Mikrovåg är kul

SM5AKU

Janne i Vingåker
Måste bara dela med mig:
Det är skapliga conds på 23 cm idag. Sitter vid vår klubb, SK5EW här i Vingåker. Har enkel utrustning, endast c:a tre Watt till antennen, 15 över 15 element 17 meter över berget. Skapligt hf-steg med 2 m coax till antenn. Bra horisont åt alla håll.
Hör fyrar som annars bara inte finns eller är jätteklena, ES0SHF, LY3II, DB0VC m.flera. Just nu (21z) är det kraftigt "buzz" från ett par Lbandsradar söderut.
Körde DB6NT tidigare på em. Han var stark, S9 på SSB och läste tom min SSB. 1007 km iväg. Obs nu att han har 1700 W och en fyra meters spegel, men ändå.
Kul kul. Lyssnar vidare.
 
Ajdå, går ej att editera inlägget dan efter.

Kan ha fattat fel, kanske var NT's effekt "bara" 700 Watt. Spelar mindre roll. Med den spegeln bör det bli ungefär +30dB, dvs ERP c:a 0,7 MW. Vår ERP mindre än 100 W.

Idag har både tropo och upphetsning lagt sig, så livet återgår till det normala.
 
...visa att det öppnar ända upp till oss i Falun.
Ja, detta ser lovande ut. Kan bli en spännande tisdagskväll.

Har fnulat till ett skapligt hf-steg som sitter uppe vid antennen och det gör nytta. Gammal variant enligt QA/FZH (QTC 11/81) plus en AH-1 MMIC. Efter 25 meter TV-koax ner till riggi blir det c:a 17 dB brusökning när stegen får spänning. Brusfaktor okänd, men den bör vara anständig med tanke på vad som nu hörs av fyrar och motstationer.
 
Mera kul:
Besökte SM5EJW/Peter häromdagen. Där mättes brusfaktor på hfsteget och det visade sig att det är bättre än väntat.
Det mäter 0,38 dB och med mättoleranser är det "bättre än 0,5 dB".
Brusökningen då matningsspänningen läggs på, är hela 24 dB; bättre än vad jag trodde. Detta med de 25 meter RG-6 (TV-koax) som nämns ovan..
Återstår nu att få upp PA't intill antennen.
 
Microvåg må vara kul men är det inte väldigt dyrt med utrustning och komponenter.
Jag vet inte vad jag ska göra med mina men fina är dom:)

GHz mix.jpg
 
OJ!
Visst är de fina grejjor. T.ex. koaxreläet har hög dregelfaktor. Has det en nätverkare för frekvensen, så kan du ha kul i många timmar med filtertrimma/mäta.
 
Has det en nätverkare för frekvensen
Nä, så bra är det inte.
Det står 23GHz på några av prylarna och 11GHz på några andra därav frågan "är det inte väldigt dyrt med utrustning"
Man får nog hålla sig till <2.4GHz om man ska ha råd:)....HF är billigt!
 
Hm. Inser nu att trådrubriken är missvisande. 23cm-bandet är ju inte mikrovåg, bara knappt halvvägs dit. Ursäkta.

GLD, tror att du överskattar kostnaden. Sakerna på din bild har säkert kostat mumma en gång, men nu i surplusledet kan man få dem gratis eller näst intill. Med lite tur går det att hitta mycket användbart på loppisar, meetings och inom bekantskapskretsen. Man behöver ju inte det allra senaste utan klarar sig bra med lite äldre grunk.
 
GLD, tror att du överskattar kostnaden
Utan instrument blir det inget gjort.
En bra signalgenerator, spectrumanalysator och uteffektmätare för frekvenser över 3GHz kostar lite för mycket för mej i alla fall.
Man får hålla sig till max 1296MHz:)
 
Utan instrument blir det inget gjort.
max 1296MHz
Rätt så.

Det finns en transverter + 2W PA för 3cm, inhandlade för överkomlig slant, på Ånnabodameeting för flera (många?) år sedan i nån flyttkartong här, men det har inte blivit mycket gjort med dem. Som du sett ovan så är det däremot lite på g på 23cm. 3cm får alltså ligga till sig lite till.

Det går att göra mycket med enkla mätanordningar. När det kommer till finliret så är det åter vänner som ställer upp och hjälper den klent bemedlade. Ett enkelt universalinstrument, anständig mottagare, en simpel signalkälla samt klurighet kommer man långt med.

Ett sätt att "mäta" och kolla hur bra saker funkar, är att delta i NAC-testerna. Då får man dessutom känsla för hur olika slags vågutbredning och konditioner funkar. Nog så intressant.
 
Nä, så bra är det inte.
Det står 23GHz på några av prylarna och 11GHz på några andra därav frågan "är det inte väldigt dyrt med utrustning"
Man får nog hålla sig till <2.4GHz om man ska ha råd:)....HF är billigt!

Vad kan dessa mikrovågs prylar ha tänkts att användas till ? 23GHz
 
Det finns en transverter + 2W PA för 3cm, inhandlade för överkomlig slant, på Ånnabodameeting för flera (många?) år sedan i nån flyttkartong här, men det har inte blivit mycket gjort med dem. Som du sett ovan så är det däremot lite på g på 23cm. 3cm får alltså ligga till sig lite till.

Jo Janne, den där 3cm prylarna kommer jag ihåg.
Kul att de finns kvar men hoppas att de bli QRV snart också...

de ULF/LCB
 
Inte en aning.
Ok
puzzled-smiley-emoticon.gif
 
Back
Top