MFJ 1786

Har åxå läst det men skulle vara kul att prata med någon som har egna erfarenheter.
 
Go'kväll,

Min landsman i Hanoi, Torsten XV9TH, hade en MFJ-1786. Vi var faktiskt mycket imponerade av denna antenn, som trots sin ringa storlek - ungefär som ett cykelhjul - gav alla möjliga spännande DX med bara 100 watt SSB, t ex SM och annat exotiskt.

Han bodde på 6:e våningen i ett jättelikt, 21-våningars flerfamiljshus och den satt på hans balkongräcke. Den kunde monteras såväl horisontellt som vertikalt utan någon skönjbar inverkan på funktionen. Det som förvånade oss mest var att det även gick att köra allt möjligt i den riktning som s a s skymdes av huset (kanske snarare ett mått på husets konstruktion än antennens egenskaper).

Sammanfattning: en i mitt tycke utmärkt antenn för den som t ex har en grinig hyresvärd eller bara tillgång till en balkong för antennuppsättning. Verkligen inte "junk". Samma uppfattning tycks användarna ha på eHam.net Reviews. En nackdel är möjligen priset.

73,
Rolf
SM5MX, ex XV9SW, XV7SW
 
Last edited:
Hörrudu CB-Radio....gör dig inte rolig nu... ;) Du har väl sett mitt inlägg med en likadan antenn, den fungerar utmärkt. Just här på bilden hörde jag Afrika...BYS om du känner någon som har en egenbyggd antenn som du kan få låna, gör det och testa.
 

Attachments

  • r2.jpg
    r2.jpg
    98,6 KB · Views: 190
Det finns massor av bra youtube filmer om magnetiska loopantenner (både hembyggda och köpes), och jag blir verkligen inte mindre sugen på att prova en.
 
Det var inte du Gustaf som skulle prova, utan BYS, eller hur? Jag vet fler som inte är sugna. Har man dock inte utrymme för mer så måste man kompromissa, eller hur?
 
Näe, jag blir inte mindre sugen på att prova, för jag tycker dom ser ut att fungera för dom som har gjort filmerna.

Jag skulle gott kunna tänka mig en som komplement till mina andra antenner.
 
Jag har provat den har typen av antenn åtskilliga gånger Benny, den fungerar, ja den ger inte samma signalstyrka som en "normal" antenn, men du lyssnar väl inte med ögonen, eller hur?


Dessutom har den ett högt Q-värde som gör den effektiv till skillnad från en dipol.
 
Jag har provat den har typen av antenn åtskilliga gånger Benny, den fungerar, ja den ger inte samma signalstyrka som en "normal" antenn, men du lyssnar väl inte med ögonen, eller hur?


Dessutom har den ett högt Q-värde som gör den effektiv till skillnad från en dipol.

Jag nödgas korrigera detta lite.
Det är det höga Q-värdet jämfört med en dipol som gör den ineffektiv.

Orsaken är helt enkelt att i en 1/2-vågs dipol består realdelen i matningsimpedansen primärt av strålningsresistans, så att man ofta kan försumma andra förluster. Q-värdet i dipolen blir därför lågt, i storleksordningen 5 - 10 och bestäms av dimensionerna.

Däremot, i en magnetisk loop är strålningsresistansen mycket låg så att bidragen från värmeförluster dominerar i ingångsimpedansen. För en given dimension av loop så bestäms Q-värdet av materialdimensionerna till övervägande del,
och Q-värdet,uttryckt som kvoten mellan energilagring och utstrålning, rör sig i storleksordningen flera hundra. Under sådana förhållanden kommer maximalt några procent av den inmatade effekten att kunna omvandlas till radiovågor, medan den resterade kommer att omvandlas till värme som i vilken resonanskrets som helst.

Detta förhållande utgör en av loopens nackdelar, att den lagrar mycket stora energimängder i sitt närfält som ger upphov till motsvarande starka magnetiska fältstyrkor vilka ibland kan ge upphov till svårartade EMI-problem.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
BYS, Nackdelen är att den är svåravstämd rent manuellt om det inte är en väldigt bra stegmotor (vilket jag aldrig har provat) som styr kondensatorn. Med för litet plattavstånd blir det lätt överslag, kan vara krångligt att få till en mot vädret skyddad kondensator.
Kan vara knepigt att få till en bra och hållbar fast montering om den inte ska sitta skyddad på vinden, då måste den ju även vara fjärrstyrd.

AOM, Jag tänkte på att den är mindre benägen att ta emot störningar från intilliggande frekvenser eller BC-radio.
 
Back
Top