Miljötänk för radioamatörer

SM4FPD

Well-Known Member
Tänker ni överhuvudtaget på miljö, energi nedsmutsning, global uppvärmning etc i egenskap av radioamatör?

Tänkte få igång en debatt i ämnet.
Kan miljötänk göra hobbyn mer populär? Rumsren? utåtriktad?
Kan man jämföra energiåtgång för radiokommunikation som radioamatör med mobiltelefoni? som ju lär vara en storförbrukare av energi med tusentals basstationer med uppvärmda radiokiosker som oxo kräver energikrävande kylsystem på sommaren.
Kör ni med onödigt uppvärmning av radiorummen?
Glömmer ni lödkolven på i timmar?
Låter ni slutsteget stå på med 500 W glöd i timmar?
Gör ni CO2 utsläpp i form av burköppningar?
Dricker ni radioölen direkt ur burken och på så vis undviker energislösande disk av glas?
Återvinner ni radio och antennmaterial?
Löder ni giftfritt med blyfritt Rohs-klassat lod?
Tömmer ni etsvätskor i avloppet och blundar?
Använder ni ljuskällor av lågenergityp?
Eldar ni med ved och släpper ut orenad rök?
Samåker till SSA:s årsmöte.
Kanske det är mer miljövänligt att sitta och mysa bakom riggen jämfört med att slappa i TV-soffan?

Givetvis handlar det om mycket små saker i helheten, men vi ser att företag och myndigheter använder miljöargument i avsikt att bli populärare, sälja mer etc. ja för att vara med i tiden.
Skall vi radioamatörer vara med i tiden?

De sista dagarnas rapporter om utsläpp, global uppvärmning etc gör ju att man kanske bör tänka på saken.
Jag hörde igår att ett enda stort kolkraftverk i Kina släpper ut lika mycket koldioxid som hela Sverige, och de driftsätter ett sådant kraftverk varje vecka. Dessutom släps en massa annat ut som skadar luftvägar hos folk.

Obs att denna tråd inte avser att bli en debatt om tro eller vetenskap, eller om det existerar någon global uppvärmning eller ej. Det kan vi ta i en annan tråd.

Låt oss hålla oss till saken och kanske ge tips till varandra, starta en miljörörelse inom hobbyn.

Hur spar du energi?
Kör du bil till naturreservatet, eller hänger på ryggan, går och kör QRP.
Isolerar du chacket för att sänka energislöseriet.
Stänger du av radiostationerna varje gång du lämnar utrustningen? Eller står hela radioanläggningen på tills du kryper i säng?
Jag vet att många har sin radiostation på 24 h per dygn.

Finns överhuvudtaget intresse bland radioamatörer för denna fråga?

Miljö är ju inte bara miljö och koldioxid, utan även sopor rökutsläpp, dubbdäck, bly, cadmium, beryllium, kvicksilver inte minst, många använde fortfarande kvicksilverbarometrar hör man. etc.

Många har ju en form av depositionsanläggning för farligt avfall hemma. Dvs radioskrot sedan WWII stående.

Köper endast typgodkända radiostationer, producerade på miljövänligt sätt. Dvs med CE-märke som man kan lita på.
Rohs kommer ju att ingå i CE-märket framöver.

Ja vad gör radioamatörer i denna fråga?

Skiter fullkomligt i detta? Eller?
Skyller på regeringen? Ser först att regeringen går före med gott exempel.
Andra kan gott tänka på miljön.

En debatt här på forumet brukar ju generera en massa små smarta tips, locka ut dold kunskap, ifrågasätta. Kanske detta oxo?


De
FPD
 
Jag TROR att min klimatpåverkan som en följd av hobbyn är minimal.

Visst sitter det laddbara batterier i handapparaten men jag snittar nog långt under andra människors förbrukning när det gäller batterier ändå.

Uppvärmningen hemma är el/ved så spillvärme från elektronik bidrar till uppvärmningen.

Att jag ändå har lågenergilampor beror på att jag inte behöver mera värme 10cm under innertaket.

Jag vet att jag är inkonsekvent och skulle kunna göra mera om jag verkligen satsade på att vara miljövänlig.
 
Var så säker på att i en snar framtid kommer det att behövas köpas utsläppsrätter för det man sänder iväg i etern (QSO & QRM).
 
