Mikrovågor , lite funderingar

SM7SJR

Administrator
Staff member
Hej på er,

Jag håller på med mitt evighetsprojekt, att igen bli QRV på 23cm tropo och addera 6 och 3cm till det. Jag sitter med ett 30m torn där skålarna ska sitta i toppen. En del sätter transvertarna nere (i bättre miljö) för tydligen är det inte helt ovanligt att transvertrarna inte tål att sitta uppe i lådan bakom dishen. Då kan ju vän av ordning genast börja fundera på kabelval för ca 35-40m. Hur gör ni andra med detta? Kan ju vara lite "keckigt" att bygga värme å grejor i lådorna där uppe men det kanske är den bästa utvägen.

PA och preamps kommer förstås att sitta bakoma disharna eller i matningspunkten om möjligt.

73 de SM7SJR
 
Hej,

Ja skall du köra QRO så blir det nog att ha prylarna nere på marken.

Men i övrigt kan jag rekomendera att ha allt uppe i masten. Så har
jag haft det på 3.4G och 10G en längre tid. Visst hade problem med
10G pga att jag inte hade dänering av låden så det blev lite vått för
prylarna men efter torkning så var de igång igen. Till i vår hoppas jag
får upp 5G också. Då blir det två koaxer en för IF/10MHz och den andra
för styrning av enheten. Sedan får man dra upp matningsspänning också.

Men de flesta vill nog ha det inomhus i shacket så det är lätt att kolla
och serva prylarna...

73 de ULF/LCB
 
På OSO finns en väderstation med vind, fukt och temperaturmätare. Vindhastigheten används för att automatiskt starta en stow-sekvens för 25M teleskopet om det blåser mer än ~14 m/s i några minuter. Väderstationen sitter i en liten mast något hundratal meter från Kattegatt. Ingen bra miljö.

När den skulle uppdateras gjordes detta på följande sätt:

Ett väl tilltaget rostfritt Rittalskåp inköptes. (Det kan inte nog inpräntas vikten av att ta i mer än man behöver.)

Den medlevererade bottenmonteringsplåten av stål användes inte. I stället fabricerades en lika stor aluminiumplåt, 4 (eller om den tom. var 6mm tjock). Stål leder inte värme.

Ett större motstånd i kW-klassen avsett för montering på metallunderlag införskaffades och monterades i botten av plåten/lådan. (Naturligtvis med väl tilltagen isolationsklass).

En triac-bestyckad termostat med nollgenomgångstriggning monterades (finns att köpa men även att bygga enligt beskrivningar på nätet)
I fallet ovan med sensor kopplad till plåten, inte omgivningstemperaturen.

Produkter som bygger på radierande motstånd alternatvivt fläktar fungerar inte bra. Med metoden ovan sprider man värme jämnt över hela monteringsplåten och med lagom tilltagen temperatur inställd får man ingen fuktutfällning inne i skåpet. Dessutom inga "hot-spots" eller vibrerande saker som slits. Termostater som bygger på bimetall byttes ut under min tid på observatoriet så fort tillfälle gavs. De har usel tillförlitlighet, riskerar att hänga sig eller inte aktiveras och gnistor från trasslande termostater stör.

En termosensor som dras ner till schacket rekommenderas. Även möjlighet att mäta alla spänningar till transvertrar etc. nere i schacket.

Skall Du ha upp en datalina (Alltid bra med nätverksuttag överallt!), rekommenderas fiber. Inga störningar och förhoppningsvis inga åskskador.

Jag skulle nog ha frekvensreferenser nere i marknivå för att undvika för mycket som kan strula på 30 meters höjd och endast distribuera upp referensfrekvenserna.

När det gäller transvertrarna hade jag byggt dessa på separata monteringsplåtar med "standardiserade" interface så att man lätt kan provköra en konstruktion nere i schacket och sedan hissa upp den och montera in den i skåpet utan att behöva meka för mycket med verktyg uppe på 30 meters höjd.
 
På SK6AW satsar vi på rejäl låda med PSU 144/1296 transverter, 10w + 60W PA som vi hänger ut 2,5m upp på en 25m mast. Liten parabol ovanför 3-el på 40m. 7/8” coax till rotor sedan Echoflex. Inget aktivt uppe i masten. Allt finnes men vi väntar på att få upp coaxen mm i masten.
 
Jag hade problem med min mastmonterade 3 cm transverter, det berodde på från början att fukt tog sig in men jag hade problem även efter det blev åtgärdat. Nu är transvertern alltid spänningssatt i alla fall höst-vinter hoppas den kommer att fungera bättre. Den med sitt 5 W PA matas med 13 V från ett skåp vid versamastens fot, LO:n OCXO har jag i schacket. 23 cm transvertern med sitt 50 W PA matas med ca 18 V och stabbas ner till 12 V.(där skall jag dela upp så att transvertern matas med samma 13 V och PA:t har egen matning) tyvärr sitter LO:n i transvertern. Jag matar båda med samma koax och ett relä uppe. I mastskåpet sitter en Dämpfungsglied DL6NCI med en förstärkare på RX sidan så jag får upp nivån till schacket. Givetvis så skulle man ha sensorer för uteffekt, spänning och fukt där uppe men någan skall bygga det.
 
