Mätinstrument för blixtström

SM4SCN

Well-Known Member
Hej!

Har läst om hur man började mäta strömmen i blixtar, som ju kan vara flera hundratusen ampere. Dessutom måste väl instrumentet klara en hel del spänning?

Där tycker jag att man var riktigt finurlig. Man lät en drake stiga upp i åskmolnet med en metalltråd ansluten för att locka ner blixten.

Vid marken var tråden kopplad till en jordad lindning runt en stålbit som magnetiserades av likströmmen. Med kunskap om hur hur många ampere som erfordrades för att skapa en viss styrka hos en magnet kunde man räkna ut blixtströmmen. Det tycker jag var fiffigt.

73 de Åke

Antagligen använde man metalltråden för att "trigga" blixten. När den väl tänt så leder plasmat strömmen ganska obehindrat.

Antagligen använde man metalltråden för att "trigga" blixten. När den väl tänt så leder plasmat strömmen ganska obehindrat.

Hur får man då strömmen att gå i spolen? Plasmaledaren borde ta genvägen direkt i jord.

Ingen spole! Mätstavarna vars magnetisering sedan mäts kan sitta en liten bit från den ledare som blixtens plasmakanal följer. Snygg lösning! Men säkert är uppställningen lite krångligare än den snabba förklaringen i texten.

Jag tycker inte ni skall syssla med blixtström,farligt,farligt!
Rätt eller fel?

Last edited:
Hej på endel kraftledningar sitter det en rund burk en bit upp på masten som indikerar
åsknedslag det lär vara ett räkneverk i den runda burken.

mvh Lasse sm0ydo

Back