Mentorer!

SM0KBW said:
Till Teemu
Om nu SSA trots all QSLservice och QTC inte tilltalar majoriteten av
radioamatörer i Sverige då måste något vara fel med inriktningen.

Jo men det är så att majoriteten vill ha QSL service och QTC

SM0KBW said:
Man "hör" förutom bullen inte mycket av SSA här Stockholm.
Vi har repeatrar som står och slammrar utan att den s.k ansvarige
åtgärdar dem. Vi har kraftiga störningar på 145.750 från UPC.
Vi har folk som struntar totalt i överkomelser som bandplaner och
lägger privata länkar på 145.500 - anropsfrekvensen. Det finns länkar
mellan repeatrar som inte ens ligger inom amatörbanden.
Det är bara ett smakprov på hur det ser ut på VHF i Stockholm.
Men det är bara en tidsfråga innan anarkismen sprider sig över
hela landet - trenderna syns bara först i Stockholm.

Listan kan göras lång - men inget SSA som engagerar sig i frågorna.
Jo - det ryktas om att någon från norrland som kallade sig repeater-
ansvarig kom och mumlade något om fjollträsk och sedan drog hem
igen!
Om ni framgångrikt arbetat med dessa frågor inom SSA så har ni
verkligen misslyckats kapitalt med att visa det inför hamkollektivet.

SSA är ingen myndiget som RPZ påpekade, SSA har inget mandat över huvud taget att lägga sig i det ovanstående du skriver om. SSA kan endast rekommendera repeaterägare att följa en viss standard inget mer. Det är en repeaterkoordinerings avvisning på gång från SSA:s sida som majoriteten av repeaterägarna ställer sig bakom. Rötägg som har egen vilja kommer alltid att finnas. Det kan inte SSA göra någonting åt, att skapa blacklists och dyl är inget jag tycker SSA skall ägna sig åt. Det är PTS ensak att sköta, nu är ju tyvärr amatörradion nergraderad till pr-radio nivå så att så länge ingen stör komersiella intressen så låter PTS amatörerna "leka i sandlådan" bäst de vill, det är kontentan av avregleringan som skett. Hade gemene man fått säga sitt innan fd. ordföranden skakade hand med PTS och snällt lyfte på hatten så hade vi nog inte varit där vi är idag.

Vad beträffar UPC så bryter de mot lagen om deras kablar "läcker" tala med PTS det är din rättighet som spektrumanvändare. PTS skall i detta fall agera eftersom det är ett radiofrekvens problem. Man kan dock observera at pga avregleringen så har PTS nerprioriterat spektrumfrågor som rör amatörradio till den samma som PR radio, hjälp kommer men det är när PTS inte gör annat än rullar tummarna. Hade det däremot varit fläktstörningar så hade PTS bollat frågan vidare till Elsäkerhetsverket som just inte har mer än en pappersvändare anställd. Där finns ingen avstörningsenhet.

SM0KBW said:
SSA har en väldigt föråldrad stil när det gäller kommunikationen med sina medamatörer - bullentin och QTC. Bullentin kan man väl ha av historiskt
- romantiska skäl - men det är rena stenåldersteknologin idag.

Mig veteligen har aldrig någon krävt att SSA skall kommunicera med medlemmar på annat sätt än bulletin/QTC/hemsidan/Epost/Fax och brev, har du något förslag som är bättre som inte är föråldrat?

SM0KBW said:
Hemsidan inehåller bara pushad information von oben - ingen växelverkan
med användarna/medlemmarna. Varför har inte SSA ett forum som detta?´

Jag ställde en fråga i höstas om SSA skulle starta ett Forum, majoriteten av medlemmarna krävde näst intill att SSA inte skulle starta ett forum, därav så har SSA inget forum, och kommer inget heller att ha tills medlemmarna vill ha ett. Det var bra som det var med epostlista, menade man.

SM0KBW said:
Jag tror inte att amatörradion kommer dö ut som hobby - men däremot kan det visa sig att SSA inte kan anpassas till de nya behov som vi har och är dömt till att marginaliseras.

