sätta en trafo på utsidan och dra in en kort koax bara. Förlustmässigt blir det nog samma.
 
Arrangemanget borde vara mindre känsligt för det som är runt omkring, som en koax, men balanserat.
Jag behöver bara en kortare bit för att komma igenom en betongvägg i ett järnrör. Knappast något man drar en stege i.
Och skärmen skulle då vara kvar, annars förstår jag inte meningen. Att dra två innerledare från koax är ju samma som att fortsätta med stegens ledare, eller missade jag något?

Men nu är jag mer inne på att sätta en trafo på utsidan och dra in en kort koax bara. Förlustmässigt blir det nog samma.

Beroende på antennens matningsimpedans, transmissionsledningens kar impedans och längd samt frekvens kan du ju få väldigt olika impedanser där du ska in genom väggen. Allt från några få ohm till uppåt tusen. Dessutom reaktiva delar åt olika håll. Jag tänker att det kan vara olämpligt att lägga en skärm (kanske till och med jordad) så nära de två ledarna som utgör den balanserade ledningen. Det bästa är nog att hålla de två ledarna så långt ifrån skärmar och andra metallföremål som möjligt. Hur stort är det där hålet du vill dra ledningen igenom? Kan du inte få någon centimeter över på var sida?

Man kan också tänka att kapacitansen mellan varje innerledare och skärm kan ha betydelse. Om det t.ex. är en meter koax är väl kapacitansen ca 100 pF eller i den häraden? Då får det betydelse vilken impedans du har där transmissionsledningen har där den ska in genom väggen.

Problemet med transformator är ju också att du inte har en aning om vilken impedans du ska transformera.

Sture
 
Borra två hål i väggen och tryck igenom ett VP-rör och använd innerledarna från RG213. Då har du åtminstone skyddat något för värme, gnistbildning och brand och har en mycket bra elektrisk isolering. Om sedan ledarna inte hamnar på exakt samma avstånd som i stegen igenom väggen har marginell betydelse då det är högohmigt. Materialet i väggen, om du nu inte har metallväggar, har inte heller så våldsam betydelse, du ska väl inte igenom flera meter? Skärma inte av ledarna var för sig.
 
Så här har jag gjort. Tog ett par bilder men avstod från att pulsa i snön.. Klicka på bilderna för att förstora dem.

På utsidan sitter här en trämast som behövs här för att lyfta stegen tillräckligt mycket över plåttaket. Mina antennträd befinner sig liksom på fel sida om huset. Som synes är stegen fäst på träregeln med distanser tillverkade av vp-rör. På väggen sitter en dosa som skyddar genomgångarna av två VP-rör genom väggen. I ändarna på rören har jag tryckt i lite silikon för att plugga igen.

På insidan har jag satt en plexiskiva med ett par uttag som anslutning för innerledarna från RG-213. På stegstumpen som går till matchboxen sitter banankontakter så jag lätt kan avbryta kontakten.

DSC_0003.jpgDSC_0001.jpg
 
Det kan nog stämma att man krånglar till det med dubbla koaxer. låter som det blir de dåliga bitarna ur båda världar.

Angående transformator, jag vet ju visserligen ungefär vad impedansförhållandena mellan stegen och koaxen är i transmissionsledningen.
Men inser också när jag tänker efter att det inte är så bra lösning heller.

I mitt fall handlar det om en hård betongvägg om jag inte väljer oljeröret, så jag behöver inte oroa mig för gnistor så mycket. däremot att få hålen parallella genom 30 cm hård betong och helst luta uppåt en aning för att inte vatten ska droppa in i källaren.

Om jag skulle lyckas med det kan jag dra stegen vidare ända till rummet där riggen står.
 
Tankarna finns på att mata mina antenner med 450 ohms bandkabel.
Jag har tänkt göra en vägg genomföring med hjälp av 2 koaxkablar i pararell kopplade till bandkabel i ytterändan och tuner i andra.
Koax skärmarna sammankopplade.
Är längden på detta genomförings arrangemang kritiskt?
Tycker inte det borde vara det.

Och vid ev. HF feedback, vad gör man då? Ferriter på bandkabel, HF choke...?

Har tänkt mig en liggande loop för 80m bandet.
Ska jag mata mitt på en sida eller i ett hörn?

Har tidigare koaxmatat liggande loop och då satt matningen mitt på en sida.

Tycker själv att det inte bör spela någon roll.


VKC de APQ

Hänvisar till den bild EQL lagt in för mitt nedanstående inlägg. (Tråd nr 14).

Längden på genomföringen är inte kritisk.
Jag skulle gjort så här:
Du har två alternativ som du ser på den bifogade bilden. Översta förslaget bygger på två VP-rör genom väggen, fyra knoppar av svarvad teflon samt två 6mm mässingstavar som är gängade för M6 i ändarna.
(Dessa ”knoppar”, tillverkade av glacerat porslin, fanns förr hos Elfa)
Det är också lämpligt att låta VP-rörena ”luta” en aning mot utsidan med avsikt att förhindra att regn/fukt tar sig till insidan.
Feedern avslutas på insidan till en balanserad tuner typ S-match eller ännu bättre en avstämningsenhet med link och ”tappad” parallellresonanskrets. Se ARRLs Antenna Handbook.
Jag tror att skissen beskriver installationen tillräckligt bra.

Den andra, nedre metoden bygger på att den öppna feederstegen, Z0 300 / 600-ohm (valfritt) avslutas med en, helst, lågförlust 50 eller 75-ohms koaxialkabel. SVF i denna kabelbit kommer att på vissa frekvensband bli mycket högt och lågförlust är att föredra för att hålla nere additionsförlusterna.
Övergången från balanserat till obalanserat sker med en spole, L1, genom att linda koaxen med ett antal varv på t ex ett 100mm avloppsrör e d. På skissen är L1 ritad med endast två varv.
Koaxen avslutas med en T-tuner och en VSWR-meter.

Baluner i någon form göra sig icke besvär!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Fin skiss!
Det här ser ju intressant ut.

Jo, fina bilder, men av vilken anledning skulle man gå över från en fin högohmig stege till en koax och därefter en obalanserad t-match? Nääe?

APQ ger ofta proffs-förslag! ;-) Man behöver inte krångla till det på det sättet. Borra två hål i väggen och dra igenom två ledare bara! Försök behålla de högohmiga och lågförlustiga egenskaperna så långt möjligt!
 
Två utmärkta förslag från APQ.

Det översta med god tålighet för höga spänningar och lösningen med koaxialkabel medger ju att man kan förlägga koaxialkabeln snyggt längs golvlisten fram till radiobordet. Som jag ser det så kan man acceptera några meter koax upp till kanske 5 m utan att additionsförlusterna blir allt för stora. Strömdrosseln som fås genom att linda koaxialkabeln på en bit plaströr hjälper till att förhindra oönskad strålning i radiorummet liksom matarkabeln inomhus inte fångar upp störningar lika lätt som en öppen stege.

Man får nog se detta i det stora perspektivet och väga för- och nackdelar mot varandra. Så som mitt eget radiorum är inrättat passar koaxiallösningen bäst. Jag skulle klara mig med 3 m RG213. Utmärkt lösning.
 
Balanserar inte de två ledarna i en stege varandra genom att ligga i motfas? Är det då inte fel att skärma av dem mot varandra?
 
Back
Top