Mer bredbandig antenn på 80 m

scanner2000

Active Member
Jag har en dipol 19,2x2 matas med 50 omh kabel fungerar kanon med den är så smalbandig. Jag vill ha SWR ner ca 1 eller 1.5 på hela bandet vilket är det bästa sättet att göra detta. Skall man använda atu och matcha den eller skall man använda hög omh-ig kabel till matarledningen balun ?. Vilket har de lägsta förlusterna ??
 
Det är inte antennen som är smalbandig - det är bandet som är brett:) Det vetskapen blir du i och för sig inte gladare åt...

En metod att bredbandiga antenner är att göra elementen bredare. Dvs istället för *en* tråd som "ben" i dipolen använder man *två*, som är separerade med, säg, en halvmeter eller så. Det ser alltså ut som dipolen består av två hängmattor åt vardera håll. Den blir bredare även frekvensmässigt.

I "Simple and Fun Antennas for Hams" finns en byggbeskrivning på en dylik där man dessutom använder en ytterligare resonatortråd i varje "ben" för att ytterligare bredbandiga antennen. Amrisarnas 80 metersband går ju hela vägen upp till 4 MHz.

En vikt dipol (folded dipole) är också något bredare men i det enkla fallet är impedansen inte 50 ohm längre:( Med en balun i matningspunkten - kanske en bra idé ändå? - funkar den också.

/Micke
 
Bredbanding 80m antenn

Eftersom du inte verkar ha utrymmes brist, kolla vad som skrivs om WBFD antennen.

WBFD = Wide Band Folded Dipole. Om du har utrymme foer en normal 80m dipol saa borde du aeven faa plats med en WBFD.

Antennen uppvisar flera hundra Ohms impedans saa antingen saa anvaender du en antenn tuner eller saa skaffar du en balun.

Det finns bygg anvisningar paa internet.

//Dan, M0DFI
 
En kul grej är att testa en "burantenn", gå till denna hemesida och ladda ner programmet "DIPCAGE2" ett litet DOS progam som beräknar en dipol i bur form. http://zerobeat.net/G4FGQ/page3.html#S301"
Man gör en tjock dipol, genom att använda flera trådar på exvis träringar. Exvis 8 trådar och diametern 50 cm, antennnen blir lite kortare och bredbandigare. Med programmet kan du modellera din egen variant. Men man finner att det ändå måste vara ganska stora saker, stor diameter krävs för att täcka bandet 3,5 - 3,8 MHz. Ful blider den moxo.... Principen är förståss lika för hängmattan som SM5JAB förelsog.
Ett litet motstånd här och där gör det hela bredbandigare, men äter upp lite av din effekt.

När ni ändå är på sajten, passa på att ladda hem de andra programmen, de är mycket trevliga för att göra enkla beräkningar.
 
Jag har en dipol 19,2x2 matas med 50 omh kabel fungerar kanon med den är så smalbandig. Jag vill ha SWR ner ca 1 eller 1.5 på hela bandet vilket är det bästa sättet att göra detta. Skall man använda atu och matcha den eller skall man använda hög omh-ig kabel till matarledningen balun ?. Vilket har de lägsta förlusterna ??

Jag gjorde en kopia av SRS 80m dipol, beställde alla komponenter av SRS (fanns inte färdig) och 6m upp i tallar visar den max 1.2 från 3630 till 3790.
 
tackar så mycket för alla goda förslag. Som jag tolkar detta är det nog lättas att ha en dipol med flera trådar. Eller rent av byta matarkabel och göra den till en g5rv om nu detta är ett bra förslag. Förlorar man mycket med att ha kvar dipolen och bara matcha den med en aut istället för 80-20m.??
 
Jag har en dipol 19,2x2 matas med 50 omh kabel fungerar kanon med den är så smalbandig. Jag vill ha SWR ner ca 1 eller 1.5 på hela bandet vilket är det bästa sättet att göra detta. Skall man använda atu och matcha den eller skall man använda hög omh-ig kabel till matarledningen balun ?. Vilket har de lägsta förlusterna ??

ska man inte matcha fram 50ohm är det enklast än att ha variabel längd ute på elementspetsarna, en del har en stump ute på ändan som går att koppla in vid bandsegmentsbyte, t.ex med flatstift, relä eller bara vira ihop trådändarna...
 
Såg en artikel där man använde pneumatiska strömbrytare ute på antennen, och han drog då små slangar ut till tryckdosor med strömbrytare som kopplade in olika längder. Så slapp han gå ut och koppla om. Man kan ju inte dra elledningar ut på dipolbenen. Men med en vikt dipol skulle man kunna fantommata likström till relän ute på benen...
Men scanner2000 en G5RV är inget alternativ för att få en bredare antenn för 3,5 - 3,8 MHz den är snarare smalare än en ren halvvågsdipol.
 
Nej, en G5RV är inget bra alternativ. Det verkar som om du har gott om plats. Gör en 2x20 m. dipol och mata den med ~ 600 Ohm stege . Sedan har du ju matchboxen som gör den slutliga avstämningen.
/Ingvar
 
Jag har en dipol 19,2x2 matas med 50 omh kabel fungerar kanon med den är så smalbandig. Jag vill ha SWR ner ca 1 eller 1.5 på hela bandet vilket är det bästa sättet att göra detta. Skall man använda atu och matcha den eller skall man använda hög omh-ig kabel till matarledningen balun ?. Vilket har de lägsta förlusterna ??

bygg en dubbel bazoka så har 1.3 över hela bandet funkar super
 
Back
Top