Materiel i jordlina?

SM6VKC

Well-Known Member
Jag har en hel del galvad/kallgalvad wire som jag eventuellt tänker använda som jordlina.
Altså gräva ner.
Är materialet lämpligt för att få en bra jord?
Någon som kan ge exempel på bra jordlinor samt direkt olämpliga.

/ Peter

Jordlina

Nedgrävd i backen är väl oxiderna/korrosionsprodukterna på de olika trådmaterialen det utslagsgivande. Hur bra de leder ut ström i backen alltså.

Zinkoxid (galvad tråd) har då kanske inte sämre ledningsförmåga än oxider på alu eller koppar. Eller de andra korrosionsprodukterna på trådens yta, fukten och salterna i marken har säkert betydelse här.

Verkar vara en kemifråga...

Jag vill minnas att ON4UN skrivit i sin bok "Low-Band DXing" om förzinkade jordspett, som han använt i ett antennsystem. Efter en tid var de mer eller mindre uppfrätta, och han drog slutsatsen att jordspett ska vara av koppar, eller åtminstone inte förzinkade.

73,
Jonas/SM5PHU

Jag hade samma funderingar i somras när jag skulle gräva ner jordspett. Jag valde till slut galvade spett samt Biltemas galvade stålwire som ledare. Jag uppmätte resistensen från spett till radio, via 30 m galvad stålwire till 0,4 ohm så resistansen torde inte vara något problem. När det gäller korrosion återstår det att se...

Jag har däremot inte sett något fördel med att jorda radion - ingen skillnad på brus etc.
Jag använder endast jordningen för att kortsluta antennen till jord när jag inte använder den (för att avleda statisk elektricitet och inducerad ström vid åska).

// Åke

Last edited:
Back