Miljötänk för radioamatörer

Ja du Ingvar, Jag bor som du vet ute på landet och speciellt under helgerna kan jag se 7-8 st idrottsplatser på håll lysas upp oavsett tid. I stan ploppar det upp stora gatlyktor och belysta skyltar på "lantisarnas bekostnad".Komunen tog ner all vår gatubelysning här på landet utom 3 st gatlyktor av metall, 2 av de funegrar, den 3-dje har varit sönder i 3 år trots felanmälan. Just nu har jag räknat ihop att en av grannarna har 15 st lampor på ca 2m höga ministolpar, (jag har sett finare belysning). tänk på all el detta drar
 
Last edited:
Där ser man, man behöver nog inte skämmas så mycket för en glömd 50W lödkolv och det krävs nog rätt många två-rörs stationer för att komma upp i en enda idrottsplan ;)

Det är nog en rätt grön hobby vi har!
 
Åpropå sport. Kan inte fatta att man lägger så mycket energi på att tillverka snö. Speciellt när man inte har råd att snöröja och man därmed "gamblar" med människoliv.. :confused:
 
Åpropå sport. Kan inte fatta att man lägger så mycket energi på att tillverka snö. Speciellt när man inte har råd att snöröja och man därmed "gamblar" med människoliv.. :confused:
Nu får du väl ändå ge dig ... Tillverkad snö läggs väl för hele farao inte ut på vägarna??

Vad har det med snöröjning, otillräckligt med pengar för att röja och att människoliv sätts på spel att vi tillverkar snö och sprutar ut i skidbackarna för att skapa arbete och turistinkomster???

Fattar du inte skillnaden så förstår jag att du är förvånad/confused ...

/Johan
 
På tal om upplysta fotbollsplaner. I vår by har man till och med lagt in uppvärmning av planen så den är grön året runt. Det man sparade in på att inte sätta tak på vår nya arena lär man förlora på elräkningen.

Guldfågeln Arena | Kalmar FF
Har ni som klagar på fotbollsplaner, upplysta, värmda, ja vad sjutton som helst en anig om hur många tusen och åter tusen killar och tjejer som tränar där. Ungdomar som får en meningsfull fritid, kondition, får lära sig att lagarbete är kul, etc. etc.

Nä trodde väl inte det ...

Ge er nu, för nu börjar den här tråden verkligen få löjets skimmer över sig. Något som är väldigt tråkig eftersom det är ett himla viktigt ämne.

/Johan
 
Nu får du väl ändå ge dig ... Tillverkad snö läggs väl för hele farao inte ut på vägarna??

Vad har det med snöröjning, otillräckligt med pengar för att röja och att människoliv sätts på spel att vi tillverkar snö och sprutar ut i skidbackarna för att skapa arbete och turistinkomster???

Fattar du inte skillnaden så förstår jag att du är förvånad/confused ...

/Johan

Klart jag förstår skillnaden. Men jag förstår ändå inte varför man ska göra snö av el. Jag förstår inte heller att man ska köra in snön i stan så man ska kunna åka skidor där.

Det finns snö i naturen. I bland mer i bland mindre. Men att göra snö av el verkar helt snurrigt. Värm husen och kör bort snön i från vägarna.
 
Har ni som klagar på fotbollsplaner, upplysta, värmda, ja vad sjutton som helst en anig om hur många tusen och åter tusen killar och tjejer som tränar där. Ungdomar som får en meningsfull fritid, kondition, får lära sig att lagarbete är kul, etc. etc.

Nä trodde väl inte det ...

Ge er nu, för nu börjar den här tråden verkligen få löjets skimmer över sig. Något som är väldigt tråkig eftersom det är ett himla viktigt ämne.

/Johan

Men tänk om de alla blev radioamatörer i stället ;)

Allvarligt så är det nog en för stor fråga för en enda tråd. Varje punkt som TS tar upp är nog värd sin egen tråd och ämnet en egen rubrik i forumet.
 
Last edited:
Har ni som klagar på fotbollsplaner, upplysta, värmda, ja vad sjutton som helst en anig om hur många tusen och åter tusen killar och tjejer som tränar där. Ungdomar som får en meningsfull fritid, kondition, får lära sig att lagarbete är kul, etc. etc.

Nä trodde väl inte det ...

Ge er nu, för nu börjar den här tråden verkligen få löjets skimmer över sig. Något som är väldigt tråkig eftersom det är ett himla viktigt ämne.

/Johan

Lessen, men det finns inte en knattespelare som sparkat en enda boll i den arenan. Knattarna får vänta på våren. Det borde A-laget också göra. Att värma en fotbollsplan året runt ÄR slöseri sen får du tycka vad du vill.
 
Hej!

Måste bara flika in i debatten kring effektförbrukning hos utrustning.
Min ryska R-326 "portabla kortvågsmottagare" med en hel flock rör (19 st) har en effektförbrukning på strax under 2.5 W om skalbelysningen är frånslagen.
Är glödströmmen medräknad ?
 
Är glödströmmen medräknad ?

Hej!
Japp, total effektförbrukning är 2.5 W, lite lägre om skalbelysningen är avstängd.
Matningsspänningen är 2.5 V till mottagaren, från antingen två NiCd ackumulatorer eller från nätanslutet spänningsaggregat.
 
Läste på ett s.k. ljudforum att om man kör rören endast med glödspänning så kan det uppstå 'katodförgiftning'.
Har aldrig hört något sådant förut, har ni?
NJae... Men glödtråden kommer med tiden tappa struktur/massa. Har du ingen "anodspänning"/ strömvandring kan jag inte se att
vare sig anod eller katod påverkas i större omfattning. Jonvandring är ju alltid förekommande i alla elektropotentiella miljöer. Material (dvs.) i rören förekommande kan även i vaacum vara trogna sina "fysiska behov". Neutralitet.
Att kalla detta för katodsjuka är väl ungefär som att kalla vattenfall för destruktiva. Allting strävar, om än långsamt, mot staus quo.
Med tanke på glödtrådens sammansättning (mycket wolfram) och förmodligen katodens elektriska potential, är det inte osannolikt att katodens funktion kan förändras marginellt. ...Men att kalla de sjuka tror jag inte på. Du kan se samma fenomen i halvledare.
Stäng av pytsarna om du inte använder dem, så "håller de" längre.

PS: Jag tror SM0AOM är klokast i ämnet...

Bra länk (Om du läser engelska) är http://www.gutenberg.us/articles/Cathode_poisoning
 
Last edited:
Hej!
Japp, total effektförbrukning är 2.5 W, lite lägre om skalbelysningen är avstängd.
Matningsspänningen är 2.5 V till mottagaren, från antingen två NiCd ackumulatorer eller från nätanslutet spänningsaggregat.
Nitton rör??!! Jag får småfnatt! 2.5 W är ju mindre än vad min katt utvecklar genom att hopp upp till matskålen !? Snackar vi 6,3 V ??
 
Nitton rör??!! Jag får småfnatt! 2.5 W är ju mindre än vad min katt utvecklar genom att hopp upp till matskålen !? Snackar vi 6,3 V ??

Hej!
Direktupphettade "pyttesmå" rör.
Radion matas med 2.5 V, det finns en transistoriserad omvandlare för anodspänningen.
 
OID: piper den omvandlaren otrevligt mycket? Min gör det tyvärr.

Hej!
Omvandlaren i min R-326 är inte tyst, den hörs både "från radion" och ur hörlurarna.
Men, jag definierar inte nivån som otrevligt mycket, snarare som en olägenhet.
 
Back
Top