Metriskt i USA

USA is going metric, inch by inch!

Det uttrycket myntades redan för flera decennier sedan. Jag undrade länge varför ingenting såg ut att hända, tills jag stötte på uttrycket "inching", som bl.a. används i betydelsen att förflytta ett stort, tungt föremål en liten bit i taget. I överförd bemärkelse är uttrycket faktiskt ovanligt träffande. USA är ingen liten koloss, direkt ... :rolleyes:

/ Göstha
 
Egentligen finns inget som heter "metriskt system" idag.
Begreppet dödades till förmån för SI systemet för en femtio år sedan.
I SM lagstadgades SI i mitten av 60 talet, och då finns inte "metersystemet" mer. Utan ingår i SI.
Så amerikanarna har först att byta ut "metric" mot SI, internationell standard, och sen byta ut tummar fot unc etc mot SI.
Det lär ta ett par generationer till om viljan finns.

I ARRL handböckerna i slutet av 60 talet och en bra bit in på 70 talet fanns flera helsidor som beskrev SI.
Så man försökte verkligen, men sen blev de konservativa en period och då gick även ARRL tillbaka till sin fötter.

Att man i Amerika använder meter för våglängd och amatörband är knepigt, då verkar meter vara någon form av skonummer, och likaförb. blir antennens längd i fot o tum.

Däremot skriver de meter ibland med M (Mega) och ibland m, (m = SI enhet för längd, meter) och ibland med, ibland utan mellanslag.
SI säger mellanslag.


de
Roy
 
foot-candle

Vad sägs om enheten foot-candle (foot candle, fc)? På något sätt tycker jag det är kul med dem anglosaxiska enheterna.

/Anders i Ängelholm
 
Amerikanska flottan använder kilometer i sjökorten istället för nautiska mil.
Amerikanska lotsar använder sig av left and right istället för port and starboard som brukligt är till sjöss
I England är hastighetsmätarna graderade i både km/h och miles/h, vägskyltar i miles, etc.
Det är som en påse blandat, höger eller vänster.
If you go right you go wrong, if you go left you go right!?!
 
Det är imponerande att länder som exvis Finland lyckats med konstycket att ändra något som rör hela befolkningen, kluturen och inte minst den egna privata plånboken, från Mark till euro.
Detta borde nästan vara en större bedrift än att byta från agrnonomiska 1700 tals måttenheter till internationell standard.
Hurra för de länder som lyckat byta penningsystem!! (utan att ta ställning politiskt för Euro)

Svenska försvaret försökte så gott de kunde under 60 talet att anpassa sig och gå över till SI, efter lagstadgade SI i SM.
Exvis bilar, och bilen på min avatar har många mått i SI, exvis effekt i kW, däckmått i SI (mm)

"standardiseringen" till nygrader 400 grader verkar dock ha kommit av sig......

Eller vad sägs om fasförskjutning på eleketronik mätt i nygrader....
Fasade vertikaler med nygrader.... ha!

Jo jag vet allt de som försökt rikta sin parabol med en 400 graders kompass, som låg i kökslådan sedan tiden i orienteringsklubben.

Babord och styrbord borde ju vara perfekt i bilar, styrbord betyder då vänster och babord passagerarplats och bar från styrorgan.
Eller "rattbord" och "antirattbord".

Bord är ju ett bra sätta att säga sida med, då ju sidan blir ett bord om man vänder det 90 grader, så ock med en bildörr. Perfekt då det blir tvärt emot båtar och då anpassat till att: "varför göra saker enkelt när det går att krångla till".

England verkar vara på god väg, där lär ha bytts vägskyltar etc.
Tidningen Radcom är rätt bra på internationella måttenheter.

SSA hade vad jag förstår under 60 talet en korrektur som innebar att man standardiserade hur man skrev i artiklar, att man höll sig till svensk grammatik och internationella måttenheter, SI, samt standard för ritningar etc. Idag.... vet jag inte......

Standard är bra, alla borde ha minst en.


De
Roy
SM4FPD
 
Tid anges i sekunder (s), men att gradera klockan på det viset är kanske att ta i, exempelvis "jag kommer om ungefär 1 kilosekund" i stället för "- om en kvart".

Det vore egentligen inte så dumt att gradera hastighetsmätaren i m/s. Det kan vara ett sätt att få oss bilförare att förstå hur fort vi faktiskt kör och hur lång reaktionssträcka vi har att räkna med. Det senare skulle nog ge många en tankeställare. Tyvärr kanske inte dem man egentligen behöver nå ...

