mikrofontransformator

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har ett par gröna millitära kopplingslådor i metall
där det sitter en rund liten trafo i varje låda med övrig elektronik
det står M17OC1 på den är det någon som har data på dom som
omsättning , impedans och hur dom är kopplade innuti.?

mvh Lasse sm0ydo
 
En bild säger mer än tusen ord... :)


Var försiktig med att mäta på transformatorn med en vanlig multimeter, är det en liten mikrofontrafo finns det risk att den blir obrukbar pga mätströmmen från multimetern.

Eftersom du är intresserad av impedans och omsättningstal är det förstås lämpligt att ta reda på det med en tongenerator och en LF mV-meter eller ett oscilloskop.

Skall man bara ha reda på pinout så kan man ju nyttja multimetern men då med ett seriemotstånd på 10k eller så.

Får man drista sig till att gissa så finns det god chans att det är en 600:600 ohm linjetrafo med mittuttag på ena eller båda sidorna..
 
Last edited:
Dessa transformatorer är av fabrikat Ke-Mo och my-metallskärmade. De såldes av Elfa under 60-80 talen.

Dina transformatorer är sannolikt 600:600 ohm med mittuttag
på båda lindningarna.

Som alla småtransformatorer är de känsliga för likströmsmagnetisering.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
SM6XUN varnade för likströmmen som en Ohm-mätare sänder genom mätobjektet.
Jag har en Simpson 313, en transistormultimeter.
Den lägger vid mätområdet Rx1, 150 mA genom mätobjektet.
Vid Rx10 15 mA även det inte att förakta.
Så varningen är verkligen berättigad!
Det är lätt att "mäta sönder" komponenter om man inte tänker sig för.

En lågOhmig dynaminsk mikrofon på 200 OHm och som då får 150 mA genom den mikroskopiska spolen kan drabbas av plötsligspoleavbrottssjuka, eller smält membran.

Hur det ligger till med moderna siffervisande VOM:ar har jag inte kollat upp. Med största sannolihet betydligt lägre, dock får man vad man betalar för här. Något man bör fråga säljaren innan man köper den.
(Lycka till att få dessa uppgifter om du köper hos Biltema eller Jula).

Sällan man kan läsa sådant i specifikationerna.

Hög ström vid motståndsmätning har fördelar i vissa fall, exvis när man mäter motorlindningar eller om kabeln upp till dipolen och balunen är hel.

de
Roy
 
Min digitala Biltemamätare artikelnummer 15-132 skickar 2,3 mA genom min Unigor i lägsta ohmläget (200ohm). I det läget har för övrigt Unigoren en resistans på 145 ohm +/- Biltematolerans.
 
Jag har klisterlappar på universalinstrumenten som anger ström för varje ohm-område. På lägsta området är Simpson 313 (som Roy nämner) värst, Kyoritsu 1300FET har 90 mA, två passiva mätare från 1970-talet 34-58 mA, Unigor A43 7 mA, mina digitalmultimetrar 0,4-0,5 mA och Philips PM2505 0,3 mA. Lägst ligger Heathkit IM-25 med 66 µA.

Lennart
 
Last edited:
Kollade en FLUKE 23 nu.
0,5 mA över 5 Ohm.
Ett lågt värde, som visar att det skiljer rätt mycket mellan olika mätare.
Man minns ju förr när man mätte på exvis högtalare hur det knäppte till, man kunde se åt vilket håll memebranet rörde sig och fasa högtalare.
Idag med en Fluke hörs det inte om man mäter på en högtalare.

Det är i alla fall viktigt att inse att det verkligen kan flyta likström, om man mäter med en Ohmbarometer, genom det man mäter på, liksom att om man mäter ström så bildar Amperebarometern ett motstånd.

Jo andra mäter ju det mesta med en barometer, exvis arbetslöshetsbarometern, småhusbarometern och en massa olika ekonomibarometrar. Då skall väl vi inte vara sämre utan förstöra språket vi oxo och låta barometer betyda mätare.

SWR-barometer exvis


de
Roy
 
Last edited:
Förvisso OT men jag kontrollerade för skojs skull två multimetrar som håller en hyfsad klass:

Fluke 289 mätström 1,01mA
Fluke 87 mätström 0,285mA
Tektronix TX3 mätström 0,24mA

(Samtliga är kalibrerade så de ljuger nog inte särskilt mycket..)

Visst skiljer det även mellan de lite dyrare mätarna, men inga 150mA som FPD's :eek:
(är det förresten inte Simpsonarna som behöver ett lite udda batteri för resistansmätningen?)
 
Simpson 313 har en vanligt 1,5 V D cell för motståndsmätning och ett ovanligt 9 V batteri för resten. 9 V batteriet går att ersätta med ett vanligt 9 V batteri.

Noggranheten, eller upplösningen vid låga resistaner är nog det som bestämmer mätströmmen till stor del.
Dvs om man kan mäta 1 Ohm eller delar därav.
De motståndsbarometrar som visar 100 Ohm på första strecket lär inte skicka stor ström genom mätobjektet.


de
Roy
 
Hej!

XUN>>
Kan det vara AVO 8 du tänker på?
BLR122, ett 15 V batteri som man inte hittar var som helst.
Tur o väl används detta bara för mätning av höga R.
 
Hej!

XUN>>
Kan det vara AVO 8 du tänker på?
BLR122, ett 15 V batteri som man inte hittar var som helst.
Tur o väl används detta bara för mätning av höga R.

Ja, det var det nog, fast jag minns det som ett 22.5V batteri och det var väl egentligen bara i MOhm-läge det användes som du skriver..

