Mer tips från Blocket och Tradera

SM4FPD

Well-Known Member
Dags för en ny tråd i ämnet.

Såg denna på TRADERA: Diodsortiment Germanium på Tradera. Övrigt | Amatörradio |

Germaniumdioder är bra att ha i Junkboxen. ja för er stackare som inte redan har byggt upp en välfylld skrotlåda med sådana.
Perfekta i SWR mätare, RF likriktare, prober och effektmätare för HF till VHF.
Bra reservdel till effekt och SWR mätare i äldre grejer som antennavstämmare, exvis MFJ.
Ge-dioder är en komponentgrupp som vi nog får se försvinna i framtiden.
Visst finns Schottky dioder, men ersätter man Ge i en mätare måste den kalibreras om, med ny skala.
För nybyggen är nog Schottky utmärkt. Lite dyrare gör ju inte så mycket.

de
SM4FPD
Roy
 
Dåligt med tips här tycker jag.
Kanske alla har allt redan.
det här är ett antikt mätisrument: Antikt Instrument Tyskland. på Tradera. Technica & Nautica |
Sådana är mycket vackra tycker jag, likom mätteknik överhuvudtaget är det intressant.
Se vad man lagt ner mycket arbee på att höja noggrannheten.
Idag är en digital Voltmeter nästan gratis och ännu noggrannare, åtminstone något år under sin livstid.
Kom igen nu med tips och lite historik bakom dem.

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
Roy
 
"Originalkartong" verkar ju vara värdehöjande, när man säljer sina gamla grejor.
Här har man chansen att köpa gamla tomkartonger, om man råkat göra sig av originalen...
Finns flera olika att välja på.

Tom kartong, The Touch M400. på Tradera. Polisradio/Scanners |

Jag tror jag har några gamla brödpåsar liggande, som kanske kan göra mig rik.
Extra bra betalt om jag säljer dem tillsammans med originalbrödet :)

73,
Jonas/SM5PHU
 
Ha ha....den var rolig Jonas. Jag kan berätta att jag för många år sedan fick en bordsmikrofon (Turner +2)av en kompis, den står som prydnad i vardagsrummet i dag.

Förra året fick jag av den lokala klubben NSRA en "kartong" med gamla radiorör från ett dödsbo, de visste att jag var rör-nörd, döm om min förvåning när kartongen är originalkartongen till denna bordsmikrofon, men den är ej till salu
:)
 
Lite antenntråd igen: DL 500 NY Militär Telefonkabel på Tradera. Övrigt | Amatörradio |
En DL-1000 rulle har man många år av. Tråden har debatterats många gånger har på HAM.se. Räcker till åtskilliga våglängder och dubbelt så många halvågor.

Varför inte en sådan här: Talrörstratt Terrängbil på Tradera. Övriga bilmärken | Bildelar & från samma säljare, klicka på säljarens övriga.
En taltratt, hur lång räckvidd får man med en sådan? Ja det krävs förstås slang mellan dem. Förhållandet slanglängd och slangdiamter? Räckvidd? Konditioner? Bandbredd? Dämpning? Ja det finns mycket att forska i på detta sätt att kommunicera.

De
SM4FPD
 
En störningsletare?
MT-910 representerar den tid då rena transistorkonstruktioner var som bäst.
Detta är en sk Luformottagare, dvs med långvåg och mellanvåg, med ferritstav.

Motagare MT910 på Tradera. Amatörradio | Amatörradio | Hemelektronik
Funkar mkt bra och har god riktverkan.
Jag har en själv, batterisatsen räcker tills de ruttnar.
Selektiv och helt ojämförlig med en vanlig transistorradio som har 530 - 1600 kHz AM.
Rekommenderas som störningssniffare.
Givetvis med reservation att den funkar vilket inte säljaren intygar.
En stor bit nostalgi i ett måttlig format.

De SM4FPD
 
Utmärkt radio att följa utvecklingen kring piraterna med på den övre delen av mellanvågsbandet, det är säkert över 20 sändare som hörs på kvällarna.

Dessutom kan jag meddela att Hr -FPD hördes över sydöstra Smålands kustregioner igår lördag på det numera välbekanta trafiksättet AM. :)
Bra modulering men svaga signaler.
 
Tack för rapporten -MCD!
Jag körde med min SET-19, se annan tråd hr på forumet.
6 W AM.
Men det var underliga conds på 3,7 MHz igår.

Jag kan tänka mig det är bättre sigs från AM piraterna i SM7, de sänder ju ofta från Nederländerna.

De SM4FPD
 
Varför är så många av objekten på Tradera så oerhört sk*tiga?
Antagligen skulle dessa objekt betinga ett betydligt högre belopp
om man bemödade sig att damma av objektet lite bättre.
//QRP
 
Last edited:
HELT rätt QRP.