Ja man bör ha utrustningen spänningssatt året om för att den skall sitta uppe i masten men man för inte glömma dräneringshåler (kanske med någon typ av fuktspärr). Det kanske kan vara bra med extra värmeelement som GXV beskriver även om jag ännu inte använt det men man kanske skall överväga att lägga till den möjligheten. Har rätt mycket spänningssatt i enheterna bl.a. LO och en PIC för styrning över ICOM-bus. Över den bussen har jag kontroll på temperatur, spänning och uteffekt på prylarna där uppe. Hoppas komma igång med en ny kontrollenhet med en ARM-processor då med lite mera övervakning av t.ex. strömmen och kanske fuktmätning med tillhörande styrning av extra värmeelement.

Nedan hur det ser ut in 9 cm prylarna,
 
Hej!

Jag har all min 10 GHz-utrustning uppe i masten.
Då jag kör off grid har jag tyvärr ingen möjlighet att låta utrustningen stå på 24/7. (under vinterhalvåret)
Så under vinterhalvåret startas utrustningen upp i god tid och jag upplever än så länge inga problem.
Kristallen värms upp av en QH40a och LO´n låses av en 10 MHz GPSDO från Leo Bodnar.

Övervakningen är än så länge inte realiserad förutom för batterispänning och solcellsladdning.

För er som har IG så finns det lite info här:

73 Kricke
 
På OSO finns en väderstation med vind, fukt och temperaturmätare. Vindhastigheten används för att automatiskt starta en stow-sekvens för 25M teleskopet om det blåser mer än ~14 m/s i några minuter. Väderstationen sitter i en liten mast något hundratal meter från Kattegatt. Ingen bra miljö.

När den skulle uppdateras gjordes detta på följande sätt:

Ett väl tilltaget rostfritt Rittalskåp inköptes. (Det kan inte nog inpräntas vikten av att ta i mer än man behöver.)

Den medlevererade bottenmonteringsplåten av stål användes inte. I stället fabricerades en lika stor aluminiumplåt, 4 (eller om den tom. var 6mm tjock). Stål leder inte värme.

Ett större motstånd i kW-klassen avsett för montering på metallunderlag införskaffades och monterades i botten av plåten/lådan. (Naturligtvis med väl tilltagen isolationsklass).

En triac-bestyckad termostat med nollgenomgångstriggning monterades (finns att köpa men även att bygga enligt beskrivningar på nätet)
I fallet ovan med sensor kopplad till plåten, inte omgivningstemperaturen.

Produkter som bygger på radierande motstånd alternatvivt fläktar fungerar inte bra. Med metoden ovan sprider man värme jämnt över hela monteringsplåten och med lagom tilltagen temperatur inställd får man ingen fuktutfällning inne i skåpet. Dessutom inga "hot-spots" eller vibrerande saker som slits. Termostater som bygger på bimetall byttes ut under min tid på observatoriet så fort tillfälle gavs. De har usel tillförlitlighet, riskerar att hänga sig eller inte aktiveras och gnistor från trasslande termostater stör.

En termosensor som dras ner till schacket rekommenderas. Även möjlighet att mäta alla spänningar till transvertrar etc. nere i schacket.

Skall Du ha upp en datalina (Alltid bra med nätverksuttag överallt!), rekommenderas fiber. Inga störningar och förhoppningsvis inga åskskador.

Jag skulle nog ha frekvensreferenser nere i marknivå för att undvika för mycket som kan strula på 30 meters höjd och endast distribuera upp referensfrekvenserna.

När det gäller transvertrarna hade jag byggt dessa på separata monteringsplåtar med "standardiserade" interface så att man lätt kan provköra en konstruktion nere i schacket och sedan hissa upp den och montera in den i skåpet utan att behöva meka för mycket med verktyg uppe på 30 meters höjd.
Låter som en bra lösning. Tror ni att en sådan här konstruktion fäst mot plåten skulle kunna vara en vettig lösning.

https://www.electrokit.com/produkt/termostat-50-till-110c/

Gäller bara att skaffa något för att värma plåten lite lätt.

mvh Håkan SM7WSJ
 

Attachments

  • 10 gig.JPEG
    10 gig.JPEG
    95,1 KB · Views: 11
Den här var det som jag snodde ur en appnot. Klarar duktiga element och är nollgenomgångstriggad. Byggdes i ett antal exemplar och applicerades litet varstans...

Det var nödvändigt att kunna ansluta termistorn på den metallyta som skulle regleras, därav hembygget. Notera att "viss försiktighet" skall iakttagas då hela härligheten är ansluten till 230V. De termistorer som används bör ha god isolering rent elektriskt...

Heater_Schema.jpg
 
Back
Top