Matning av quad

SM5BRW

New Member
Jag skall sätta upp en 5-bands 2 el. spiderquad för 14-28 MHz och funderar över matningen. Jag har samlat på mig en massa artiklar i ämnet men de flesta matar för att jaga varenda tiondels decibel verkar det. Jag har blivit bekväm med åren och önskar en så enkel matning som möjligt som ändå ger mig drägliga värden. Förslag ?
73 Hans
 
Jag matar min 3-el Quad rakt på, med separat koax och strömbalun för varje band till en reläbox på bommen. Gammamatning är inget som gynnar bekvämlighet, då krångelfaktorn (fukt, isolation, oxid, effekttålighet) är stor!

/Lasse
 
Jag har liggande, helt oanvända, kopplingstransformatorer för 5-bands Quad'ar. De är tillverkade av Cubex. Jag matar alla mina Quadantenner med separata 50 ohm koaxialkablar men sista stumpen fram till matningspunkten består av en 1/4 våglängd 75 ohm koaxialkabel.
Den som är intresserad av transformatorerna (1 per 5-bands Quad) kan kontakta mig direkt på sm6fud@telia.com
 
Jag matade elementen med kvartvågslånga 75-ohmskablar till reläbox med tvåpoliga reläer. Elementavståndet var 0,16 våglängder. Prov med och utan balun på 28 MHz visade identiska strålningsdiagram så jag drog slutsatsen att en slinga är självbalanserande. Räkna med att F/B-förhållandet för de mittre banden blir lidande men den kompromissen får man ta.

Lennart
 
Stort tack för era inlägg! Det verkar som den modell EI7BA spridit är populär. Som motpol kan jag nämna att Steve,W9SN, som tillverkar hubbar för spiderquads , skriver att han bara matar i en gemensam punkt bara med en 2:1-balun utan att tappa särskilt mycket. Borde försämra gainen på vissa band. 28 och 14 är ju harmoniska med varandra till exempel. Skrev faktiskt till Cubex för ett tag sedan och frågade efter deras transformator men de hade upphört med den.
/Hans
 
Back
Top