Match för 160M Inv L Antenn

OH6CN

Member
Hej
Har satt upp en inv l vertikala delen cirka 22 m och horisontala cirka 50 m.Jag vet inte hur det skall fungera när den vertikala delen är cirka en halv meter från 24 meters stål masten.Jag har läst på webben och har en gammal ARRL Antenn bok från 1949.Jag har tänkt använda en pararell resonans krets som match,eller vore det bättre med en serie resons krets.Hur räknar jag ut varv talet på primär sidan av nedanstående schema,Om jag använder en T-200-2 toroid skall jag ha cirka 43 varv på sekundärsidan för att erhålla 22uH.Till dags dato har jag lagt ut 20 jord trådar cirka 15 meter/tråd.Match för 160M 001.jpg

Ja, det där med närhet till stålmasten kan förstås påverka en del. Exakt hur det påverkar vet jag inte.

Jag skulle dock välja att korta ner den horisontella delen till ca 30 meter. Då hamnar strömmaximum ungefär mitt på den vertikala delen. Gissningsvis kan du då också anpassa med en kondensator i serie i matningspunkten.

Sture

OH6CN de APQ

Jag skulle gjort så här:

1. Sätt en variabel kondensator - BC går bra - serie med L2 precis som SA5A föreslår. Den kondensatorn åstakommer variabel
kopplingsgrad mellan L2 och L1. Underlättar när kretsen skall stämmas av för att erhålla bästa anpassning till antennen.

2. Tillverka luftlindade spolar av c:a 2 mm CU-tråd.

3. Förse L1 med uttag på kanske vartannat varv och anslut nedledningen till antennen till det uttag där bästa match, lägsta SVF, erhålles.
Det blir betydligt lättare att förse en luftlindad spole med uttag jämfört med en toroidinduktans.

Lycka till med bygget!

73
Bengt
SM6APQ
.

Last edited:
Fast jag tänkte att en OH-station nog är en riktig DX-are. ;-) Och för att slippa horisontell polarisation med ström-max på den horisontella tråden föreslår jag att den kortas ner till ca 30 m. Då hamnar ström-max på den vertikala delen och impedansen blir inte särskilt långt från 50 ohm resistivt och en del induktivt. Så det enda som behövs för anpassning är en kondensator i serie i matningspunkten. Och det blir en bättre antenn, som jag ser det!
Sture

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar, OH6CN?
Ett alternativ är att använda den övre horisontella delen så att det blir en T-antenn. Alltså, ha 22 meter vertikalt och 25 meter åt två motriktade håll upptill.

Fast jag tänkte att en OH-station nog är en riktig DX-are. ;-) Och för att slippa horisontell polarisation med ström-max på den horisontella tråden föreslår jag att den kortas ner till ca 30 m. Då hamnar ström-max på den vertikala delen och impedansen blir inte särskilt långt från 50 ohm resistivt och en del induktivt. Så det enda som behövs för anpassning är en kondensator i serie i matningspunkten. Och det blir en bättre antenn, som jag ser det!
Sture

SA5A de APQ

Har lite svårt att följa ditt resonemang. Vad är det för olägenhet att ha "ström-max" på den horisontella delen? Strålningen är ju max. där strömmen har sitt högsta värde.

Bättre i så fall att korta ner antennen så att horisontella delen blir cirka 40 m lång, en kvartsvåg på 1,8-MHz-bandet.

73
Bengt
SM6APQ

Problemet med att ha strömmax på den horisontella delen på en höjd av ca en 1/8 våglängd är att antennens strålningsdiagram premierar höga strålningsvinklar framför de som är riktade närmare horisonten. Är övertygad om att du kan förklara det hela bättre ! ;-)

Självfallet, är det ett val man kan göra. Vill man ha max strålning mot horisonten (eller strax däröver) eller max strålning rakt upp?

Sture

Back