Mikrofontekniska funderingar

SE5X

Well-Known Member
Att man har två mikrofoner i Riksdagen eller andra viktiga forum förstår jag. Men varför 12 st på rad - eller som Kim Jon Un 7 st mikrofoner? Dåliga mikrofoner eller "känna-sig-viktig-syndromet" ? Och varför bara (f.d.) kommunistländer?


kju-miks.jpg
 
Märkligt att radioamatörerna inte tagit efter. Nu sår du ett frö... Försäljningen hos SRS kommer att raka i höjden.

Kan man stacka antenner så kan man väl stacka mikrofoner och högtalare för att få mer punch i signalen. Så är det nog.

Gissar på att det har med status att göra. Många mikrofoner ger hög status eller som du är inne på hög viktighet.
 
Dom har gjort en fasad mikrofonaray, så dom kan plocka upp elaksinnade kommentarer i bakgrunden. För lagföring av oppositionella.
 
Det är nog mest en viktighetsfaktor. Ljudtekniskt ser jag ingen fördel. Kanske bara tre är inkopplade.

I Sovjetunionen var det t ex vanligt att fabriksdirektörer och byråkratichefer hade fler telefoner på skrivbordet ju viktigare de var.
Men man kan ju bara ha ett eller två samtal samtidigt, inte fem.
Det funkade på befolkningen inom sovjetunionen eftersom alla visste hur lång kö det var för att få en telefon. De flesta fick hålla till godo med telefonautomaten utanför bostadshuset.
 
Jag undrar om inte det hela ursprunligen kommer från den ganska tidiga realiseringarna av ljudanläggningar ("Massenbeschallung") och rundradio.

För att få en jämnare ljudbild och minska riskerna för rundgång matades olika delar av högtalaranläggningen från var sin mikrofon via separata nivåkontroller. Modern ljudteknik har reducerat detta behov, men "imponatorfaktorn" från ett helt batteri av mikrofoner kvarstår.

När Charlie Chaplin bara obetydligt överdrev den rätt träffande karikatyren av "Benzino Napolinis" förhållande till media i "Diktatorn" från 1940 blev
det hysteriskt roligt...

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
På amerikanska TV-bilder ser man också ofta ett helt batteri med mikrofoner, men då är det lättare att förstå varför. De är alla märkta med respektive TV-bolags logga. Tydligen kan eller vill de inte få ljudet från en gemensam mikrofon, utan alla sticker fram sin egen. Det vi ser på de första bilderna kanske är samma anledning. Men av olika skäl så använder man bara de statligt kontrollerade och godkända mikrofonerna. I så fall skulle andra änden av sladden gå till olika nyhetsbyråer och TV-bolag.

Eller så klassas mikrofonsplitters som högteknologi och är inte tillgänglig i de här länderna. :rolleyes:

Ja, inte vet jag ...

Greger / SM7JKW
 
Märkligt att radioamatörerna inte tagit efter. Nu sår du ett frö... Försäljningen hos SRS kommer att raka i höjden.

Kan man stacka antenner så kan man väl stacka mikrofoner och högtalare för att få mer punch i signalen. Så är det nog.

Gissar på att det har med status att göra. Många mikrofoner ger hög status eller som du är inne på hög viktighet.

Inget är nytt under solen...
I ett aprilnummer av QTC från sent 40-tal eller tidigt 50-tal propagerade svenskamerikanen W1AKY för "Multi Mikrofon Modulering" Skulle förbättra framkomligheten högst betydligt på AM.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top