Mik till IC-720

SM0UAN

Well-Known Member
I väntan på leverans av sluttrissor till rubricerad apparat, försöker jag förstå lösningen för mikrofon.

Den här tråden: https://ham.se/threads/icom-mikrofon-till-qrolle.26747/
gav mycket information, men ett par ytterligare detaljer kanske nån här har lite kläm på:

1. Finns det specat matningsspänning och tillåten last för riggens matning till de rekommenderade mikarnas inbyggda förstärkare? Om man inte hittar en original, så kanske man kan sno ihop nåt eget om man vet hur mycket DC man vågar ta ut.

2. Det borde väl funka om man bara kör in AF signalen (via en konding), om man har en mik med förstärkare med inbyggd strömförsörjning?

3. PTT-jord och mik-jord är inte "samma". Finns det en potsntialskillnad som kan leda till skadlig ström om de skulle kopplas ihop av misstag?

Tacksam för alla kommentarer!
73 de sm0uan
 
Bra frågor

1. Det finns matningspänning på stift 1 mikrofonjacken. Den matas via 4,7 kohm har jag för mig, och tål därmed att kortsynta ev exvis en dynamisk mik. Man tar ut omkring ett par mA.

2. Ja det går utmärkt. Men radion är avsedd för mikrofoner med sk interkom nivå. Dvs omkring 20 dB me än en vanlig dynamiskt mik, och 10 - 15 dB mer än en moderna elktretmik. Så det krävs en förstärkare.
I handboken till IC-720 och A versionen, finns schema på medföljande handmik, HM-7 heter den. Har du inte handboken finns IC HM-7 på nätet.
den består av en dynamisk mik 600 Ohm och en transistor. Det fanns en mordsmik som heter IC-SM5, som lämnar sådan utnivå. Ev fanns schemat på den oxo i handboken.

3. ICOM har alltid skiljt på PTT jord och mikjord, dvs skärmen. Anledningen är att inte få likström genom skärm. Vilken kan ge störningar och brus.
Att lägga ihop pin 6 och 7 går i och för sig, men en något sämre RF dämpning erhålls. Det kan även förstöra egenskaperna hos RF filtren på mikkontaktens ingångar.

Före IC-720 gällde rena 600 ohms dynamiksa mikar. -70 till - 60 dB utnivå.
När IC-720 kom på 80 talet, började medán med interkomnivå, elelr samma som en kolkornsmikrofon, som vi än idag finner i flygradiogheadset.
Sen började eleketretmikrofonernna komma, och är idag allenarådande.
En sådan lämnar såeledes en utnivå lite högre än en 600 ohms dynamiks men mindre än en interkomik.

På vissa av ICOM.s radio som hade interkomik finns möjlighet att ändra ingångskänsligheten med ett motoståndsklipp. Exvis på IC-290E
Det var en övergångsperiod.
Hur det ser ut i IC-720 minns jag ej men kolla mikrofonstärkaren i schemat.

SM4FPD
 
Tack för ett utförligt svar! Jag har tackolov tillgång till både handboken och servicedokumentet, men hittade ändå inte precis allt jag undrade över. Nu vet jag mer och bör kunna få till en lösning så småningom.

SM0UAN
 
Ser att mikrofonförstärkare saknas i IC-720, dvs den skall ha in en högre nivå, första steget är en styrd LF dämpsats som jobbr som micgain.
Dvs det går inte att med ett klipp av motstånd som i IC-290 ändra den för eleketret.
Så återstår mikrofonförsärkarsteget utanför som i IC HM-7.
Eller nån "powermik" från TURNER eller liknande med pådrag.

Faktum är dock att HM-7 låter väldigt bra.

De
SM4FPD
 
Fortsättning!

Jag lyckades modda en gammal fälttelefon så den klarar att lämna rätt audionivå och har PTT-funktion i sekretesstangenten. Tyvärr låter ju inte kolkornsmikrofoner så himla bra och hela anordningen faller under kategorin "onödigt komplicerat". Jag har inte lyckats något vidare med websök efter mikar med inbyggd förstärkare. Har nån tips med länk att delge?
 
