Militärradiosida

Tack, intressant läsning!

Noterade att dokumentet med trafikexempel för telegrafi var daterat 1991. Är det någon som vet när man helt slutade utbilda telegrafister inom FM?
 
Jag gjorde lumpen som telegrafist 1997-1998, tror jag hörde talas om att det fanns åt mindstånde en kull till efter vår.
 
Jag vet att telegrafisalen på S2 fanns kvar åtminstone till 1996, men det betyder i och för sig inte att den användes för utbildning..
 
Jodå..
1998/99 gjorde jag lumpen på S3 i Boden. hade Bla Lennart SM2EUO som lärarare. Trevlig tid som jag minns med glädje och mycket radiokörande.
Vad jag vet så var 98/99 den sista "kullen" av telegrafister som S3 utbildade,

73´s de Sm2vki
 
2000 har jag hört, här på jobbet( gamla S1), själv hade jag CTQ/Kjell som lärare 85/86 på S2
 
Hej!
Kul att höra! Trodde att 98/99 var definitvt "spiken i kistan" för all telegrafistutbildning. Minns alla Ra-630 som man sprang förbi under fyspass på sommaren och bara längtade efter befattningsutbildningen som började i mitten av augusti. Vi fick inte annat än se alla 630 från utsidan.. utbildningen blev istället på lätt Rabilgrp- dvs Ratgb, valp med Ra-195 för KV och RA-180 för UK. Det var hursomhelst en mycket trevlig tid!

73´s de 2VkI
 
Jag körde telegrafi från pansarvagn (MTLB), var lite knepigt då Ra195 hade automatisk antennavstämmning som fick för sig att starta i tid och otid medan antennen slogs med tät granskog...
 

Attachments

  • Clip0001.jpg
    Clip0001.jpg
    109,5 KB · Views: 59
Jag utbildades på kärrsystemet 302, vi körde RA722/844 bl.a.
Fina prylar, det blev ett par SRT304a och 2 CR91'or i shacket....sändare fick jag aldrig tag i.
 
Hej igen!

På S3 fanns både mottagar och sändarannex på "radiovinden" i kasernen till vänster om vakten. Jag minns att det fanns trafikplatser med CR91:eek:r och i ett rum stod 4st CT1000 sändare. Vi fick aldrig nån utbildning på de prylarna och jag tror de inte hadde använts på länge.

Undrar var alla de prylarna tog vägen? Får en känsla av att en del av grejorna har tuggats på skroten..

73s de vki
 
Jodå, du minns rätt om S3. I ena ändan av korridoren fanns amatörradiostationen och i andra ändan telegrafisalarna. Vi var en grupp som utbildades på 620 med efterföljande Ra630, 1972-73. Utrustningen fanns i bergrum runt om i Sverige samt i ”bussar”. Det blev flera repövningar och så sent som 1987 byggde vi B styrkans kustradiostation med ”630 bussar”. CT tusen sändarna var mycket eftertraktade så jag tror inte att de hamnat på skroten...
 
Tjena Björn - long time no see!
Ja 4 st 630 med d-meddelanden fick en trådstyrd KA-robot att löpa amok den gången minns jag.
Minns även den UHF-antenn vi skickade upp i höjden på två skarvade deltamaster.
/Lars
 
Hej igen!

På S3 fanns både mottagar och sändarannex på "radiovinden" i kasernen till vänster om vakten. Jag minns att det fanns trafikplatser med CR91:eek:r och i ett rum stod 4st CT1000 sändare. Vi fick aldrig nån utbildning på de prylarna och jag tror de inte hadde använts på länge.

Undrar var alla de prylarna tog vägen? Får en känsla av att en del av grejorna har tuggats på skroten..

73s de vki

Någon av dessa är säkert bortauktionerad på Tradera ... :rolleyes:
http://grk.se/blog/comments.asp?id=1647
//QRP
 
Jag utbildades på kärrsystemet 302, vi körde RA722/844 bl.a.
Fina prylar, det blev ett par SRT304a och 2 CR91'or i shacket....sändare fick jag aldrig tag i.

jag har ett komplett CT-1000 skåp, och i pärmen finns plan skisser över S3
 
Sa3rax:

Skisserna över S3- är det "planskissen" med antenner i "ingentingskogen" som området kallades eller mer ritningsmässiga bilder?

73´s de Sm2vki
 
sändar anex . annten parker osv
Hej igen!

Har du nån scannad bild/fotad är jag intresserad! Jag bor "nästgårds" den här antennparken och har sett "skissen" ( tror jag, om det nu är den de jag tror) när jag gjorde lumpen på S3 som gnist 1998-99.

73ś de Sm2vki Gunnar
 
Hej igen!

Har du nån scannad bild/fotad är jag intresserad! Jag bor "nästgårds" den här antennparken och har sett "skissen" ( tror jag, om det nu är den de jag tror) när jag gjorde lumpen på S3 som gnist 1998-99.

73ś de Sm2vki Gunnar
ska försöka ordna det , och kanse, är jag i luften i helgen på 80m med CT1000 och cr304a får se
 
Back
Top