Max Effekt enligt PTS ?

SM0-8295

Active Member
I PTSFS 2010:8 regleras dom frekvenser och effekter som är tillåtna för amatörradio.

Tyvärr hittar jag inte någonstans i vilken punkt denna effekt skall mätas.
( ERP/Uteffekt )

Jag gissar att det är uteffekt som menas men det är lite slarvigt av PTS att
inte definera detta.

/lars
 
Precis så illa är det.

Andra länder specificerar vilken form av effekt som ska mätas, vilka egenskaper instrumentet eller indikatorn ska ha, och var referenspunkten finns.

Ingen har hittills kunnat förklara från myndighetens sida vad man avser med "maxeffekt". Detta sätter svensk amatörradio i en särställning internationellt.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag hittade igen en tidigare kommentar i frågan från SSA-forumet.

"Ingen vet.

I de flesta andra länders bestämmelser finns en definition av vad som avses med
effektgränsen. Radioreglementet (Art. 1.152 och följande) föreskriver att uteffekt antingen anges i toppeffekt (PEP),medeleffekt eller för AM-sändare bärvågseffekt, och de allra flesta bestämmelser har valt PEP som effektdefinition.
För kontinuerlig bärvåg (CW, FM) blir medeleffekt = PEP vid nycklad sändare.

I Televerkets bestämmelser B:90 angavs effektgränserna i inmatad likströmseffekt, och
för SSB-sändningar föreskrevs att anodströmsinstrumentets tidskonstant inte fick överstiga 0,25 s. Med den medelvärdesbildning som ett sådant instrument gav fick då inte den indikerade medeleffekten överstiga 500W. Detta motsvarade grovt 1000 W PEP ineffekt.

När det 1994 kom nya bestämmelser efter Televerkets sönderfall hade de ingen koppling till varken de tidigare definitionerna eller till Radioreglementets effektdefinitioner, utan var angivna som det odefinierade begreppet "Max effekt".

Dåvarande tongivande radioamatörer tolkade detta helt korrekt som PEP uteffekt, och det skrevs en längre artikel i ämnet i QTC.

Senare uppstod det ytterligare diskussion i frågan, och då hävdas det bl.a. från andra tongivande radioamatörer att det istället är medeleffekt som gäller.
PTS tillfrågas, och deras muntliga besked är att man inte bryr sig om saken. Anledningen till att man inte gör det skulle vara att angivna definitioner och mätmetoder riskerar att ge upphov till tolkningstvister och till tvister om mätnoggrannhet.

Rättsläget i dag torde därför vara att svenska radioamatörer kan använda vilken effekt som helst, i synnerhet på SSB, så länge som ett instrument av
godtyckligt slag, med godtycklig tidskonstant och vilket sitter inkopplat i ett godtyckligt ställe i sändaren inte visar mer än 1000 W.

Med en genomsnittlig röst och talkompression skulle detta motsvara c:a 2000 - 3000 W PEP.

Om någon läsare till äventyrs skulle anse att det finns för många "godtycklig" i det ovanstående så råkar det även vara min egen åsikt..."

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top