Militärens tält-pinne antenner?

SM0RVV

Well-Known Member
Jag har inget bättre namn än tältpinne-antenn.
Jag menar de där gröna alternativen till teleskopantenn. Består av många rör med en fjäderbelastad lina innuti. Samma funktion som moderna tältpinnar. Är ni med på vad jag menar?

Jag köpte ett par sådana (nya tror jag) på en loppis.
Men jag har upplevt de som opålitliga när jag använt dem som antenndelar till buddipolen.

Jag försökte då fatta hur de funkar elektriskt, men jag blev inte klokare.

Så frågan är som följer:
Bygger denna antenntyp på att det är kontakt mellan varje individuellt segment ända ut i toppen.
Eller är det så att den fjädebelastade linan i mitten är ledande och att det är den linan som är den egentliga antennen?

Mina segment är grönmålade, och om man ska få kontakt mellan alla segment så måste jag börja slipa bort färgen.

(Jag var inte signalist i lumpen :o )

Exempel (inte min antenn)
2004_0908_121551AA.JPG

73 SM0RVV

Last edited:
Om det ser ut som på bilden behöver du inte tänka på den gröna färgen.
Det är wiren inuti som är antenn. Jag har bytt wire på ett antal sådana i lumpen.

Detta gäller antenner till bärbara stationer. Om de du köpt är av större typ kan jag inte uttala mig hur det funkar. Men det skulle förvåna mig om militären inte har klart för sig.

/Ingvar

Last edited:
Tack.

Nej, den är liten. Ungefär som den på bilden. 180 cm tror jag i utfällt läge.

Bara nyfiken, hade ni något namn på antenntypen?

73 SM0RVV

Det är en sk marschantenn som finns till följande militära radiostationer:
M1921-515010 Tc 24271 Ra 120,Ra 122, Ra 200 Marschantenn 515
M1921-522020 Tc 24356 Ra 105 Normalantenn
M1921-524010 Tc 24220 Ra 100, Ra 120, Ra 122, Ra 200 Normalantenn 524
M1921-525010 Tc 24352 Ra 105 Marschantenn
M1921-526010 Tc 24061 Ra 130B Marschantenn

Grön Radio - Materielförteckning

//QRP

Ah! Marchantenn/Normalantenn är tydligen namnet.

Jag noterar på bilderna på den länk du skickade att samtliga antenner är utan grön färg i varje skarv.
Men det kanske beror på att skarvarna är slitna?
Mina skarvar är iaf fint grönmålade.

"Tråden" innuti min antenn är mörkt grå-grön och ser vävd ut. Men det hindrar å andra sidan inte att väven är ett skydd utanpå antenntråden.

Jag blir inte klok på den. Det som händer när man kör är att antennen upplevs som "glapp". SWR varierar utan att jag förstår varför. När jag byter marschantennvippan mot buddipolens teleskopspröt så blir antennen bra igen.

Till sist en förklaring varför?
Marchantennen är längre än teleskopspröten (=bättre effektivitet) samt den är mekaniskt tåligare än en teleskop-vippa. Dumt att inte använda den helt enkelt.

73 SM0RVV

Drag ut toppsprötet så att det är utanför skarven. Sätt något isolerande emellan.
Mät resistansen mellan toppspröt och basen.
Jag kan inte svära på det, men nog har jag ett minne av en vanlig hederlig metallwire inuti spröten.

/ Ingvar

Hej,

Jag har en liknande, äldre antenn. Men det är rören som är av metall och själva antennen. Tråden inuti är bara för att hålla ihop antennen, och är icke-ledande. Den är sliten och glappar ordentiligt.

MÄt resistansen på bara ett segment. Är det kontakt mellan ändarna på den "hårda" delen är den håra delen antenn. Om antennen gär sig kan du räkna med glapp, och variaerande SWR.

//Per, SM5OCI

Körde rätt mycket Ra 200 under min
militärtjänst som telegrafist.
Vill minnas att den tillhörande
normalantennen fungerade utan
problem. Antennen skulle "kastas"
ut och att den då satte hop sig
på ett sinnrikt sätt.
Tror faktiskt det var någon form
av "tyg"-snöre som höll ihop
delarna. Annars var det den sk
kastantennen som mest kom till
användning. Men det är en annan
historia.
//QRP

Last edited:
Det kan ha varit någon som "förbättrat" antennen genom att måla den.
Jag har en likadan och där är det ingen färg där rören har kontakt med varandra.

Det är en normalantenn, den går inte att använda då man rör sig i skogen. Då används en marschantenn som är ca 1 m lång.

/Per

Jag har nu dissikerat mina antenner. Både den "nya" typen och även en äldre jag haft sedan länge.

Det visade sig att den äldre modellen hade en ledande wire i mitten plus att den saknade färg i skarvarna. Två "chanser" till kontakt hela vägen alltså.

Den nyare typen (som ser ut att komma direkt från tillverkningen) den har en icke ledande wire i mitten. Dessutom är den målad "från fabrik" helt grön överallt. Inte ett tjokt lager, men tillräckligt för att skapa problem.
Denna antenn leder i värsta fall inte alls! Varken via wire eller via segmenten.

Jag har försökt förstå hur det är tänkt att denna antenn ska användas. Kanske har Kungen räknat med att skarvarna slits vid användning och på så sätt blir ledande med tiden?
Det kanske inte är en antenn? Den kanske är till för ett annat ändamål?

Jag har också försökt komma åt fjädern i botten så jag skulle kunna byta snöret mot en stålwire, men hittills utan resultat.

Tack för alla glada tillrop, och kom ihåg att kolla snöret/wiren när du köper en liknande antenn på någon loppis framöver. :)

73 SM0RVV

Jag har också försökt nyttja två normalantenner i dipolkonfiguration men det "glappade" friskt som du beskriver, jobbade lite med fin smärgelduk i ändarna och då blev det bättre, dock byggs det på fort med oxid så jag har helt förkastat dessa pinnarna och köpte två stycken 3m teleskopantenner med 3/8-fäste från WiMo - Antennen, Amateurfunk und mehr

Som ni har kommit fram till så hade de gamla antennerna en stålwire inuti, till exempel Ra130:s antenn medans de nyare stationerna Ra145/146 hade nylontråd med fjäder i botten och blanka ändar för kontakt, samtliga antenner av denna typen är mer eller mindre usla, även normalantennen till Ra180 är tyvärr av samma snitt.

Back