Du som verkar ha stora visioner, hur skall SSA förändras för att du ska gå med i föreningen? Majoriteten av de aktiva amatörena verkar trivas bra som det tycks. SSA kan inte förändras om SSA inte får in konkreta konstruktiva förslag på förbättringar.

Att lära gamla hundar att sittä är inte lätt, speciellt då en gamla hunden inte förstår hur han ska sätta sig, någon måste visa hur hunden ska sätta sig, annars funkar det inte!

73 de Teemu SM0WKA
 
Last edited:
SM0TSE said:
Så du tycker inte föreningen behöver ändra på sig, utan bara informera om vad dom gör? Information är bra och nödvändigt, det vore t.ex. riktigt bra om det informerades om vart medlemsavgiften går i en form som är lätt att förstå för oss "icke-revisorer". Ett tårtdiagram där X% går till QTC. och Y% går till myndighetsarbetet o.s.v. Men förutom information så tycker åtminstone jag att föreningen bör vara mer självkritisk än att bara informera.

Du har rätt då det gäller information, helt riktigt bör SSA tydligare informera vart pengarna tar vägen. Det är inte så enkelt att se i skattmästarens tabeller vart pengarna går.
Helt klart skall SSA vara mer självkritiskt, men hur? Som jag skrev till KBW så är det svårt för en sittande styrelse att "hitta fel" på sig själv. Därav behövs konstruktiv kritik, dvs, kritik samt förslag till åtgärd.

SM0TSE said:
Nu kommer du med det klassiska argumentet som "föreningsmänniskor" alltid gör och inte verkar förstå att det inte fungerar på väldigt många människor i en förening. När något inte fungerar under en längre tid så är det inte många som har tiden och intresset att engagera sig så mycket att dom ser till att hitta lämpligare personer för jobbet och sedan ser till att arbeta för att dessa ska ersätta dom "dåliga" personerna i den tidigare styrelsen. Dom som gör det ska ha beröm för sitt slit, men det går inte att begära att ALLA ska göra det.

Helt korrekt, men en förening är inte bara en "styrelse" en förening är alla medlemmar i föreningen, är man medlem i en förening så är det ens skyldighet samt rättighet att konstruktivt kritisera föreningen och dess styrelse. DVS, om man är missnöjd, får man först kritisera och komma med förslagsåtgärder, funkar inte det, gå vidare till revisore och valberedning. Det är klart, är det ingen som "orkar" ja då undrar man varför man är med i en förening. Visst kan man vara passiv medlem, då är det oftast så att man inte heller bryr sig om vad som händer i föreningen, som du skriver så har man inte tid att engagera sig. Då läser man sin QTC en gång i månaden och så var det inte mer än så.

SM0TSE said:
Detta är mycket intressant att få reda på från dig! Du tror alltså att om man inför stödmedlemskap så ökar SSA:s kostnader? Jag resonerar precis tvärtom. Det borde vara ett sätt att ÖKA SSA:s medlemsantal, och då borde ju intäkterna öka också eller hur? Men om jag förstår dig rätt så tror du att många av dom nuvarande medlemmarna inte vill ha QTC och QSL-servicen och kommer att enbart vilja vara stödmedlemmar i framtiden? Om det är så kanske det borde vara så, eller hur? Eller tycker du att man ska "tvinga" medlemmarna att betala mot sin vilja för att du vet bättre?

SSA Kommer få ökade administrationskostnander genom att man inför olika typer av medlemsskap, visst skulle man säkert kunna genomföra Medlemsskap utan tidning för typ 220 kr eller dyl. Billigare än så är nog helt omöjligt. Kostnden för QTC idag är ungefär halva medlemsavgiften på 440.
Jag undrar verkligen om så många går med bara för att det är 200kr billigare. De flesta jag känner är med bara för att man får QTC, som du tidigare påpekat, passiva medlemmar, inte så intresserade av intrigerna i maktens korridorer.[/QUOTE]

SM0TSE said:
Men min tanke med stödmedlemskap är alltså ett sätt att öka medlemsantalet. Dom som är fullvärdiga medlemmar fortsätter som nu, medan dom som vill stödja SSA:s arbete men inte vill ha allt runtomkring kan göra det. Då blir det fler medlemmar och då borde väl intäkterna öka?

