Militär trådantenn

SM6FPG

Fritidskonsulent
Jag söker en militär trådantenn, beteckning osv känner jag inte till tyvärr, men är runt 55 m lång med diverse gula markeringar för olika frekvenser.
Fästkrokar i båda ändarna.
Extremt stark tråd som man troligen kan bogsera en bil.
Någon som förstår vilken det är och har till salu alternativt vet var man kan finna dylika.
Jag köpte ett par på tradera för många år sedan, endera var det signatur Pactor eller Triatic som var säljare.
 
Troligtvis så är det Dipol-Deltaantenn till RA 195 som du söker.
Närmare bestämt antennen för 2-12MHz.

Jag vet tyvärr inte var du kan få tag på en sådan.

73 de SM6XQY Tomas
 

Attachments

  • DIPOL-DELTAANTENN Bruksanvisning.pdf
    811,4 KB · Views: 59
Det finns / fanns ett antal sådana, till Stabsradiosystemet fanns det vindor med stålvajer, metermått med gul krympslang, de kan ha varit 55m.

Till Ra195 är det väl 2 långa och 2 kortare som lindas på en grön plastbit när de inte används.
Det finns en bild här , http://privat.bahnhof.se/wb904570//miltel/Ra195/

hm, missade Tomas bruksanvisning
 
Troligtvis så är det Dipol-Deltaantenn till RA 195 som du söker.
Närmare bestämt antennen för 2-12MHz.

Jag vet tyvärr inte var du kan få tag på en sådan.

73 de SM6XQY Tomas
Det är definitivt den ja.
Passar mig då jag behöver dra över en väg och vet att tråden hänger upp i alla väder!
 
Det finns / fanns ett antal sådana, till Stabsradiosystemet fanns det vindor med stålvajer, metermått med gul krympslang, de kan ha varit 55m.

Till Ra195 är det väl 2 långa och 2 kortare som lindas på en grön plastbit när de inte används.
Det finns en bild här , http://privat.bahnhof.se/wb904570//miltel/Ra195/

hm, missade Tomas bruksanvisning
På bilden ser man en påse i mitten med texten antennlinor, det är de jag söker!

Dipol-Deltaantenn M1921-381010
 
Last edited:
Aktiverar tråden!

Jag är fortfarande intresserad av en Dipol-Deltaantenn M1921-381010 tillhörande RA-195.
 
Vill förfina mitt sökande.
I första hand är de två antennlinorna för 2 - 12 Mhz som jag söker ur Dipol-Deltaantenn M1921-381010.
 
Back
Top