Mäta SWR med spectrumanalysator?

SA7BUJ

Well-Known Member
Vad behöver jag för att göra swr mätningar med spektrumanalysator?
Och hur gå man tillväga?
 
Du behöver en tracking-generator och en riktkopplare sedan kan du mäta reflektionsförlusterna (Return Loss) i ett objekt och få det uttryckt direkt i dB. Ju bättre riktkopplare, d v s ju högre direktivitet du har ju mer exakt kan du mäta.

dB-talet du får fram kan du sedan räkna om till SWR. Det finns också tabeller för detta på nätet.

Bl a HP har gett ut applikationsexempel som detaljerat redogör för både mätuppställningar och vad man skall tänka på vid kalibreringen vid mätning med hjälp av riktkopplare.

Om du inte har en tracking-generator till din spektrumanalysator så kan du för amatörbruk klara dig utmärkt med en bredbandig bruskälla som i sin enklaste form består av en zeenerdiod där du ställer in strömmen till en punkt där den brusar som mest. Bruset är ganska svagt men kan lätt förstärkas i en MMIC t ex Mini Circuits MAR-xxx som täcker DC upp till flera GHz. Det finns många beskrivningar på nätet på bruskällor att bygga själv.

Med en sådan anordning kan du också använda din spektrumanalysator för att kika på filterkurvor, kolla förstärkningen i pre-ampar och mäta förluster i koaxkablar m m.

För att ytterligare förfina en sådan hembyggd testutrustning förser du bruskällan med en dämpsats på utgången. Minst 3 dB men gärna 10 dB så får du en stabil mätimpedans med bra anpassning högt upp i frekvens.

/Bengt
 
Last edited:
Det låter ju intressant, finns det någon bra ritning på riktkopplare och bruskälla.
Vad heter riktkopplare på engelska?
Jag har en hp8922 Gsm testset med spectrumanalysator och rf generator men jag har inte lyckats klura ut om man kan köra den som tracking generator.
 
Jag har hittat en white noise generator som är rörbestyckad
Undrar oom den kan leverera brus upp till Hf?
 
Har man ingen MAR-1 i skrotlådan, kan man bygga denna istället:

1MHz-30MHz_Noise-Source_G1HSM.gif

Skall vara lämplig mellan 1 och 30 MHz

/Arne
 
Vad jag känner till så har inte HP8922 någon trackinggeneratoroption.
I så fall skulle signalkällan och spektrumanalysatorn klara av att köras samtidigt med separata ingångar och utgångar.

Den som anser sig vara stadd vid kassa kan köpa sig någon av de enklare spektrumanalysatorerna, t.ex. Atten AT5011A som har trackinggenerator som standard.
Även den "klassiska" kombinationen HP141+HP8554+HP8552B+HP8444A är klart användbar.

Om man förstärker bruset från en emitter-bas diod i en mikrovågstransistor med c:a 70 - 80 dB i det intressanta frekvensområdet får man en generator som alstrar alla behövliga frekvenser samtidigt.

Som reflektionsfaktorbrygga för sådana tillämpningar rekommenderar jag
R&S ZRB2.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag har hittat en white noise generator som är rörbestyckad
Undrar oom den kan leverera brus upp till Hf?

På brusgeneratorn står det 5Mc/s på det högsta området, och där finns inget Hf uttag på den bara banankontakter så jag tror den är för audio bruk:mad:
 
Vad jag känner till så har inte HP8922 någon trackinggeneratoroption.
I så fall skulle signalkällan och spektrumanalysatorn klara av att köras samtidigt med separata ingångar
SM0AOM

På min 8922 har jag en rf in/out, en aux rf out samt en aux rf in.
Så man tycker ju att förutsättningarna finns iallafall.
 
Jag hittade lite info ang tracking generator.
Kanske om du har tur så är det bara en fråga om rätt "set up"
----------------------
Re: 8922H

Hi Robert,

It's been a while since I've done it. Firstly you need to set the operating mode
to "CW Generator" (as opposed to Active cell or Test) and select the output to
Aux RF Out (assuming you are using the main port as SA input). Also set mode to
non-hop.

Then go to the main SA screen. Under the "controls" section (lower left of
screen) there is an "RF Gen" option.Selecting this will bring the generator
controls up on the right hand side of the screen. Note the "more" selection at
the bottom of the list that gives extra options.

One of these will give you an RF generator Tracking / Fixed option ( think it
comes up in the bottom left) Select tracking. The SA center & Span controls now
also control the RF generator. You can also program an offset between the SA CF
and TG SF.



To get the 8922x to power up as a spectrum analyser you can use the "save"
function" When the test set is turned on, it uses a set of instrument setup
parameters specified at time of manufacture. You can have the instrument power
up in a different state by making the desired changes to the original settings,
and then saving them using the name POWERON. The next time the instrument is
turned on, the instrument returns to the state present when you saved the
POWERON setting.


Hope this helps.

Robert G8RPI.

-----------------


/Micke
 
Ja det där har jag också läst och provat men jag får inte upp tracking på min.
Jag kanske missar något steg.
 
Vad jag känner till så har inte HP8922 någon trackinggeneratoroption.
I så fall skulle signalkällan och spektrumanalysatorn klara av att köras samtidigt med separata ingångar och utgångar.

Den som anser sig vara stadd vid kassa kan köpa sig någon av de enklare spektrumanalysatorerna, t.ex. Atten AT5011A som har trackinggenerator som standard.
Även den "klassiska" kombinationen HP141+HP8554+HP8552B+HP8444A är klart användbar.

Om man förstärker bruset från en emitter-bas diod i en mikrovågstransistor med c:a 70 - 80 dB i det intressanta frekvensområdet får man en generator som alstrar alla behövliga frekvenser samtidigt.

Som reflektionsfaktorbrygga för sådana tillämpningar rekommenderar jag
R&S ZRB2.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Var köper man en R&S ZRB2?
 
Har kollat runt lite har hittat mar3 och mar8, den sistnämda har ju över 30db förstärkning
Vilket ju vore bra. Vad för nivåer kan man få från zenerdioden?
Man kanske få köra 2st efter varandra?
 
Hej metric,
Det är helt riktigt att man kan ha en induktans på matningen.
Tyvärr blir denna induktans svårdimensionerad om man vill att brusspektrat ska vara så bredbandigt som möjligt.
MAR-1 kan utan vidare belastas med 200ohm resistivt + de 50ohm man ansluter på utgången.
Detta ger förståss en lägre brusnivå jämfört med att drosselmata men man får större bandbredd.

/Micke
 
Back
Top