Med berget som hjälp?!

SA2CER

Well-Known Member
..Det här ante mig Terrain Analysis for VA7ST
Jag har nämligen länge förundrats över hur 17 jag kan komma över till USA på de övre banden så pass bra trots ett ofördelaktigt qth i en dalgång som har ungefär samma läge som i ovan exempel. Nu fick det sin förklaring!
Ganska speciellt, eller hur?!
Fler med samma erfarenhet?
 
Hej!

Det är inte alls konstigt eftersom du får refraktion från bergstopparna som bryter av "radiostrålen" neråt i dalgången, samma gäller mottagning som sändning. Skillnaden är att du får optimera din sändar/mottagaranten så att den är som effektivast i den vinkel som refraktionen sker från bergstoppen mot ditt QTH. HFTA är ett alderles utomordentligt program att leka med och det stämmer bra överens med verkligheten! =)

Ett exempel här:
berg.jpg

73 de Teemu SM0W
 
Hej!

Det är inte alls konstigt eftersom du får refraktion från bergstopparna som bryter av "radiostrålen" neråt i dalgången, samma gäller mottagning som sändning. Skillnaden är att du får optimera din sändar/mottagaranten så att den är som effektivast i den vinkel som refraktionen sker från bergstoppen mot ditt QTH. HFTA är ett alderles utomordentligt program att leka med och det stämmer bra överens med verkligheten! =)

Ett exempel här:
View attachment 3969

73 de Teemu SM0W

Nja, Det här du beskriver känner jag redan till. Det är snarare så att jag ligger i en sluttning i dalgången med en bergsida bakom mitt hus. Jag har fri sikt åt USA, Höger ände av dalgången. Så därifrån kan jag få väldigt låga strålningsvinklar.
Däremot verkar berget som jag har bakom mig fungera som ett slags reflektorelement vilket styrks av VA7ST´s erfarenhet och analys. Det är alltså fråga om dx på hf.
 
Kan ett berg bakom antennen funka som reflektor? Det verkar ju så. Om det är så borde man ju kunna utnyttja detta mer genom att göra beräkningsmodeller för ändamålet till glädje för många med lilnande qth-läge. -Något mattesnille här som vågar sig på utmaningen?
 
Jag har också känslan av att det ~200m högre berget bakom mig verkar som en reflektor söderut.
Nu har jag väl inga riktiga belägg för detta men såväl kortvåg som vhf upplever jag går bättre söderut från mitt qth än om jag kör med likvärdig utrustning på ett högre ställe med "fri" horisont i alla väderstreck.

Som tur är behöver man sällan vrida beamen norrut.. ;)
 
2CEM, det här är intressant. Vågutbredning är ett av de mera spännande ämnena i vår hobby.

HF-banden och hur de uppför sig vet jag för lite om för att kunna kommentera. VHF+ är lättare.

Är lite förvånad över det du säger om att sällan vrida beamen norröver, ty däråt, och lite öster- västerut, har du ju i allmänhet norrskenet, och det är synd att missa. Körs det inte sånt från Vibo?

Hur långt från dina 200 meter högre berg bor du? Jag tänker på hur stor vinkel det är för att komma över kanten. I trakterna här nere brukar vi säga att norrskenet ofta ligger som en limpa på eller straxt över horisonten. Det funkar då bra om man inte hehöver alltför stor elevation för att komma över hinder i närheten. Sen har vi de sken som ligger längre söderut och hos dig kan det ibland hända att du befinner dig norr om den intensivaste delen. Då är det inte säkert att du kan nyttja skenet.
 
Har faktiskt inte kört norrsken och nu är vhf antennerna nedplockade och väntar på en egen mast men man kanske skulle prova på det.
Är väl 800-1000m tills berget kraftigt stiger men har väl kanske 200m innan det skymmer horisonten.
 
Det vore fränt att sätta upp en rhomb framför berget med rätt avstånd så att berget kan funka som en reflektor och se vad som händer -Lust och klätra lite i träd i sommar Micke? Man måste minst vara två! Kanske kan vi bjuda ner grabbarna från sj2w och köra det som ett dagsprojekt med grillning & "Taklagsfest" Jag kan köpa in tunn naken kopparwire från wimo så testar vi om du vill!? Det vi behöver fixa speciellt är ett 600-800ohm´s termineringsmotstånd som klarar ca 1Kw (Kanske någon här har nåt i junkboxen som vi kan få köpa?) det får inte vara trådlindat el likn, kanske kan jag bygga ett av gamla kolmotstånd om jag inte hittar en militärvariant på ebay. Vi kommer tappa 50% av effekten men den antennen har gain som heter duga! Det lär bli stora signaler! Kanske kan vi lägga ut bilder på projektet får folk garva lite och vem vet, det kanske blir en lyckad antenn.
 
Last edited:
Kör några gånger per år från Storlien och där har man diverse berg runtomkring som tycks påverka signalerna ordentligt.
 
Back
Top