Import och tillverkning av produkter i Asien påverkar säkert våran miljö ganska kraftigt. Problemet är att konsumenten (nästan) alltid först ser till priset. Var får jag mest för pengarna? Vi ser dessutom inte miljöeffekterna hos oss (ännu). Hade man varit medveten om det hade man kanske gjort andra val.

Fördelen(?) med radioamatörer / teknikintresserade är att vi (nästan) aldrig slänger något till skillnad mot "svensson". Vi återanvänder gärna äldre utrustning... det borde vara miljötänk om något... om man ju inte skall köpa ny och energisnål utrustning.. ;-)

Dessutom är många av oss intresserade av ny teknik så som vindkraftverk och solceller. Jag har själv fjärrstyrd utrustning som drivs helt på vind och solkraft.

Om man skall se något positivt så har utveckligen av energisnål utrustning ökat starkt det sista tiden. Vem hade för några år sedan trott att en kompetent dator skulle dra 150mA?

Sammantaget så tror jag inte att vi är värre än någon annan grupp i samhället.
 
Näe så länge man inte flyger jorden runt för nöjes skull så kan man nog ha relativt gott samvete.

Visst skitar tillverkningen av elektroniken ner, en del, men jag hade kanske köpt ett tv-spel istället om jag inte haft den här hobbyn.

Jag lämmnar ju min skrotade elektronik till återvinning, om den sedan skeppas till afrika från återvinningen det vet jag faktiskt inte, och hittils är det bara en japansk handapparat som har blivit skrot av min radioutrustning.
 
Jag hörde att vi som köper bensin till våra bilar betalar omkring 2000 kr per ton koldioxid.
Ett kolkraftverk, elelr annan energikrävande industri betalar för samma utsläpp 40 kr.

Ja utsläppsrätter för eleketromagnetisk strålning vore väl något, då finge de som kör test betala den faktiska kostnaden.

Min ständiga fråga är dock var pengarna som betalas för dess utsläppsrätter tar vägen, vem får dem?


de
Roy
 
Dessutom är många av oss intresserade av ny teknik så som vindkraftverk och solceller. Jag har själv fjärrstyrd utrustning som drivs helt på vind och solkraft.


Sammantaget så tror jag inte att vi är värre än någon annan grupp i samhället.

Kineserna har förgiftat hela byar med solcellstillverkning och vindkraften kräver en hel del skitig gruvdrift den med...
 
Roy frågade; "Låter ni slutsteget stå på med 500 W glöd i timmar?"
----

Jag använder mitt hembyggda 4X813 PA-steg som enda värmekälla i ett av mina mindre radiorum under vinterhalvåret sedan slutet av 80-talet och i kontinuerlig 24H drift. Något reducerad glöd för att spara rören som är tillverkningsstämplade 1944. Under kalla perioder slås viloström på i lämplig mängd. Det har faktiskt fungerat riktigt bra och det finns en hel låda reservrör som lär räcka i minst 50 år till.

/Bengt
 
Det förstår du väl Bengt att du skall värma upp ditt rum med elelement av lågenergityp, dvs elelement med högre verkningsgrad än gödtrådar. Som finns att köpa här och där......

de
FPD
 
Det förstår du väl Bengt att du skall värma upp ditt rum med elelement av lågenergityp, dvs elelement med högre verkningsgrad än gödtrådar. Som finns att köpa här och där......

de
FPD

Jag har en gång köpt en lågenergi-kupevärmare till bilen.

Den 2000 wattaren drog aldrig över 1500 w

Till det positiva kan sägas att jag kunde köra den på fulleffekt utan att säkringen pajjade, vilket jag inte kunde med min andra 2000 wattare, det var så det uppdagades.
 
Last edited:
Jag skrotar ingen elektronik och dumpar den på återvinningen - jag lagar den!

...nåja, försöker iallafall... ;)
 
Smart med glödtrådsvärme, lär man sig sedan att läsa kopplingscheman i infrarött ljus så behöver man inga ljuskällor.

Miljö som det här handlar om är ju mer än bara energi som i förlängningen orsakar att kraftverken behöver gå hårdare och släppa ut mer.

Som någon nämnde tillverkningen, sker den med stora utsläpp av exvis bly, kadmium, avloppsvattnet går rätt ut i floden etc.