OK, jag ska framföra till styrelsen detta som förslag, halva medlemsagviften bara för att vara medlem i föreningen utan QTC.

SM0TSE said:
Ja men, se då till att utöva denna medlemsdemokrati så att vi som inte är medlemmar blir lockade att gå med i föreningen! Det är detta som diskussionen handlar om i slutändan för mig.

Mikael - SM0TSE

Fortfarande kvarstår frågan vad SSA skall göra för att det skall vara attraktvt för dig, det vet vi inte.

Det är i alla fall bra att vi kan föra en saklig diskussion utan att det blir personangrepp som det ibland varit på dessa fora! Debatt är alltid bra!

73 de Teemu SM0WKA
 
Det är ingen som påpekat att de som är medlem i SSA för QSL-distribution faktiskt betalar en hel del pengar utöver medlemsavgiften för det intresseret. Jag ser det inte som något negativt men det "drar" 30 öre per kort man vill skicka, 1000 kort = 300kr.
Förmodligen täcker avgiften ut kostnaden för SSA att förmedla kort in.
 
SMØWKA said:
Fortfarande kvarstår frågan vad SSA skall göra för att det skall vara attraktvt för dig, det vet vi inte.

Det är i alla fall bra att vi kan föra en saklig diskussion utan att det blir personangrepp som det ibland varit på dessa fora! Debatt är alltid bra!

73 de Teemu SM0WKA
För att jag ska tycka att SSA är attraktivt så bör föreningen klart framstå att man aktivt arbetar för att amatörradion ska vara en livaktig och bred hobby med en självklar plats i samhället.

När jag hör att gamla styrelsen väljer att ta komma överens med PTS för att ta bort tillstånden och därmed jämställa amatörradio med PR-radio, LPD, PMR och annan icke-prioriterad trafik i myndigheternas ögon. Då tappar amatörradion status tycker jag, förutom risken att vi trängs undan från våra frekvenser av kommersiella intressen borde vara överhängande. Sånt är trist.

Sedan när man får höra att medlemmar i styrelsen väljer att bråka och offentligt kasta skit på varandra så undrar jag om SSA kan göra nytta.

Jag håller med om att debatt är bra. Jag vill inte alltid erkänna det, men dom flesta bra idéer som jag har haft har kommit från andra håll ursprungligen. Vilket väl visar på vikten av att prata med andra. :)

73 de Micke
 
SSA har fått min beskrivning på en teknik som om vi gör den tillsammans
kan skapa nytt blod i amatörradion, och även tillse att den även är nödvändig
Idag sätter man radioteknik på ytterst kommersiella grunder enär allt slags
mänslig aktivitet är beroende av väl fungerande kommunikationer och som
allra minst behöver vinstmaximering. I en sådan tid kan SSA om de ser
bilden föramför sig agera inom nya områden och såledess hitta ny motivation.

Sammarbetet mellan allmänhet och amatörer skulle kunna bli en väldigt fin
samverkan på platser där det inte är ekonomiskt försvarbart att tillhandahålla
lan.

Du beskriver en amatörradio i sönderfall - det behöver inte vara så. Ampr-net
hade kunnat byggas ut. Vi skulle kunna samverka med allmänheten i en tid
då vi allt mer behöver vara medvetna om teknik runt om kring sig. Det är
i andra termer en demoratisk nödvändighet att kunna hantera teknik och
även lära ut och tillse att individer utvecklas med den.

Där finns även behov i samhället att sammanställa kreativa individer vid sidan
om varandra och gemensamt i formella och informella sammanhang sammanlänka gemensamma resurser. De väldigt statiska synsätt vi har på utbildning och arbete
behöver luckras upp och där det behövs forum och mötesplatser där kreatiivtet
och upptäckarglädje kan få tillåtas att gro och ordlas. med den tid som vi vandrar in i ställs vi samtliga för utmaningar och möjligheter -men det gäller att kunna se dessa på ett sätt som är tillgodo för nya tag.

marcel.ing-steen.se/tvstation är ett bygge som jag satt samman för att i sambandstjänst tillahandahålla TV teknik och i sammanhang där det inte tidigare varit möjligt att göra TV. Vi har massor och göra om vi bara vill, men en sak är helt klar - vår historia och vad vi sedan skriver och hur vår utveckling stagnerar - i saker vi gör och tänker som det varit som förut - är ingen bra utgångspunkt. Vi måste hantera en digital livsstil och vara till gang för omgivningen i nätverks och vägföreningar. Som det är nu håller näringslivet på att ta över nätet och mot den devis att nätverket borde vara mäniskorna skapa ett system som lägger grund för otäcka framtidsscenarios. Så i stället att vi talar om bolag och firma säg i stället att vi tillsammans bygger ett nät som representerar alla individer och deras tekniska kunnande och glädje att få sprida kunskap för var och en som vill lyssnal, och inte skriva att man behöver 5.0 intagningen till högskolan. De är segregering om inte annat.









SM7EQL said:
DEBATT OM AMATÖRRADIONS FRAMTID

-Det behövs fler goda förebilder och ambassadörer för vår hobby som kan fungera som mentorer för alla nya radioamatörer och som behärskar den svåra konsten att överföra sina egna erfarenheter och kunskaper till kommande generationer.

Detta debattinlägg kan säkert tolkas eller misstolkas på olika sätt beroende på intresseinriktning och vilken åldersgeneration man tillhör.

Hur som helst...

Under de år jag själv varit aktiv inom SSA (nu över 11 år) har jag försökt följa en strikt linje där "amatörradions hederskodex" legat i botten, där amatörradion definierats som en teknisk hobby för teknikintresserade personer och där "ordning och reda" på våra amatörradioband stått allra högst upp på agendan.

Min egen inställning till hobbyn grundar sig i mångt och mycket på att jag, som så många andra "old-timers" utbildades och blev radioamatörer i en tid då myndigheten, hette Televerket och som hade stenkoll på verksamheten. Åren var 1968-69.

Minsta lilla "pip" eller förseelse mot dåvarande bestämmelser, B:90 var skäl nog för att få ett brunt kuvert med anmodan att inkomma med skriftlig förklaring eller etter värre bli av med sitt amatörradiotillstånd - några månader i bästa fall.

Anställ aldrig en amatör!

Under hela 70-80 och 90-talen fram till idag har amatörradion gradvis förlorat sin forna glans och status. Om det förr var en stor merit att tala om att man minsann var radioamatör, t ex i samband med anställningsintervjuer så är detta något man skall passa sig väldigt noga för att ens nämna idag. Nej fy tusan, att vara radioamatör har tyvärr fått oerhört dålig klang. Snarare är det så, att varningsklockorna hos arbetsgivarna ringer för full volym. -En radioamatör? -Nej för helvete!

Oj då!

Sök själv på Google och på ordet "amatörradio" klicka på "fel" länk där, och det är kört.. ändlösa urspårade debatter, bråk och annan jäkelskap dyker upp.

Kanske blir denna debattartikel inledningen till ännu en sådan urspårning - en i raden av en från början seriös debatt som efter ett tag urartade i personpåhopp och smutskastning...

Därför är debatten enbart till för dig som känner att du klarar av att hålla dig till att diskutera sakfrågorna - trots att du har helt andra åsikter än de som framförs här. OK?

Hobbyn har under lång tid succesivt avreglerats, i hela världen.

Tillsynsmyndigheterna har av ekonomiska skäl upphört med sin tillsyn och lämnat fältet fritt för oss radioamatörer att ta vara på oss själv.

Detta tillsammans med andra lättnader och förenklingar i bestämmelserna har varit med att skapa det trafikkaos vi alla kan ta del av idag. Inte bara i Sverige utan i många andra länder.

Grundläggande kunskaper tycks ha gått förlorade och "alla" gör idag som dom vill och tycker, utan att ta hänsyn till vare sig IARU:s bandplaner och andra rekommendationer eller ens fundera på hur man bör bete sig på banden...

För den uppnosige egoisten som till varje pris vill utnyttja sina lagliga rättigheter fullt ut, innebär detta i praktiken att telefonitrafik kan köras i telegrafidelarna på våra band och att samtalen kan handla om allt annat än radiorelaterade ämnen. Förslagsvis avhandlas politik, religion, sex - ämnen som garanterat ökar temperaturen på banden och hos de som lyssnar.

Post- och telestyrelsen har inget att anmärka på detta förfarande, får ej ens ha synpunkter på vad vi talar om, så länge max uteffekt inte överskrids och vi amatörer håller "skiten" innanför bandgränserna.

Det är detta som kallas frihet under ansvar och som då och då dyker upp som fetrubrik till ledare i QTC - frihet under ansvar - kom ihåg dessa orden.

Var det då bättre förr?

Nja, ingen av oss önskar väl tillbaka den gamla totala detaljstyrning och övervakning av hobbyn som fanns från myndighetens sida fram till 70 - 80 talen, men inte heller vill vi ha den anarki och totala respektlöshet inför regler, rekommendationer och andra frivilliga överenskommelser som gjorts amatörradioorganisationerna emellan och som nu råder.

En fortsatt sådan utveckling för inget positivt med sig mer än att andelen radioamatörer fortsätter att minska och andelen radiokommunikatörer ökar - om nu detta är positivt och ett uttalat mål.

En radiokommunikatör definieras i detta sammanhang som en person som inte primärt är intresserad av radio, men som använder amatörradioapparater för att ha roligt och som har detta - med hjälp av fabrikstillverkad utrustning.

Som jag ser saken finns här ett växande kompatibilitetsproblem mellan dessa två vitt skilda intressegrupper (eller synsätt om man så vill) och som i många fall är anledningen till öppna bråk, slagsmål, tjafs på internetforumen och på internetforum som detta, medveten störsändning och annan jäkelskap.

Här är vi nu, varken vi vågar se problemet eller ej!

Men... att återgå till forna tiders Televerksföreskrifter är en lika omöjligt lösning som att fullständigt strunta i alla de frivilliga regler som överenskommits t ex inom IARU och som faktiskt tagits fram i all välmening för att alla skall kunna samsas på banden utan att ett tredje världskrig uppstår.

Är fler mentorer en möjlig lösning?

Kan och skall SSA agera?

Vad kan SSA:s Distriktsledare göra?

Vad kan radioklubbarna göra?

Vad kan du göra?

Det är fritt fram för debattinlägg i sakfrågorna.

Bengt SM7EQL
(DL7)
www.sm7eql.se/sm7
 
ampr = amateur packet radio, ett radiobaserat datornätverk som använder sig av protokollfamiljen tcp/ip, dvs. samma som används på Internet. Ampr-nätet är en del av Internet, även om det normalt sett inte kan nås direkt från Internet (pga att detta oftast inte är lagligt.)

Ta en titt på http://sm6rpz.se/sm6.html för lite mer info...

Pga låga hastigheter och andra problem är detta nätverk numer mer eller mindre dött här i Sverige. Dock existerar små nätverk på en del platser, som i en del fall förbinds via Internet (man kapslar in amprnet-paketen i vanliga Internetpaket.)

73 de Lars, sm6rpz
 
Radio Mentor

"Two things should be noted. My radio mentor took nothing away from my father, who did a wonderful job of teaching me many of life's most important lessons along with Ohm's law and AC theory. My father was not an amateur radio operator. Also, I choose to refer to my ham radio mentor as exactly that. "Elmer" was not a term used for that purpose in those days, and besides…my mentor's name was Hal"

Hela artikeln här: http://www.arrl.org/news/features/2005/05/26/1/?nc=1

73
Bengt EQL
 
Jag har tidigare varit medlem i SSA men valde att dra in på den utgiften (440:- ÄR ganska mycket pengar för en del av oss).
Valet tyckte jag var ganska enkelt då jag anser att jag inte fått någonting för medlemsavgiften. Jag är inte intresserad av QSL och läser inte QTC (Det går lätt att hitta all information man behöver ändå).

En del personer har påmint mig om hur mycket SSA gjort för oss amatörer genom att representera oss gentemot myndigheterna. Även detta argument har bleknat i mina ögon. SSA har ju mer eller mindre blivit myndigheten i amatörradiofrågor. Frågan är ju snarare vem som skall representera oss gentemot denna myndighet, hi.

