Mäta rör

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
Vid mätnlng av adiorör på en AVO Mk 4, kan man på anodströmmens värde se om rörets förstärkningfaktor har försämrats? Tex om databladet säger att Ia ska vara 15mA men uppmätt värde är 20 eller 10mA?

Den mest utslagsgivande parametern är brantheten [mA/V],
och när anodströmmen inte längre räcker till p.g.a. dålig emission brukar också brantheten ha försämrats långt innan.

Ett rör som inte når upp till den angivna anodström där brantheten ska mätas vid, har vanligen inte heller förväntad branthet.

Om jag förstått min lärobok rätt ("Elektronrörsförstärkare", Gunnar Markesjö) så är µ nåt man kan räkna fram med brantheten och inre resistansen. Den (µ) är inte direkt beroende av var arbetspunkten hamnar i en testsituation,; jag skulle inte dra några definitiva slutsatser av de värden du nämner.

Barkhausens rörekvation, som i sin generella form lyder;

1735233105806.png
eller med den betecknings- och teckenkonvention som man använder
normalt

1735233327850.png

Så kan man genom att känna till antingen brantheten S, "inre motståndet" Ri
bestämma förstärkningsfaktorn µ = 1/D. Dock är man väldigt sällan intresserad av det exakta värdet på µ, det är primärt intressant när man vill dimensionera arbetspunkten hos trioder.

För praktiskt bruk blir brantheten S mest värdefull.

Ok Karl-Arne. Brantheten, my och Ri:s förhållande känner jag till, tackar dock för din feedback.

Om man stuvar om rörekvationen och löser ut µ så finner man att den är = S*Ri.
Alltså, om S skulle vara endast halva nominella värdet så blir som en första linjär approximation µ också det.

Hos trioder är dock Ri ganska starkt beroende på anodströmmen, och detta motverkar minskningen av µ när S minskat.

Den mest utslagsgivande parametern är brantheten [mA/V],
och när anodströmmen inte längre räcker till p.g.a. dålig emission brukar också brantheten ha försämrats långt innan.

Ett rör som inte når upp till den angivna anodström där brantheten ska mätas vid, har vanligen inte heller förväntad branthet.
Då är de aktuella rören fortfarande i gott skick då brantheten är vad databladen anger vid den aktuella anodströmmen.

Back