Mfj 931 artificiell ground

Att ledningen mellan transmittern och mfj 931 ska vara så kort som möjligt har det att göra
Med att den inte får bli någon multipel av våglängden eller ?

Sm0ydo
 
Syftet är att försöka hålla hf-potetialen lika på enheternas utsida. Då minimerar man deras induktiva och kapacitiva påverkan på antennen.

Tror anslutning av mfj931 till atu och rf-choke på koaxen till riggen är bäst. Om man har en manuell atu alltså. Annars finns styrkabel mellan rigg och atu som också måste avkopplas/hf-spärras.
 
Bra bild, här ser vi hela antennsystemet med sina två antennhalvor och respektive tuningapparatur.
Här får man inte lägga till en choke på antennledningen för då fungerar inte denna princip.
Tydligt är att tranceivern fungerar som nu som dipolens mittisolator.

Om man istället ansluter GTU till ATU chassi så kan man ansluta en choke på TRX utgång.
Det går det med. Med samma grundbild och en liten justering av ritningen.
ATU_GTU_2.jpg

Det finns då ytterligare en variant, att slopa ATU och bara använda GTU.
GTU_GTU.jpg
Med den här kopplingen kommer radion att se en symmetrisk antenn även när antennledningarna är olika långa.

Jag tror dock inte att jag vill testa med annat än lågeffekt eftersom radion som SM0GLD säger blir mittstycke i antennen.

Men klart, en framtida radio med allt inbyggt inklusive strömförsörjning, fjärrstyrbar via en mobilapp. Det vore kanske något att hänga upp i granen:)

73 de SM7NTJ Lorentz
 
atu_gtu_2-jpg.5179
Detta alternativ känns användbart men är det då verkligen nödvändigt eller någon fördel med en GTU när ATU´n faktiskt kan stämma av hela antennsystemet?

Sm0ydo får i uppgift att köpa och prova:D
 
Funderade på en Tranciever med halvledare i i slutsteget som är bredbandsavstämd för att jämt behöva ha ett rörslutsteg i slutet som man
Måste stämma av när ändå antennen måste stämmas av i motvikten med mfj 931 jag har sett att det finns sådana till
Salu på EBay.


Mvh Sm0ydo
 
Last edited:
Nytta?
Tja, jag misstänker att en sån där burk är tänkt för de som bara "hängt ut" en trådstump på några meter som tänkt antennelement. Det dyker då upp en kompis i antennsystemet som är mer resonant.

Man kan då diskutera var antennen börjar och slutar, det vill säga vilken ledningsstump är det som egentligen strålar?

Den största skillnaden är nog att en ATU även kan matcha impedans. Det kan inte en GTU, den kan bara skapa resonans.:)

Jag har en gång i tiden provat vad som händer om man kopplar in ett förkortat resonant element i matningspunkten, före anpassningstransformatorn, till en ändmatad halvvågsantenn.

Resultatet är överraskande bra.

Jag använder fortfarande den principen när jag bygger ändmatade halvvågsantenner. På VHF behöver jag dock inte förkorta det resonanta elementet.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Ja, som motvikt, jordplan eller vad man vill kalla det.

Jag började med typ bazooka sleeve, monterad som en skärmstrumpa på utsidan av den matande koaxen. Missade först att jag behövde använda en förkortningsfaktor, men det gick att ordna.

Fortsatte med ett par grövre koppartrådar som fick kona ut på var sida av koaxen.

Det mesta verkar fungera för att elektriskt "isolera" koaxialkabeln så jag slipper besvärande mantelströmmar.
Verkningsgraden på antennen brukar blir hög om man först ser till att ha resonans på halvvågselementet därefter hittar en matningspunkt för 50 ohm och justerar resonansen i anpassningskretsen.

Det går tyvärr att trimma allt till 50 ohm, så se först till att resonans finns på det strålande elementet, för det är lätt att missa förkortningsfaktorn och då få en antenn med mycket låg verkningsgrad.

anpassning.jpg
En liten bild på den sparkopplade anpassningstransformatorn / parallellresonanskretsen.
Matningen sker någonstans på första varvet där en punkt med 50 ohms hittas.
Trimkondensator brukar jag börja med för att se att allt lirar, sedan byter jag ut den mot fasta kondensatorer av koaxialkabel, tillklippta/trimmade till resonans.

Motvikten eller jordplanet går att förkorta ned mot 25% av den mekaniska längden, den elektriska längden behöver dock alltid vara en kvarts våglängd.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Hittade en bild på baksidan av MFJ 931 på nätet och det är en jordskruv med en vingmutter på
Ena hörnet som vad jag förstår ansluter man till jordskruven på Trancievern.

I andra hörnet på baksidan så är det en röd polskruv som det står Kounterpoise på som man
Använder till motvikt och därförstår jag att det finns lite olika varianter .En variant verkar
Att vara att ansluta en jordledning till ett vattenburen ellement .

Andra varianten verkar vara att man drar ut en ledning för det lägsta bandet som man vill köra
Som är 1/4 våglängd lång minst men då drar man den ifrån den röda polskruven på MFJ 931 an
Frågan är om längden på motvikten ska räknas ifrån MFJ 931 ut till dipolen med den förkortade
Motvikten dvs vart börjar antennen vid dipolen eller vid MFJ 931 en antenn kan ju stråla fast
Inte vara i ressonans vad jag förstår.

Mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top