SM0GLD
Vänsterhänt
Jag ville mäta riggens strömförbrukning så jag behövde en amperemätare som klarar 25A.
Min Fluke och övriga DVM'er klarar bara 10A.
Visserligen kan man springa och köpa en strömtång men det får vänta.
Jag har ju tidigare pratat om strömsensorer från Vacuumschelze och då jag har ett litet urval i "junkboxen" så får det bli en sådan.
Dom jag har är specade för 6A, 15A, 25A och 50A. Samtliga sensorer klarar dessutom att visa 3 x nominell ström.
Internt ser dom ut så här förenklat.
Dom matas med +5V och har en referensspänning Vref = 2,5V på pin 7.
Strömmen som ska mätas kopplas in på pinnarna 1,2,3 och 4,5,6.
Jag gjorde snabbt en "fulkoppling" och fäste en OP utanpå sensorn.
Som visarinstrument använder jag en 100µA-mätare med ett lämpligt förkopplingsmotstånd.
Efter att ha kalibrerat vid 5A testade jag 10A som då visade helt rätt. Sensorn är linjär så det hela blir enkelt att kalibrera.
Det som återstår för att lätt kunna använda denna amperemätare i framtiden är att montera in allt i en låda.
En liten 5V regulator som kan leverera 15-20mA behövs för att mata det hela.
Genom att koppla visarinstrumentet mellan Vref och utgången ger 0 ström inget utslag på instrumentet.
Vref behöver dock en buffer förstärkare, den tål inte att belastas.
Jag har även provat att AC-koppla ut mätsignalen till mitt oscilloscope. Sensorn har en bandbredd på 100kHz.
Det fungerade bra att titta på den varierande strömförbrukningen när man vrålar ÅHHHLLAAA! i mikrofonen.
Har man ett PSU-bygge på gång kan det vara praktiskt att stoppa in en sådan strömsensor.
Nu är ju instrumentet refererat till Vref men vill man så går det lätt att koppla op-ampen så att instrumentet kan kopplas mot jordreferens.
Sensorerna har tre trådar som löper genom mättransformatorn. Dessa trådar kan seriekopplas för ökad känslighet.
6A sensorn kan alltså kopplas för 6, 3 eller 2A
Min Fluke och övriga DVM'er klarar bara 10A.
Visserligen kan man springa och köpa en strömtång men det får vänta.
Jag har ju tidigare pratat om strömsensorer från Vacuumschelze och då jag har ett litet urval i "junkboxen" så får det bli en sådan.
Dom jag har är specade för 6A, 15A, 25A och 50A. Samtliga sensorer klarar dessutom att visa 3 x nominell ström.
Internt ser dom ut så här förenklat.
Dom matas med +5V och har en referensspänning Vref = 2,5V på pin 7.
Strömmen som ska mätas kopplas in på pinnarna 1,2,3 och 4,5,6.
Jag gjorde snabbt en "fulkoppling" och fäste en OP utanpå sensorn.
Som visarinstrument använder jag en 100µA-mätare med ett lämpligt förkopplingsmotstånd.
Efter att ha kalibrerat vid 5A testade jag 10A som då visade helt rätt. Sensorn är linjär så det hela blir enkelt att kalibrera.
Det som återstår för att lätt kunna använda denna amperemätare i framtiden är att montera in allt i en låda.
En liten 5V regulator som kan leverera 15-20mA behövs för att mata det hela.
Genom att koppla visarinstrumentet mellan Vref och utgången ger 0 ström inget utslag på instrumentet.
Vref behöver dock en buffer förstärkare, den tål inte att belastas.
Jag har även provat att AC-koppla ut mätsignalen till mitt oscilloscope. Sensorn har en bandbredd på 100kHz.
Det fungerade bra att titta på den varierande strömförbrukningen när man vrålar ÅHHHLLAAA! i mikrofonen.
Har man ett PSU-bygge på gång kan det vara praktiskt att stoppa in en sådan strömsensor.
Nu är ju instrumentet refererat till Vref men vill man så går det lätt att koppla op-ampen så att instrumentet kan kopplas mot jordreferens.
Sensorerna har tre trådar som löper genom mättransformatorn. Dessa trådar kan seriekopplas för ökad känslighet.
6A sensorn kan alltså kopplas för 6, 3 eller 2A
Attachments
Last edited: