Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag hittade också detta men förstod inte hur en expander kunde utnyttjas då man faktiskt brukar använda en kompressor.I en annan gammal publikation kom jag på ett schema för en "volymexpander"
Nja, det var tänkt som en expander för musikuppspelning (för att motverka kompressionen vid inspelning), men kretsen som sådan är möjlig att använda "åt andra hållet" (efter omkoppling) pga egenskaperna hos heptoden.Jag hittade också detta men förstod inte hur en expander kunde utnyttjas då man faktiskt brukar använda en kompressor.
Kanske menar man samma sak men beskriver det med en annan benämning.
Var det denna teknik man ansåg överlägsen jämfört med att komprimera direkt på LF-nivå?Datong RF Speech Clipper
Men jag ser inga exempel på aktiva filter i mic-rör-preamp, varför? det är ju enkelt.Så frekvenskurvor har alltid varit med i spelet för kommunikation med radio tråd etc.
Men allt som heter "klippning" är ju behäftat med övertoner och distortion.Vanlig LF-klippning i signalvägen hos en SSB-sändare är kontraproduktivt
LF-kompression eller "VOGAD" används nästan 100-procentigt inom professionell SSB och ersätter "mic-gain reglaget". Man får dels en talaroberoende konstant och hög medelnivå hos talutstyrningen, och av den anledningen ett par-tre dB bättre uppfattbarhet, och dels hindrar man överstyrning.Att komprimera är inte samma sak. Det begränsar bara dynamiken.
Hur ser en rör-VOGAD ut?LF-kompression eller "VOGAD" används nästan 100-procentigt inom professionell SSB