Material för mittstöd till dipol?

SA6BNV

Well-Known Member
Jag funderar på att sätta upp en dipol med mittstöd i toppen av ett träd och funderar på vilket material jag skall välja.
Plast kanske vore bra, men var hittar jag en bra och vädertålig plaststav? Skulle vanligt VP-rör fixa vinterkylan?
Eller kanske aluminium? Eller skulle den påverka antennen eftersom den är av metall?
Några idéer eller tips?

// Åke
 
Hej Åke!

Acetalplast (Delrin) kommer att funka och du kan bearbeta den i svarv eller fila.
Maskindelen.se är toppen, där kan du även köpa rätt aluminium för antennelement o.s.v
Smältlim är också trevligt att fixera kablaget i mittdosan med.

ACETAL PLAST 16 MM - Acetalplast (POM)
 
tjock skärbräda funkar bra, aluminium funkar men då får isolera den från trådarna såklart.
 
Till dipoler brukar jag använda en isolator, t.ex en plastisolator från
Hemgården fungerar bra.
 
Jag funderar på att sätta upp en dipol med mittstöd i toppen av ett träd och funderar på vilket material jag skall välja.
Plast kanske vore bra, men var hittar jag en bra och vädertålig plaststav? Skulle vanligt VP-rör fixa vinterkylan?
Eller kanske aluminium? Eller skulle den påverka antennen eftersom den är av metall?
Några idéer eller tips?

// Åke

Om man vet vilken frekvens det är fråga om blir det enklare.

Ett mittfäste eller mittisolator som ska bära dipolhalvornas vikt när de är
är av metallrör och monterade rakt ut från fästet ser annorlunda ut jämfört med en isolator för en tråddipol.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tanken är att jag skall få upp mittisolatorn kanske en meter från toppen av en tall.
Dipolen är för HF.

// Åke
 
Är det en inverterad "V" antenn du ska göra?

Nej, det är en "rak" dipol. Jag vill bara ha en fast punkt för matningen.
I dag hänger den i antennen och den åker runt en del när det blåser.

Två-tum-två har jag funderat på. Kanske är OK.
Det kändes bara som att aluminium skulle vara lite mer underhållsfritt.

// Åke
 
Ett icke ledande material som tryckimpregnerad två-tum-två, är nog vad jag skulle välja och då försegla ändvirket. Tyngre än aluminium men inte avgörande på något sätt. Med lite fantasi går det då även att kombinera support och mittisolator!

/Lasse
 
Jo, för "tillfälliga" installationer (vissa är nu inne på tredje året) funkar två hoplimmade glasspinnar också.

Dessutom är ju glass gott !
 
Jo, för "tillfälliga" installationer (vissa är nu inne på tredje året) funkar två hoplimmade glasspinnar också.

Dessutom är ju glass gott!
Det är ingen hejd på den kreativa fantasin, fortsätt med det! :)

/ Göstha
 
Mina "chop-stick-antennas" är världsberömda på hela jobbet.
D.v.s. en pinne med lite råd på. Fast den måste komma från snabbmatstället på hörnet. Ja, alltså pinnen inte tråden.
SRI OT. (finns det Q-kod för detta?)
73 Göran
 
Åke,

om du ger dig upp och klättrar i tallen för att få din stödpinne på plats så tänk på att tall, till skillnad från gran, är ganska spröd. Det är förvånansvärt lätt att trampa eller bryta av en tallgren, även om den tyx tillräckligt grov och stadig.

Egen klantig erfarenhet? Jäpp.

/Janne
 
Apropå mittstöd för trådantenner (dipoler). Det tog mig cirka 7 minuter att knåpa ihop det avbildade mittstödet. Består av två äggisolatorer, några decimeter galvad ståltråd och en rostfri kaus.
[22:31:14] Bengt SM6APQ: Åke SA6BNV. Har ett svagt minne av att du jobbar någonstans på Hisingen inte långt från Radiomuseet. Om du kommer upp en onsdag kan jag hjälpa dig att tillverka ett mittfäste. Jag är där varje onsdag mellan kl 1100 till omkring 1830. Mitt mobilnr: 070-512 1030. Welcome.
[22:31:16] Bengt SM6APQ: 73
 

Attachments

  • PICT0703.JPG
    PICT0703.JPG
    75,4 KB · Views: 119
Lägger ut detta åt SM6APQ

Apropå mittstöd för trådantenner (dipoler). Det tog mig cirka 7 minuter att knåpa ihop det avbildade mittstödet. Består av två äggisolatorer, några decimeter galvad ståltråd och en rostfri kaus.
[22:31:14] Bengt SM6APQ: Åke SA6BNV. Har ett svagt minne av att du jobbar någonstans på Hisingen inte långt från Radiomuseet. Om du kommer upp en onsdag kan jag hjälpa dig att tillverka ett mittfäste. Jag är där varje onsdag mellan kl 1100 till omkring 1830. Mitt mobilnr: 070-512 1030. Welcome.
[22:31:16] Bengt SM6APQ: 73
 

Attachments

  • PICT0703.JPG
    PICT0703.JPG
    75,4 KB · Views: 91
Jo, för "tillfälliga" installationer (vissa är nu inne på tredje året) funkar två hoplimmade glasspinnar också.

Dessutom är ju glass gott !


Om man istället sätter upp två glasstrutar, liknar den dessutom en EH-antenn.
Verkningsgraden är nog densamma.
Med tanke på den ovanligt kalla säsongen, håller antennen säkert ett bra tag.:)
 
Apropå mittstöd för trådantenner (dipoler). Det tog mig cirka 7 minuter att knåpa ihop det avbildade mittstödet. Består av två äggisolatorer, några decimeter galvad ståltråd och en rostfri kaus.
[22:31:14] Bengt SM6APQ: Åke SA6BNV. Har ett svagt minne av att du jobbar någonstans på Hisingen inte långt från Radiomuseet. Om du kommer upp en onsdag kan jag hjälpa dig att tillverka ett mittfäste. Jag är där varje onsdag mellan kl 1100 till omkring 1830. Mitt mobilnr: 070-512 1030. Welcome.
[22:31:16] Bengt SM6APQ: 73

@Bengt APQ: Snygg mittisolator. Tack för erbjudandet, men en sådan har jag redan. Det är materialet till stödpinnen jag undrar över.
Just nu lutar det åt tryckimpregnerat trä som någon föreslog, alternativt aluminium.
// Åke
 
@Bengt APQ: Snygg mittisolator. Tack för erbjudandet, men en sådan har jag redan. Det är materialet till stödpinnen jag undrar över.
Just nu lutar det åt tryckimpregnerat trä som någon föreslog, alternativt aluminium.
// Åke

Vad är det som skall STÖDJAS? Rita och förklara!

73
Bengt SM6APQ
 
Mitt förslag :

Trä, har här 2x3" som impregnerats med grön "hobinol", kladdade på ordentligt på ändarna, har hållit i 29 år. Trä är alltid bättre än metall i dessa sammanhang.

73 / Uffe -CIQ
 
Back
Top