Mikrovågsanka?

SM5AKU

Janne i Vingåker
Tidningsankor ser vi då och då. Är detta en sådan?

Börshajjar som jagar millisekunder. Journalisten skriver sålunda:

Mikrovågor ska påskynda affärer

Kan detta verkligen löna sig, i millisekunder räknat? De har sannolikt redan fiberförbindelser. Nu skall de alltså köra fiber från ett börssystem till en radiolänk på taket, radiovåg till börshajjens tak och sedan fiber till hajjens system.

Tycker det verkar tveksamt. Om inte annat så bör bra kryptering/dekryptering på radiolänken äta tid, men grabbarna med multimillioner att röra sig med kanske har kommit på nåt?

Janne

Tror jag inte. Hoppas att någon av dem läser och begriper vad du skrivit. Risken kanske är att dom gör det först efteråt...

/ Göstha

Någon har fått något om bakfoten om ljusets hastighet helt plötsligt överträffas av en radiolänk,
isåfall plockar vi fram ytterligare ett Nobelpris i fysik tycker jag!

Hej!

Det låter helt vanvettigt med så snabb handel men jag kan tänka mig att den som sålt in systemet hävdar att radiolänk går med ljusets hastighet och fiber 1/3 långsammare.

Märklig utveckling,,,

73 Håkan SM7WSJ

Kan det inte vara så att det inte är fiber kontra radio utan att det är mycket svårt att få en egen fiber hela vägen. Trafiken blir då hopmuxad med en massa annat och då blir det fördröjning. Med en egen radiolänk slipper man det.
Inget slår dock samlokalisering så jag fattar inte vad författaren menar.

Ljushastigheten i optisk fiber är cirka 200000 km/s(n=1,5-1,6) medans den i luft är cirka
299910 (n=1,0003)
Sedan spelar våglängden viss roll i fibern.

Det är nog flera faktorer som inverkar, vad jag vet är ljusets hastighet i fiber ca 2/3 av ljusets hastighet i vakuum, dvs runt 200 000 km/s.

Sen är ju detta med alla datapaket som skall fram och tillbaka och inget anses vara komplett överfört beroende på protokoll förrän båda ändar har bekräftat att all är OK mottaget. Paketförluster och omsändningar kan alltså förekomma.

I en fiberförbindelse men för all del även radiolänk som även kan anslutas till fiber finns ju en del prylar och noder som skall passeras igenom, så vi har fördröjning mellan noder, paketförluster och annat smått och gott.

Radiolänken skall ju optimeras med tanke på hoppavstånd, ev antal hopp, önskad bandbredd, tillgång till frekvens, beräknad tillgänglighet och parametrar som regn och fading som inverkar på tillgängligheten, interferens från andra länkar på samma frekvensband och riktning. För den som planerar radiolänk i storstadsmiljö där det redan finns hundra eller tusentals länkar i drift kan detta vara en riktig mardröm (been there, done that).

I mina ögon känns det som hugget eller stucket vilket man väljer, radiolänk har fördelen som att det är snabbt och hyfsat dyrt/billigt att etablera, men fiber har långt större kapacitet och räckvidd än vad radiolänk kan erbjuda. Å andra sidan kan det vara mycket dyrare att anlägga en fiberkabel även på mycket korta sträckor. Det ska ju räknas hem och vara betald inom några år..

Last edited:
I mitt föregående liv jobbade jag i IT-branschen. Bland de absolut första som byggde nät med Gigabit Ethernet var just börserna. Det var på den tiden grejorna var sjukt dyra för oss "vanliga" användare.
Motiveringen var att de millisekunder som en order kunde bli "hängande" i ett 100 Mbitsyste kunde kosta handlarna grova pengar.
Sjukt redan då, ännu sjukare nu!!

Det är i alla fall en aktie dom kan köpa.. Det företag som fått dom att tro att radio går snabbare än ljuset.. Eller så var det redan en miss dom gjort och nu måste försöka få iden såld så dom kan få in lite vinst på missen.. Så dom slipper sälja villan i Frankrike..

Som jag sa tidigare så går signaler i fiber nästan 100000 km/h långsammare än i luft så det är ingen direkt osanning att radio eller sändning i luft går snabbare.

I samband med utarbetande av en specifikation tidigare i år har jag haft anledning att titta på frågan.

Tillverkare av radiolänkar anger en minsta fördröjning eller latens som finns i själva signalbehandlingen som i sin tur beror på vilken form av felkorrigering som används samt en som beror på vilket protokoll och vilka paketstorlekar som ska överföras

För en typisk modern högkapacitetsradiolänk brukar den protokollberoende latensen per hopp inte överskrida 500 µs, så den är fortfarande dominerande jämfört med den avståndsberoende delen, 3,3 µs/km.

Latensen i radions signalbehandling med enkla vågformer (4QPSK) och interleaver frånslagen ligger runt 15 µs vid 34 Mbps, så vid avstånd över 5 - 10 km kan skillnaden jämfört med fiber börja märkas.

73/

Karl-Arne
SM0AOM

Back