Meteroscatter och operationsteknik

SM7SJR

Administrator
Staff member
Jag lyssnar på MS på 2m, och en sak är säker: det underlättar inte att få QSO genomförda när så många envisas med att köra på anropsfrekvensen. Vart tog operationsteknik och trafikprocedurer vägen?

Man ska alltså ropa CQ på anropsfrekvensen och sedan QSYar man för att genomföra QSO. ex:
CQ 354 SM7SJR JO87
Vilket då betyder att jag lyssnar på 144.354 för att där genomföra QSO.

Om alla ska köra på anropsfrekvensen så blir det ju totalt kaos.

73 de SM7SJR
 
Fråga - om än dum sådan - Brukar man inte skedda MS via någon av DX-klustrens chattar?
 
Det är ganska mycket random trafik på MS också, åtminstone under skurarna. CQ frekvenserna på 2m är 370 för FSK441 och 360 för MSK144, men de ska användas till just CQ.
 
Jag lyssnade på 360 i några timmar igår. Hör många stationer upp till 2200 km med min HB9CV men ingen hör mig tyvärr. Inte ens de som är närmare. Nåväl det är en ful "ovana" att ligga och ropa CQ i timmar på 360 som en del "SM" gjorde bla. Som du säger så skall man köra CQ "QRG" "Signal". Det är ju så himla lätt med WSJT och förmodligen även MSHV om man har CAT. Allt går ju automatiskt och man behöver inte krångla med split på riggen osv...Och det bör man göra under skurar. Däremellan kan man förstås bara ropa och även köra om det är låg aktivitet...
 
Ja det finns dom flesta varianterna. Spännande att se att så många ligger så snett i QRG också, över 200 så dekodar inte WSJT-X. Nåja vi ska väl alla börja någonstans och det är lätt att göra misstag, även för oss oldtimers så klart.
 
Back
Top