Militär radiobil med 24V elsystem

Ingemar

Well-Known Member
Har köpt mig en militär radiobil som jag ska använda som portabel-test-bil.

Problemet är att hela elsystemet är 24V.

Finns det någon bra och billig DC/DC konverterare som klarar hög belastning, i så fall vilken?

Eller finns det andra tips på hur jag ska lösa det "spännande" problemet :)
 
Jag har en sådan oxo.
RAPTGBIL 9033. med 24 Volt

Vad du än gör, kör inte på ena batteriet för att få 12 Volt.
Redan vid någon Amp från ett batteri kommer det en battteriet att bli överladdat och det andra urladdat.
Det kan ta en vecka eller två men det går åt skogen.
Själv använder jag två stycken av Mascot 24 till 12 Volt omformare, de kostar en tusenlapp i ELFA och ger dryga 20 Amp stycket.
Dessa verkar gå störnigsfritt.
Med en sådna omvandlare blir strömmen från 24 Volt bara dryga hälften av uttagen 12 Volt.
Det finns nog större men de blir dyra.

Att bygga själv är inte så svårt, man kan då bygga sig en linjär omvandlare.
Dvs en stor kylare med en bunt 3055or och en regulator.
Det blir mycket värme då, särksilt om mna sände rmycket och drar ström.'
Men garanterat störnigsfritt.

Omvandalre av linjär typ och 5 - 8 Amp finner man billigt på Tradera

Man kunde tänka sig ett eget 12 Voltbatteri för radiostationerna, och en 24 till 12 Volt grej som bara underhållslkaddar 12 Volts batteriet.
 
En tanke jag hade var att sätta in två batterier till i serie för att få 12V till radioapparaterna, tänkte nämligen att man ska kunna köra tre radioapparater sammtidigt, det är ju ordentligt med plats i skåpet på sambandsterrängbilen jag köpt.

Vet någon vilken kvallisort är det på den 20A DC/DC omvandlare som kjell o co säljer för 500:-..

Min tanke var då att låta två st sådanna leverera 40A i laddström till 12V batterierna, när jag slår om omkopplaren för laddning från bilen generator eller från 24V likriktaren som följer med bilen.

Och så tänkte jag köpa en 24v/230v 1000W växelriktare från clasohlsson om man vill ha ut 230 volt till något..

En annan tanke jag hade var att konvertera hela skåpet till 12V, men då kan jag inte använda den likriktare som följde med skåpet utan då måste jag ha en ny sådan för 12v.

Till den lösningen behöver jag en batteriladdare som går igång när 24V generatorn laddar och laddar 12v batteriet, men då måste den ha logiken så den kan slå ifrån när batteriet är fullt. Jag har dock inte lyckats hitta någon sådan laddare.

Så frågan är vilken lösning som blir billigast.
 
Det är smart att slippa fler batterier, de är dyra och har begränsad livslängd.
Så metoden med fler batterier är inte kul.
Att bygga om hela bilen till 12 Volt är omfattande.
Startmotor, tändspole, startmotor, en massa reläer, och lampor. Det är nästan för mycket jobb.

Jag tror fortfarande på 24 till 12 Volts DC DC omvandlare av switchad typ.
Då har du drifttiden av två batterier då strömmen halveras av en sådan omvandlare.
 
Back
Top