Vad pysslar vi mer med som kan påverka miljön, både direkt och indirekt?
Närmiljö såväl som fjärrmiljö och global miljö?
Någon förbrukar elektronrör, de är väl knappast miljövänliga att tillverka.....

Koppar, och antennlina?

Kanske är vi tillräckligt miljömedvetna som radioamatör, och istället släpper ut mer skit med vad vi äter eller ser på TV?

Många kör datorn samtidigt med radion, den drar ofta mer ström än radion.
Förr använde man en papperslapp som log.
Någon kör med en SDR maskin som kräver dator.
Andra kör med 70 talets rörriggar som drar tio ggr mer än en IC-706:a.

Solkraft och vindkraft kräver, som någon nämnde visserligen sk sällsynta metaller i jorden, vilka med förhistorisk typ av gruvdrift orsakar dåligheter i närmiljön, ja nästan som utranutvinning då.
Magneter i vindkraftverk och solpaneler har ganska lång livslängd och går att återvinna. dessa är nästan gratis att skrota miljövänligt till skillnad mot vissa andra kraftkällors efterbörd....

Ja kanske vi är exemplariska vi radiointresserade?
Men
Som företag och politiker gör, så måste vi ju oxo som radioamatörer finna ut en sak att göra propaganda för hur vi värnar om miljön.
Kanske att radioamatörer använder aldrig engångstallrikar....
Köper inte hamburgare som alstrar en hel sopsäck med plast för ett mål mat.

Slänger aldrig något.
Lagar allt

De
FPD
 
Just de, elelement av lågenergityp går säkert bra sälja med braskande reklam.
Jag hoppas att VJX fick ut värme motsvarande 2000 W i sin lågenergi-kupévärmare också så är det ju revolutionerande!
Är inte annars elelement av lågenergityp den nya benämningen på den gamla hederliga glödlampan? I så fall ligger ju EQL i framkanten på uppvärmningstekniken.

Skulle bilägarna behålla sina bilar lika länge som vi radioamatörer behåller våra stationer så skulle bilbranschen halveras minst.
Det är väl ett bra sätt för andra grupper att ta efter, eller...?
Bara skicka in bilen efter 30 år och få den uppgraderad med ny "firmware" som vi gör med våra stationer när vi skickar dem till Roy.

Så vi radioamatörer har inget att skämmas för utan vi är nog snarast föregångare.

73 - Anders
 
Last edited:
Jo där sade du en viktig sak Anders,

"Så vi radioamatörer har inget att skämmas för utan vi är nog snarast föregångare."

Men hur framhåller vid detta? På ett sätt så att folk förstår.
För att få folk att förstå krävs rätt ord, bilder och i vissa fall barnspråk och plattityder är en framgångsrik metod.
Idag måste man ju som företag, politisk org. kummun göra miljö till en propgandasak.
Hur gör en radioamatör det, eller organisationen.
Kanske det inte behövs då vi ändå är för små.
Ja nu menar jag inte den fysiska storleken som många radioamatörer är bra på utan själva hobbyn.

Vad gör radioamatörer som är så bra för miljlön?

de
FPD
 
Verkligen intressant tråd med flera intressanta och tänkvärda vinklingar.

Är det verkligen miljöriktigt att spara på och använda gammal surplus, eller är det återvinning genom fragmentering som är att föredra? Personligen är jag minst sagt kluven. Jag använder ofta min gamla Ra200 där mottagaren endast förbrukar 6 - 7 watt, detta trots alla omoderna radiorör, en modern mottagare förbrukar ofta minst 15 - 30 watt, vilket knappast kan ses som "bra". Hemma har jag en egenbyggd monitormottagare som alltid är igång och monitorerar banden, den mottagaren förbrukar < 0.1 W!

En parallell är mitt kylskåp/frys som jag med envishet och viss finurlighet fick att funka i 28 år innan kompressorn skar ihop. Jag var helt övertygad om att jag gjort ett bra val av att alltid fixa kyl/frys utan att behöva köpa nytt. När jag sedan utvärderade min nya kyl/frys visade det sig att jag de senaste 10 - 15 åren förlorat på att inte byta till mer lågenergivariant av kyl/frys fick detta mig att fundera på hur lätt det är att lura sig själv.