Jag har sålt en del på TRADERA själv, men det är något år sedan nu. Det är väldigt spännande. Men jobbigt att hålla reda på alla och packa en massa paket. Det gäller att dokumentera noga så att om du har flera köpare alla får rätt pryttel.

1. Bra bilder, är viktigt

2. En bra beskrivning av prylen man försöker sälja gärna med en kul applikation. Exvis denna mikrofon ha låg impedans, ingen kontakt, men etc etc. Att bara skriva "se bilden" ger inte något för många köpare.

3. Någorlunda avtorkad. Men ibland blir damm extra tydligt vid blixtfoto, därför kan man bemöda sig att ta bilderna i annat ljus

4. att försöka samla ihop alla saker man skall sälja på en gång, och uppmana spekulanterna att "se säljarens övriga". Då når man plötsligt ut till många som får se gerjer de aldrig kunnat drömma om i flera kategorier.

5. Stava rätt i beskrivningen. Använd rätt namn på saken.

Omvänt om du letar efter något, så sök med felstavningar så kan du hitta din pryl under fel kategori och felstavad, och därmed lyckas du köpa den till lågt pris. dvs inte många hittar den.
Sök exvis på:
mikroskop
mickroskop
microscope
mikroskåp
mickroscåp
Mikro Skåp
mickro skop
Etc
så ser du mikroskop i alla sökningar.
Att söka i plural lönar sig oxo, exvis mikrofon eller mikrofoner.
Man kan även söka det man jagar särskrivet. ex Antenn Rotor istället för antennrotor.

de
SM4FPD
 
SONY ICF 2001 - Kan intge motstå att dra en (sann) sjömanshistoria ang. denna fina RX?

Användbar "bra att ha och lyssna på lite av varje när man är på stranden" -radio på Tradera... Världsradio Sony ICF-2001|

Det var c:a 1983, vi lämnade Balboa, Panama med "Stolt Integrity"/ELPV, bound Auckland, mer än 3 veckor i sjön. Ombord fanns förnödenheter till Pitcairn Island, dit vi kom efter c:a 10 dagar. Vi beordrades ta ombord, som jag minns, Tom Christians VR6TC dotter som hade gått på penicillin i flera veckor för en blindtarmsinflammation. Hon skulle till N.Z. för operation. Morfar var med, en mysig farbror som alltid gick barfota. Dagen efter vi lämnat Pitcairn Is. brann min norska NERA-mottagare upp. (vi hade ännu ingen satellitstation, bara HF). Förstemaskinisten hade en SONY ICF 2001 som jag fick låna och kopplade upp. Man körde man ju full duplex, d.v.s., skilda RX och TX frekvenser. Sonyn höll ut hela vägen till N.Z., nästan 2 veckor, med 1200W i sändarantennen. Den var oväntat stabil och känslig. Selektiviteten ska vi glömma men Sydney och Auckland radio var starka. Varje dag sände jag flickans hälsotillstånd till lasarettet i Auckland. Tack vare Sonyn, som hade kostat USD 195.-, kunde vi hålla hennes föräldrar och läkarna informerade om hennes tillstånd och få nya ordinationer tillbaka. Flickan blev opererad och frisk, hon och morfar fick en långsemester i N.Z. tills lämplig båt kunde föra dem tillbaka. Jag fick en ny "Anritsu" mottagare .. 73 de Bernt SM6EVE (ex. EL0BC/MM och OA4IU).
 
Antennavstämmaren, (eller tändsticksasken (matchbox) som sådana prylar tydligen skall kallas numera) har ännu inget bud. Denna består av en variometer, dvs en stor spole i vilken en mindre kan vridas. Vi får därmed en variabel induktans, ungefär som en rullspole. Prylen har även en antennströmsdetektor med diod, det fanns tydligen dioder i början på 40 talet då denna är ifrån. Likströmmen från denna detektor matas till sändaren på koaen. SET-19 antennavstämmaren är utmärkt även för en IC-703 portabelt, den kan användas som del i en avstämmare med fler komponenter som vridkondingar. Detta exemplar verkar vara ommålat, men allt går att snygga till.
Den är avsedd för 2 - 8 MHz men kan nog funka på 10 MHz.
Jag rekommenerar den som komponent till exvis portabelexperiment, ändmatning av trådar och spröt. Dessutom är den en utmärkt pryl att lära sig mer på. Väl värd en några hundringar tycker jag.
Jo jag har en själv.... Som någon dag skall bi något kul.

de SM4FPD
 
Det finns bra tippsar här men jag undrar varför bara svensk medborgare med personalnummer har tillstånd att köpa på tradera.se och kankse någon stans annat. Det verkar lite konstigt i ett öppet Europa - eller?

/Karl
 
Back
Top