Metallhalogenlampor på belysningsmaster

SM0BRF

Well-Known Member
Jag bor nära en idrottsplats där man just har bytt ut belysningsmasterna. Det är nu 4 st 36 meter höga master med flera stor metallhalogenstrålkastare i varje. Sammanlagd effekt är ca 20 kW. När jag var och kollade installationen satt reaktorerna i ett skåp i markplan och armaturmatningen gick upp i masten i oskärmade kablar. Jag påpekade att risken var stor för radiostörningar på grund av de långa oskärmade ledningarna. "Det hade man aldrig hört talas om. Så gjorde man alltid". Jag har letat på nätet efter installationsanvisningar för sådana anläggningar, men har inte hittat några.
Någon som har koll?

/Roland
 
Jag har haft metallhalogenbelysning på nästan 1kW till mitt saltvattensakvarium. Dom hade oskärmad kabel (en speciell högspänningskabel eftersom tändspänningen är runt 1kV) ca 3 meter till drivdonen. Jag hade inga problem med RFI p.g.a. dom, trots att akvariet står i rummet bredvid kortvågsradion och bara 5-10 meter horisontell från dipolen. Dessutom låg dom på samma fas.
Så det går alltså att göra drivdon som inte stör trots oskärmad kabel. Det är nog bara att mäta och se.
 
Var glad att det är metallhalogen med drosslar och inte modern diodskit med elektronisk drivning. Det är samma princip för drivningen till dessa som det är till högtrycksnatrium som sitter i de flesta lyktstolpar som ännu inte "uppgraderats". Tänddonet sprakar till precis vid tillslag, annars är det helt tyst från stolpen här utanför. Det är annat än man kan säga om diodstolparna som börjat dyka upp och som hörs tydligt i en bilradio med mellanväg. Snart står det väl en sådan störsändare här utanför istället för den gamla tysta tekniken.
 
Lustigt att du nämner LED. Det var precis vad jag bytte till. 300W dimbar LED. Inte heller den ger några störningar jag lyckats hitta. Däremot har jag fått byta ut ett antal gamla hederliga glödlampsdimrar som stört friskt ända upp på 70cm, så det går utmärkt att bygga rätt med ny teknik, precis som man kunde bygga fel med den gamla tekniken. Tyvärr styr allt för ofta prispressen konstruktörerna att bygga fel.
 
Uppdatering:
I kväll var det tävlingar på den närbelägna (300 m) idrottsplatsen och strålkastarna var tända.
Det var ingen märkbar störning på kortvågen trots totalt nästan ca 80 kW utmatad effekt. Skönt!

/Roland
 
Back
Top