Midsommar läsning - The VHF/UHF DX Book

Ambitiöst och välskriven. Några av signalerna lever fortfarande
och någon/några är SK. På ett av försättsbladen varnas för att försöka sig på att bygga
någon av konstruktionerna som är över 20 år gamla och vars komponenter inte går att få tag på.

Jodå - Det gör dom. På loppisar och annat ligger dom i askar och högar och ser på när dagens
amatörer vandrar förbi för att kika på de senaste plastradioapparaterna.
Men dagens teknik med LDMOS som ger ut någon kW utan att behöva ta till 2500V
och någon vrålande fläkt i bakgrunden är faktiskt att föredra. Det var emellertid kul att få ha varit
med på den tiden. Dagens amatörer vet inte vad dom har gått miste om.

Fnys.
 
Tyvärr minskar högarna med användbara komponenter på loppisborden till förmån för färdigbyggda apparater, nätaggregat, magiska antenner och autotuners.
Mina bästa fynd gör jag ju oftast i lådorna under loppisbordet.

Dagens amatörer har inte tålamodet att hålla på med gammalt junk, då är det roligare att köpa nåt som man kan använda direkt och som klarar alla band och trafiksätt.
Varför bygga en egen trabant av en flakmoppe och glasfiber när man kan köpa en färdig bil? ;)
 
Vi ska inte förringa möjligheten att de som redan köpt sig en sprillans ny Ferrari, kommer få för sig att i framtiden bygga en 2500V Trabant ( i plåt) med vrålande fläktar..

Utvecklingen är omvänd ibland.
 
Dagens amatörer har inte tålamodet att hålla på med gammalt junk,
;)
Nej, yngre och nyblivna amatörer kanske inte har det tålamodet, men de har inte heller samma möjligheter som vi äldre hade för ett flertal decennier sedan, när "Allt mellan antenn och jord" fanns att få tag i hos Elfa, och Clas Ohlson levde upp till sin slogan "Skattkammaren för händigt folk". Har man inte en välfylld junkbox är man ju numera ganska handikappad.
Själv har jag ett par gånger under de senaste åren roat mig med att på gammalt sätt bygga saker som jag inte behöver, med föresatsen att allt material ska belasta junkboxen men inte plånboken. Ett par QRP-sändare och några antennanpassare har det blivit. Kalla det gärna senilitetssymptom, men roligt är det...
Stig
 
roligare att köpa nåt som man kan använda direkt
Inte heller! Då går man ju miste om den bästa biten. Visst är det kul att köra
med färdiga, finessrika, apparater, men den stora glädjen ligger allt i att mecka
och få till något mer eller mindre eget, när bygget börjar leverera. Även små
enkla byggen kan ge stor tillfredsställelse.

För det är väl en nyfiket upptäckande teknisk hobby vi har, va?
 
Back
Top