Aaaah, memories, bakelitdoft och smuliga gummimätkablar med stukade banankontakter :)
 
Hej och tack för alla svar och jag känner till problematiken med hur man ska
mäta upp en sådan där trafo utan att man magnitiserar kärnan i den lilla
trafon .Jag kikade nyss i en gammal Elfa katalog nr 5 men jag hittade bara
en JS trafo.Själv när jag mäter på någonting så har jag ett Kaise SK-6220 att
mäta med men jag har ingen aning om hur mycket ström det drar igenom
det man mäter upp det är ifrån 80 talet.

mvh Lasse sm0ydo
 
Apropå konstiga batterier ska Unigoren ha en 1,5-voltscell, som man kan få tag på om man slaktar ett runt avlångt 3-voltsbatteri. Kan nog bli knepigt att hitta nästa gång det är dags.
 
Apropå konstiga batterier ska Unigoren ha en 1,5-voltscell, som man kan få tag på om man slaktar ett runt avlångt 3-voltsbatteri. Kan nog bli knepigt att hitta nästa gång det är dags.

OT, men ändå. Jag tog ett vanligt 1,5 V AAA batteri, lödde på två sladdstumpar, sen på med krympslang och lödde fast andra änden av sladdstumparna på +/- i min Unigor, funkar lika bra. Det finns plats för det också. Avlånga 3 V batterier är nog historia, jag hitta inga när jag sökte för 1 år sedan.

// Janne
 
Lasse för att försöka komma fram till transformatorns impedans så får du kanske prova experimentellt.

Prova den som en transformator mellan högtalare och högtalaruttag på en lämplig radio.
Dvs vid 8 Ohm, är trafon lika på primär resp sekundär, dvs möjligen 600 till 600 Ohm skall ljudet bli lika oavsett hur du vänder trafon.
Är det skillnad föreliggen någon form av omsättning i den.
Blir det avsevärt lägre LF effekt till högtalaren så är den inte 8 till 8 Ohm vilket vi med stor sannolikhet kan tro.
Att i detta läge jämföra med en känd transformator kan vara en väg vidare.

Alla transformatorer kan användas över ett mycket brett impedansområde.
Exvis kan du få en 600 - 600 Ohms trafo att funka bra vid både 8 och 10 000 Ohm. Den kan även funka vid olika spänningar, AC 1 mV till kanske 20 V.
Så det kan vara klurigt.

Ett steg vidare är att mäta upp likströmresistansen, som kan variera ganska mycket mellan olika 600 Ohms trafos. Helst borde det vara 0 Ohm reistivt, men så är det ju inte.
Kanske du kan se 100 Ohm om det är en 600 Ohms trafo...

Med en belastning 600 Ohm motstånd kan du se om ett seriemotstånd på primärsidan från LF på radion ger 6 dB lägre spänning. Då har du omkring 600 Ohm imp.

Att prova trafon på en lågOhmig dyn mikrofon, dvs en på 200 - 1000 Ohm och sätta trafon mellan mik och radio, (obs spärra likström från riggens mikingång om den har fantommatning) Får du då skapligt ljud utan större dämpning med denna uppkoppling har vi kommit ett steg närmare, att det rör sig om 600 till 600 Ohm.

Ibland kan man se tråden i lindningarna, och med ledning av den bedöma imp.

Om man kan bedöma vad utrustningen den satt i har varit avsedd för, exvis som fjärrstyrning via telefontråd av någon utstyr, ja då är det sannolikt 600 till 600 Ohm.
Något man gjorde förr när man skrotade telefonmodem och samlade transformatorerna.
Där fanns så gott som alltid trafos 600 - 600 Ohm.

de
FPD



de
Roy
 
Hej jag frågade Bosse på Hansen Audio och fick det här svaret

Jag hittade transformatorn i mitt dokument arkiv.

Detta är en linje transformator som är 1:1 / 500 ohm till 500 ohm.
Primärsidan har en center tappning på lindningen och har kabelfärger: röd - gul (center) - blå
Sekundärsidan vit och grön.
(du skall också jorda metall-gängan på transformatorn)

Normalt är en 1:1 linjetransformator för utgångar betydligt större i formatet för att kunna tåla hög nivå som det är frågan om i sådana fall, men du får anse detta vara en isolatons-linjetransformator för någon ingång som matchar ungefärligt 500 ohm, vad nu detta skulle kunna vara i dagens läge, eller att som en kompromiss skulle du kunna använda den som en 1:1 mikrofontransformator för att transformator-balansera en redan aktiv/elektroniskt balansera mikrofoningång på en mixer eller preamp.

mvh Lasse sm0ydo
 
En transformator som denna klarar inte av mer än något 10-tal mW utan distorsion.
Den är avsedd för 0 dBm linjeanpassning mellan olika apparater, jag har själv råkat på den som komponent av linjeinterfacen i SRT mottagare och excitrar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej betyder det att man kan göra en signal ifrån tex en dynamisk mick ballanserad
in i en mixer med hjälp av en sådan här trafo eller?

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej betyder det att man kan göra en signal ifrån tex en dynamisk mick ballanserad
in i en mixer med hjälp av en sådan här trafo eller?

mvh Lasse sm0ydo

absolut, omsättningen är kanske inte optimal men för en mixer med mikrofoningång och gott om gain så fungerar det säkert tillfredsställande.
...men normalt är en dynamisk mick inte refererad till jord (jaja, chassi, stomme, whatever..) utan är balanserad,
vad är det för mick du har?
 
Back
Top