Med stora, stadiga...

... stapplande steg närmar jag mig :D

Jag har ett par frågor/observationer.. Jag har läst igenom igenom allt enligt den läsinstruktion jag fick med böckerna,
den skiljar sig något mot den som finns att hämta på SSA.se inte så det stör jättemycket men en observation.

När man kört igenom Teknikprovet på PTS så stämmer inte "läs på dessa kapitel" riktigt med konCEPT, olika kapiteltitlar + en del är omkastat jämfört mot boken.

Nu till frågor, somliga kanske dumma men ändå. Vad bör man ha med sig, respektive inte bör/får ha?
Penna & Papper å en miniräknare och? Bullar & Bakelser till kaffet kan kanske vara ok med. Hur är det med "formler" mm? Får man ha ett "fuskpapper" med formler?

Tips, råd & förslag tages tacksamt emot :)
/Patric Werme
 
När jag gjorde prov så fick man ha en icke programmerbar vetenskaplig räknare, inga formler eller liknande.
Papper tillhandahölls av provförättaren.
 
Hej

Det finns små skillnader i läsanvisningarna som beror på uppdateringar för den nedladdningsbara PDF-versionen av KonCEPT.

Nu har jag inte provförrättarhandboken till hands men ur minnet tar du med dig penna, suddgummi, miniräknare, legitimation och pengar till provavgiften. Hur du ska göra i detalj berättar provförrättaren för dig.

Ta nu inte med dig en supersmart räknare som kan lagra "allt" för då får du göra provet utan räknare.

Du får under provet inte ha med dig någon fusklapp med formler men du får ha "prefixomvandlingstabellen" till hjälp.

Provtiden är totalt två timmar, så om du är småsugen får du ha med dig något att tugga på under tiden du skriver provet.

Provet består på samma som PTS övningsprov av två delar, reglemente och teknik. Provfrågorna hämtas från samma provfrågebank som PTS övningsprov så efter ett antal övningsprov känner du troligen igen typen av frågor.

Ett stort tips är att noga läsa på och repetera frågor gällande elsäkerhet då det är vanligt att missa teknikprovet på dessa frågor.

Kom även ihåg att du måste markera ett svar på alla delsvar i frågorna.

Normalt är det gott om tid så du hinner kontrollera att du har svarat på alla frågor.

Du har där du bor relativt nära till en provförrättare/bisittare och om Covid-19 lägger hinder för dig att genomföra provet i Växjö är du välkommen att höra av dig till oss i Jönköping så får vi se om vi kan hjälpa dig.

Lycka till med både pluggande och prov.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Halloj! Tack, tack båda för svar :)

Jag misstänkte att man kanske inte skulle få ha formler till hands, skall förhoppningsvis lyckas komma ihåg dom viktigaste. Jag har idag faktiskt, bara en smartphonebaserad miniräknare,
men det hoppas jag hinna få hem en fysisk enkel lagom modell. Bullar & bakverk är jue det viktigaste haha ;D

Jag har varit i kontakt med våran provförättare här, i början av augusti och det verkar inte som det skulle vara några problem med själva provet, då vi kan sammanstråla i våran klubbstuga
som jag bor hyfsat nära. Det där med att "svara på alla frågor" är jue en del som man så att säga, inte behöver tänka på när man tränar på PTS :D *klickar på nästa* -Du har inte svara på alla frågorna!

Jag fokuserar just nu på kap 1-3. (1) Någonting, någonting, Radioteori samt (2) komponenter och (3) kretsar. Största poängtjuven för mig är kap 1, kanske inte helt underligt då det är största kapitlet med,
mycket information där. Jag saknar lite av reglementedelen, några Q-koder jag har dålig koll på osv.. Annars verkar det rulla på som tåget här, när dom rullar då alltså :D

Jag hoppas kunna skriva provet i början av september, det är vad jag siktar på själv iaf. Har gott om tid, lite störningsmoment och inget 'dagligt viktigt' att hålla på med hehe.

73 de Patric
 
Finns både en facebookgrupp, och en skypechatt ifall du vill ha hjälp att få vissa saker förklarade.
FB Gruppen heter "Blir sändaramatör"

73
MVH
Per
 
Facebookgrupper i all ära, en annan som börjar bli till åren tycker det är lättare med sådana här gammaldags forum som t.ex ham.se . Det är inte fel med FB-grupper men jag tycker det är så himla lätt att guldkornen drunknar i allt brus på FB. Förmodligen är det väl bara jag som inte hanterar det hela på rätt sätt...

73 och lycka till med att bli sändaramatör, hoppas det går bra och att många fler följer efter.

SM7SJR
Björn
 
SM7SJR

Du har ABSOLUT en bra poäng
Försök att förstå mig när jag säger, fördelen med både FB och skypegruppen är att chansen för snabba svar ökar och att de blir en dialog med mer flyt, vilket kan kännas väldigt viktigt för den som studerar till certet.
Tro mig när jag säger att jag håller det här forumet väldigt högt, men är aningen sömnigare.
Däremot när jag söker information med mer fakta och mindre tyckande är detta ganska oslagbart.
Jag vill mest påvisa att de finns som komplement.

SA7PGB
Per
 
God morgon :)

SA7PGB
Skypechatt låter eventuellt intresant, är det en sån där "offentlig skype grupp" då, hur dom nu fungerar? Har aldrig laborerat med den biten av av skype hehe.