/ Göstha
 
Klockan och graderna lär aldrig ändras. Det finns faktiskt fördelar med de indelningarna ur ett trigonometriskt perspektiv. Jag säger bara, försök att köra Pythagoras vinklar i nygrader....
 
Men man kanske ska ha 100 sekunder på en minut och 100 minuter på en timme? Eller nåt annat delbart med 10? Att man får olika klockslag vid samma tillfälle på dygnet får man ta. Ska det vara standard så ska det. :)

/Anders
 
Jag har ju föreslagit ett decimalt tidssytem, exvis 100 timmar per dygn, vi kunde då fortfarande jobba 8 timmar per dygn, och automatiskt få mer fritid, smart va. Alla nöjda. Men konstigt nog är regeringen inte intresserad av att ta upp detta.

Det har genom historien funnits tidsystem med tio bas, decimala, kommer bara inte ihåg var när och hur. Månader och år går då inte riktigt ihop och man får skottimmar skottveckor etc. Då måste man ju in och läsa manualen för att ställa om klockan igen. Men tänk vad mycket nya klockor man skulle kunna sälja.

SM0RCL kan inte tänka sig Pythagoras sats med vinkelberäkningar och nygrader. Håller med, men hur tänkte dom då när man införde just nygrader. För visst måste man väl ha tänkt???
Avsikten med nygrader var ju att förenkla navigering, matematiken och förståelsen för alltings förhållande.
Själv har jag slängt kompassen med nygrader.

Smart förslag att gradera hastighetsmätaren i bilen i m/s, vid 90 km/h flyttar sig bilen 25 meter på en sekund! Då skulle det vara lättare att beräkna tillräckligt hög fart för att komma före älgen som vill korsa vägen, dvs färre vilolyckor.

de
SM4FPD
 
Last edited:
100 timmar låter bra. Men vad jag hört så vill de ju ändra till 6-timmarsdag. Hur man ska hinna nåt då fattar jag inte?

Hastighetsgränserna sänks ständigt och skyltarna byts mot allt lägre värden. Snart så visar de i m/s vad de visade i km/h i från början...
 
SM4FPD: "Jag har ju föreslagit ett decimalt tidssytem, exvis 100 timmar per dygn, vi kunde då fortfarande jobba 8 timmar per dygn, och automatiskt få mer fritid, smart va. Alla nöjda. Men konstigt nog är regeringen inte intresserad av att ta upp detta.

Det har genom historien funnits tidsystem med tio bas, decimala, kommer bara inte ihåg var när och hur. Månader och år går då inte riktigt ihop och man får skottimmar skottveckor etc. Då måste man ju in och läsa manualen för att ställa om klockan igen. Men tänk vad mycket nya klockor man skulle kunna sälja."


Under franska revolutionen införde man decimaltid med 10 timmar/dygn.
Eftersom det är svårt att vänja om sig så blev det inte speciellt populärt och lades ner efter ett antal år.
Man kan hitta klockor gjorda på det viset tillverkade under den tiden.
 
Även i rymden på ISS tillämpas det olika system, enligt hörsägen.

Nere på backen talas det fot och pounds om en modul som är ombord lastutrymmet på rymdfärjan, men väl där uppe, när modulen förs över till ISS från rymdfärjan så pratas det meter och kilo...
 
Mars Climate Orbiter förstördes när ett navigationsfel orsakade att farkosten fick felaktig höjd då den gick in i omloppsbana. Farkosten förstördes av friktionen och påfrestningarna i Mars atmosfär. En undersökning visade att några data beräknades i engelska enheter ( pound-force-sekund) och navigationsteamet förväntade sig SI-enheter (newton-sekund).

//QRP
 
På några platser i Kalifornien (nära min QTH) finns vägskyltar kvar med både miles och km utsatta. Det projektet är dock sedan länge övergivet, och om skyltarna uppgraderas eller byts ut förväntar jag mig att km-siffrorna försvinner.

För några år sedan sysslade FAA (Amerikanska luftfartsverket) med ett "metric conversion initiative". I detta ingick bland annat att alla måttenheter skrevs ut dubbelt i både medeltida (amerikanska) och SI-enheter. Detta kändes ganska komiskt då flyget (undantaget viss segelflygverksamhet och militärflyg) världen över använder fot för höjd och sjömil för avstånd... Tror det var 2006 eller därikring som initiativet övergavs, och det är flera år sedan jag såg några referenser till SI-enheter i FAA-literatur.
 
Apropå måttenheten tum läste jag någonstans att man i England på sin tid utgick från längden på någon del av regentens tumme! Det fick man leva med och de som inte ville, slapp!

/ Göstha
 
Back
Top