Mera Deltaloop och dess matning

Gomorron!
Jag kan minnas att jag läst någonstans att man elliminerade den kapacitiva kopplingen
genom att ha "staketet" på båda sidorna av linken mot kretsarna. Det skulle i sig innebära att man tar bort en del av oönskad koppling av andra frekvenser än den man vill använda. Måste försöka leta rätt på detta påstående.
Om det INTE vore så vad skall man då ha för fördel av Faraday skärmen/ staketet?

Nu blir det några dagars uppehåll i mitt skrivande, reser bort idag och åter nästa vecka. Önskar Er alla en fortsatt bra vecka och dag, ser fram mot mer lärdom för mig i ämnet.
Hälsningar // Thord
 
Gomorron!
Jag kan minnas att jag läst någonstans att man elliminerade den kapacitiva kopplingen
genom att ha "staketet" på båda sidorna av linken mot kretsarna. Det skulle i sig innebära att man tar bort en del av oönskad koppling av andra frekvenser än den man vill använda. Måste försöka leta rätt på detta påstående.
Om det INTE vore så vad skall man då ha för fördel av Faraday skärmen/ staketet?

Nu blir det några dagars uppehåll i mitt skrivande, reser bort idag och åter nästa vecka. Önskar Er alla en fortsatt bra vecka och dag, ser fram mot mer lärdom för mig i ämnet.
Hälsningar // Thord

BDQ de APQ.

Du har alldeles rätt Thord. Jag kan tänka mig att om man råkade bo alldeles intill en AM mellanvågsstation med 300-kW eller mera att en skärmad link kan reducera eller kanske helt eliminera störningarna från densamma.

I detta fall verkar nog hela antennsystemet inklusive matarledning som en stor "metallmassa" där RF-spänningar byggs upp.

Denna energi hoppar kapacitivt över till linken och ger upphov till överhörning i mottagaren. En faraday-link kan reducera dessa störningar.

Idag har vi inga mellanvågssändare.

73
Bengt SM6APQ
 
Last edited:
Gomorron!
Om det INTE vore så vad skall man då ha för fördel av Faraday skärmen/ staketet?

Hälsningar // Thord

DBQ de APQ.
Känslan Thord! Jag tycker man kan betrakta en faradayskärmad link som en helt isolerad RF-generator från omgivningen och som dessutom är dc-jordad. Denna signalkälla levererar energi till mottagaren.

När denna linkkopplade antennavstämmare användes för sändning tror jag att det är praktiskt taget omöjligt att få s k mantelströmmar på matarkabelns skärm.

73
Bengt SM6APQ
 
DBQ de APQ.

När denna linkkopplade antennavstämmare användes för sändning tror jag att det är praktiskt taget omöjligt att få s k mantelströmmar på matarkabelns skärm.

73
Bengt SM6APQ

Då menar du väl den matarledning som går mellan sändaren och avstämmaren?

73/Lasse
 
Återkommer beträffande min sedan länge planerade uppsättning av en vertikal loop primärt tänkt för 80 meter.
Loopen kom på plats igår kväll, första kontakt blev VK2DX och följdes av ytterligare En VK-station.
Nu på morgonen låg USA-stationerna som ett pärlband på SSB-delen med signalstyrkor som jag tidigare, med mer eller mindre goda antenner, aldrig varit i närheten av!
Tänk att man efter 37 år i denna hobbyn fortfarande kan känna en viss form upprymdhet över en konstruktion som överträffar förväntningarna.
Loopen har en omkrets av ca 85 meter med spetsen uppåt, liksidig med matning i nedre hörnet ca 3 meter över mark.
Stegmatning med en Johnson Viking matchbox som stämmer av.

SM7IWG Carl
 
Last edited:
Hej Bjarne,

Skarpt konstaterande, det är korrekt, 28 meter till fästpunkten. Jag har förmånen att ha gamla höga tallar på min mark. Det ger mig ypperliga förutsättningar till trådantenner. Om nån nu undrar så har jag en antenna-launcher från USA för att få upp fästpunkterna i talltopparna.

Carl
 
Det räckte med passare och millimeterpapper för att konstatera höjden. Du får uppdatera din qrz.com sida Carl.
 
Back
Top