När det gäller återväxten inom hobbyn så ser det, för tillfället, ganska mörkt ut. Man kan ju lätt notera att det stora flertalet nya amatörer så gott som helt saknar tekniskt kunnande/intresse.
Kanske framtidens amatörradio enbart kommer att handla om kommunikation?
Plus ett " litet underligt gäng kufar" som sitter och bygger egen utrustning och kommunicerar med konstiga tutningar. Kanske dessa "kufar" inte ens får plats inom amatörradions ramar utan måste ägna sig åt sin hobby illegalt p.g.a. de inte använder typgodkänd utrustning.

Jag har fått intrycket av att SSA inte gör det minsta för att försvara amatörradions grundpelare. Nej, istället skall det avregleras så mycket som möjligt. Skit i tekniken, det är inte häftigt.....

Överbevisa mig gärna. Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel.
 
Ssa

Amatörradio är fantastiskt. Den ger möjligheter för alla. Som tur är de vesäntliga reglerna för denna hobby redan lagda (hur skulle det annars gå). Hobbyn skulle säkert kunna bedrivas utan SSA, om det skulle önskas. Bättre är dock att alla med licence skulle erlägga en registreringsavgift på en rimlig nivå till typ SSA. Den service man får för den skulle vara för det första att licencen var legal, för det andra att man var medlem i den Svenska organisation som hade påverkansmöjligheter både på PTS och IARU. För det tredje fick man en QSL-byrå som fungerade. Idag är det många svenskar som inte QSLar alls vilket är trist, det är dock en verifikation på en kontakt. För det fjärde kunde QTC vara helt web-baserad. Med dagens teknik och den målgrupp vi vänder oss till så vore det ett steg i rätt riktning. Det blir alldeles för dyrt med både en på papper och en på nätet.
Det är bara synd att inte alla vill dra åt samma håll. Egenvinning verkar även breda ut sig på denna hobby, varför förstår jag inte. Kolla den IT9an på 14195 sombar dj-as. Jag är dock av den uppfattningen att vi alla bör bidra både ekonomiskt och ideemässigt till vilken förening eller organisation man än är eller bör var medlem av. Men det är väl en gammal sossetanke som kanske inte heller passar in i denna hobby. Vad jag vet, om man reflekterar över dagens SSA, är det ganska normalt i föreningsliv att de som är medlemmar i en organisation, även om man företräder en minoritet, är de som utövar den demokratiska inflytandet. Jag antar att det är detsamma i tex. bostadsrättsföreningar som väl många är medlemmar av. Bulletinen är en nostalgist kvarleva som inte fyller nån roll i dagens amatörradio. Alla bör dock ha en möjlighet och känna att det är rätt att vara medlem i SSA. 73 de Kent SM0ELV
 
Möjligheterna

Borde handla om hur man skulle kunna pressa ut så mycket som möjligt på ett så litet utrymme som möjligt. Jag tror det skulle kunna gå och modulera information och hela
utryck i text som enkla vågformer se linux_is_next i google sökning


ampr = amateur packet radio, ett radiobaserat datornätverk som använder sig av protokollfamiljen tcp/ip, dvs. samma som används på Internet. Ampr-nätet är en del av Internet, även om det normalt sett inte kan nås direkt från Internet (pga att detta oftast inte är lagligt.)

Ta en titt på http://sm6rpz.se/sm6.html för lite mer info...

Pga låga hastigheter och andra problem är detta nätverk numer mer eller mindre dött här i Sverige. Dock existerar små nätverk på en del platser, som i en del fall förbinds via Internet (man kapslar in amprnet-paketen i vanliga Internetpaket.)

73 de Lars, sm6rpz
 
Har för mig att det brukar kallas "nekrofilpostning" när man kommenterar inlägg som är flera år gamla!?
 
Har för mig att det brukar kallas "nekrofilpostning" när man kommenterar inlägg som är flera år gamla!?

Haha, ja det har jag aldrig hört. Men det verkar ju logiskt :)
Inte ens Google hade hört talats om fenoment nekrofilpostning.
 
Back
Top