Ja kolkornsmikrofonen kan lämna en utnivå som direkt kan drive en hörtelefon.
Flygradio använder , eller använde, sådana mikrofoner byggda för bullerundertryckning då, och nivån kallas interkomnivå.
ICOM tyckte vid tiden för IC-720 att intrkomnivå vore en bra standard.
Men systemet övergavs när eleketretmikarna blev billiga och bra!

Kul med fälttelefonen, ngot man saknar i dagens radiotelefoner är medhörningen som gamla tråd telefoner gav, dvs man hade koll på att man själv hördes.

Mikrofonförstärkarkopplingar finns det ett överflöd av på nätet.
Speca lite mer vad du är på jakt efter SM0UAN?

de
SM4FPD
 
Tack för kommentaren. Det jag är ute efter är ju nåt som är likt/ersätter originalmiken (IC-HM7), vilken sannolikt inte finns över disk att få tag i numera. Den miken drivs ju normalt med spänning från riggen och innehåller ett dynamiskt element och en förstärkare samt PTT-tangent. Jag har sett att det finns mikar med förstärkare och inbyggt batteri, men inte gjort några anteckningar om typ/fabrikat, jag tänkte om nån har bättre grepp om vad som finns kunde man få nåt tips. Inga konstigheter, alltså.

När jag moddade telefonen kopplade jag det så att det finns medhörning, men hörtelefonen kan kopplas om till helt extern ljudkälla, så man skulle kunna köra utan högtalare. Det blir ju inte HiFi-ljud, precis, men "funkar" gör det.
 
Vad gäller telefonen, den gamla fälttelefonen med kolkornsmik.
Tänk på att högtalaren i öronänden fungear fint som mikrofon. Lågohmig och med god utnivå.
Den bygger på samma princip som de amerikanska mikrofonerna med reluktans system, eller vad de hade för konstiga benämningar.
Dvs varken rörlig spole eller rörlig magnet.
Hörlurar i de flesta telefonlurar, DIALOG exvis är utmärkta mikar.
Med en lätt preemphasis.

Vad gäller mikrofonen till IC-720, så finns chemat till den i radions handbok, och i andra samtida riggar, som IC-745, IC-251, etc.
En ynka transistor som matas med den överlagrade likspänningen, lätt att bygga mindre än en sockerbit.

De mikrofonern som fanns till komradio, 27 MHz, oftast Amerikanska med batteri, och ev en kran för gain, kan nog med fullt pådrag räck för IC-720.
Men batteritypen är ofta svårt att få tag på.

ICOM:s bordsmik IC SM-5 var den bordsmik som hade interkomnivå.
En IC-SM6 ger för lågt utnivå men kan lätt modifieras att ge mer.

En mikrofon med ett elektretelement kan lätt förses med en entransistors förstärkare, för att komma upp i nivå för IC-720.
går i princip med amma schema som HM-7 som har schema i 720 handboken.

En liten låda mellan mik och radio, ja då kan man göra mer, en OP med variabel förstärkning, hp och lp filter för att justera lydet.
Kanske en eq, tre till 5 steg.

de
SM4FotPeDahl
 
Tack igen! Uppskattar idéerna. Det får väl bli lite hemslöjd framöver :)

Ang hörluren som mik: Minns tiden då telefonkiosker var ett viktigt inslag i naturbilden. När huliganerna skruvat bort och slängt miken, kunde man med "förhöjd talstyrka" ändå göra sig hörd genom att använda hörtelefonen, minns jag. Fast man lät tydligen "långt bort"...
 
Skall du annonsera köpes, på DX radio eller här.
Då heter micken till 720 IC HM-7
Men det finns andr mikar, HM-8 som är en lite kantigare typ som kom med IC-290, den har up down knopar.
HM-10 har DTMF knappar men samma utseende.
HM7, 8 och 10 ger utnivå som passar IC-720.
Bör finnas många liggande "där ute"

SM4FPD
 
Back
Top