För stunden så håller jag mig till detta mera dedikerade forum, sin sömnigare karaktär till trots. Nu, skall jag gå och 'starta upp shacket' så jag kan komma igång
med dagens övningar :)

73 de Patric
 
Tack Per, SA7PGB skall kika på den lite senare när jag slagit ner rumpan vid den andra datorn :)

Nu skall jag återkoppla till min första post i denna tråd, angående biten om "det inte riktigt stämmer överens". Jag har lite bättre/mera information att bjuda på, så att jag kan ställa en fråga mera konkret nu.
Först lite fakta. Min konCEPT bok, som jag köpt är 2:a upplagan, fjärde tryckningen. Samma som den PDF jag laddade ner för 2-3 dagar sedan på PTS. Kapitel osv verkar stämma överens vad jag kunnat se.

Bifogar en bild på mitt senast körda teknikprov, en halvtimma gammalt ungefär. I rutan "Lästips" så framgår att jag har lite mindre kunskap om följande avsnitt:
1. Elektrisk Teori, Elektromagnetisk Teori och Radioteori
2. Komponenter
osv.

Har jag uppfattat det rätt, att den inledande siffran syftar på kapitel, texten som följer efter syftar på kapitel/delkapitel(kapitelavsnitt?) Det verkar stämma tycker jag någorlunda
vilket skulle innebära att min "läslista" översatt ifrån PTS till konCEPT skulle se ut så här (i detta fall, med bild som referens):

1 -> 1(?)
2 -> 2
3 -> 3
6 -> 7
7 -> 8
9 -> 10
10 -> 12

Kapitelsiffrorna hos PTS samt "kapitelnamn" stämmer jue sagt som inte riktigt ihop, men kanske kan någon god människa här slänga ett getöga på det och
se om jag uppfattad rätt i mitt försök att avkoda/översätta till motsvarande konCEPT?

Nu denna, när jag körde igenom provet, så tog jag alla frågor och sparade dom åt mig själv, så jag kan se lite närmare på kap 1-3 och titta mer på dom bitarna som verkar ha svårt att fastna.
Några mått uteslutningsmetod + arbetande med uttryck mm så går detta vägen också :)

73 de Patric

Edit: Skype-länk fungerade finemang Per, jag har hoppat in och annonserat mig själv. Tack & bock.
 

Attachments

  • teknikprov_2020-08-19.png
    teknikprov_2020-08-19.png
    140,3 KB · Views: 15
Last edited:
Så här står det i "Handbok för provförrättare":

Tillåtna hjälpmedel: ‐ Anteckningsmateriel ‐ Kalkylator, ej programmerbar ‐ Prefixomvandlingstabell

Vad jag kan se är inte FX-82EX programmerbar vilket gör den OK, den är väl också godkänd som skolräknare för Gymnasiet.
 
När man kört igenom Teknikprovet på PTS så stämmer inte "läs på dessa kapitel" riktigt med konCEPT, olika kapiteltitlar + en del är omkastat jämfört mot boken.
Kapitelindelningen i KonCEPT är inte synkroniserad med PTS gruppering av provfrågorna. Om det råkar finnas någon överensstämmelse någonstans, så är den helt slumpmässig.

En av anledningarna till att kapitlen i KonCEPT inte är synkade mot grupperingen i provfrågebanken är att provfrågebanken är hemlig till såväl innehåll som struktur. Den är i och för sig inte mer hemlig än att övningsproven består av skarpa provfrågor. (I många andra länder är provfrågebanken offentlig, men inte i Sverige.) Återkopplingen som man får i övningsproven kan alltså inte användas rakt av för att hitta rätt avsnitt i KonCEPT.

Läsanvisningarna till KonCEPT distribuerades ursprungligen som lösblad, men är numera inkluderade som ett appendix i KonCEPT-boken. Om du använder den senaste utgåvan, ska läsanvisningarna i appenix stämma. Med boken. Inte med övningsproven.

En FX-82 eller motsvarande är OK att använda. Räknesticka är också OK, men ger inga bonuspoäng.

73,
Jonas SM5PHU
SSA Utbildning & Certifiering
 
Tack Jonas för din input. Föreslagen räknare förstår jag är okej.

Min fundering angående vad PTS föreslår man skall läsa på, har kanske egentligen ingenting med bokens läsanvisningar att göra, som givetvis skall stämma med boken (sig självt, så att säga).
Att frågebanken hålls hemlig förstår jag, men att PTS inte skulle kunna hänvisa till något faktiskt kapitel i boken att man skall läsa på, det kan tyckas lite märkligt. Man behöver jue inte avslöja frågorna
för det, vilket dom ändå gör när man testkör provet, för att kunna ställa frågan måste dom jue "avslöja" den så att säga.

Jag tänker lite högt här nu, försöker att bara förstå tankebanorna bakom, det är inte ett jätteproblem just för mig.

73,
Patric Werme
Amatörradio Student
 
Här var det nu ett tag sedan jag skrev något. Så hur går det för mig? Bokade jag tid för prov också vidare?

Well, ja & nej. Vill inte gå inte på detaljer här men summan av dom olika faktorerna i alla fall, pekar på att jag kommer att behöva ta mig annorstädes för att kuna skriva prov. Lättast/enklast/smidigast för mig (som om det finns något sådant i dessa corona tider) är då jönköping.

Detta kommer ske någon efter årsskiftet, mer specifik så siktar jag på jan-mars. Jag kommer kontakta dig, Lorentz/SM7NTJ längre fram, på förslag ifrån Per/SA7PGB i våran skypechatt.

Sitt lugnt i båten kamrater så hörs vi förhoppningsvis snart på banden! /Patric Werme
 
Back
Top