Jag har flera gånger haft en egen tävling där jag använder allehanda generatorer för att driva sändare och mottagare, dels vanliga mekaniska generatorer som trampas eller vevas, men även peltierelement används flitigt. Där har jag då försökt att utnyttja naturliga temperaturskillnader som snö/svart yta, eller is/kokande vatten, samt två olika saltlösningar där en är varm och den andra lösningen är kall. kan man dessutom få saltlösningarna att arbeta vid en fasövergång går det att plocka ut många watt från cellen och driva en radio med 20 - 30 watt.

Här gäller ofta att prioritera hög verkningsgrad, varför trafiksätten ofta blir CW/digitalt. Mottagarna får konstrueras med effektsnåla blandare etc. Det går knappast att mata in 4 - 5 watt i en blandare (som jag gör i vissa mottagare där jag prioriterar storsignalegenskaper), utan här gäller det att verkligen definiera det användbara dynamiska området för att få en bra signalbehandling med låg energiåtgång.

En annan fundering som jag börjat räkna på är batterier. Jag har alltid trott att uppladdningsbara batterier är att föredra, men moderna alkaliska celler har blivit mycket kraftfulla de senaste åren. Ett överslag på miljöpåverkan ger att det borde vara bättre med alkaliska batterier som återvinns än att köpa blybatterier, naturligtvis mycket beroende på hur mycket man använder sina batterier. Men i mitt fall hinner jag sällan att använda uppladdningsbara batterier så många gånger som tillverkarna påstår, utan batteriet har tappat kapacitet efter ett par år. Så under de senaste åren har jag konsekvent bara använt alkaliska batterier med mycket bra funktion. Men då har jag inte räknat i transporterna av batterierna som först säljs och sedan skall återvinnas. Kanske jag lurar mig själv, men det känns som ett bättre miljöval med alkaliska batterier.
 
Jag använder mitt hembyggda 4X813 PA-steg som enda värmekälla i ett av mina mindre radiorum under vinterhalvåret sedan slutet av 80-talet och i kontinuerlig 24H drift. Något reducerad glöd för att spara rören som är tillverkningsstämplade 1944. Under kalla perioder slås viloström på i lämplig mängd. Det har faktiskt fungerat riktigt bra och det finns en hel låda reservrör som lär räcka i minst 50 år till.

Läste på ett s.k. ljudforum att om man kör rören endast med glödspänning så kan det uppstå 'katodförgiftning'.
Har aldrig hört något sådant förut, har ni?
 
Last edited:
Jag tror att elförbrukningen på våra manicker endast innebär en ytterst marginell miljöbelastning, oavsett hur mycket dom drar.

Du stänger säkert av annat när du sitter vid radion, till exempel TV'n som hos väldigt många familjer är på 12 timmar om dagen.

Jag stänger av allt som ger ljud ifrån sig, fläktar, tv , datorer osv (utom loggdatorn som är en gammal HTPC och således är väldigt tyst).

En kilowatt mer eller mindre per år på hemmets elräkning gör nog inte skillnad.

Däremot är det ju kul att läsa att du optimerar energiåtgången för att kunna köra på alternativa källor och för någon som ska promenera ett par kilometer med radiobatteriet i ryggsäcken för att köra QRP från någon bergstopp räknas ju också varje milliampére.

Jag läste någonstans att man skulle köra sin FT-817 med anennen kopplad till BNC kontakten, för då drog radion mindre ström (tydligen någon hållkrets för ett relä? eller något ditåt) jag kan inte tänka mig att det är någon större skillnad, men någon hade mätat upp skillnaden IAF.

Men så är det ju med allting nuförtiden, det ska vara stora pekskärmar på allt och sedan undrar man varför smartphonen måste laddas varje dag när den gamla Nokian behövde laddas varannan vecka.
 
Läste på ett s.k. ljudforum att om man kör rören endast med glödspänning så kan det uppstå 'katodförgiftning'.
Har aldrig hört något sådant förut, har ni?

"Katodförgiftning" är ett högst verkligt fenomen som märks mest på indirekt upphettade oxidkatoder. Orsaken är att ett inre gränsskikt uppstår precis under det emitterande lagret som dels ger ett spänningsfall vilket ger en inte önskad förspänning och som dels försämrar emissionen.

Det går att motverka fenomenet genom att ha god ordning på katodkemin, vilket tillämpades av tillverkarna av s.k. "långlivsrör". Det finns rapporterat drifttider på medelstora sändarrör med oxidkatod i intermittent drift på nästan 100000 timmar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Back
Top