Miljötänk för radioamatörer

Radioamatörernas energiförbrukning totalt är nog tämligen försumbar, eftersom driftprofilen är så intermittent. Man behöver nog anstränga sig för att komma upp i en årlig driftprofil som överstiger 5% i sändning och 20% i mottagning.

Om vi antar att de c:a 1000 aktiva amatörerna genomsnittligt använder "plastradioapparater" med en förbrukning av 200 W i sändning och 20 W i mottagning så blir förbrukningen i sändning c:a 9 kWh/år + 35 kWh för mottagningsläget, alltså totalt 45000 kWh/år, eller en elvärmd större villa.

I det kalla Sverige så bidrar förlustvärmen till att sänka den övriga energiförbrukningen för inomhusvärme, så den verkliga ökningen av energiflödet p.g.a. amatörradio i hemmen kan uppskattas till hälften eller 22000 kWh/år.

Kanske man även ska göra en fundering om de 374 repeatrar som enligt uppgift ska finnas i landet. Om den schablon för VHF-basstationers, inkl. kringutrustning, energiförbrukning som användes på mitt förra jobb tillämpas så får vi en förbrukning av 500 kWh/år och repeater, eller totalt c:a 180000 kWh/år motsvarande en rörlig elkostnad av 200 kkr.
Detta måste rimligen betalas av någon.

En relaterad fråga är även hur inplaceringskostnader för repeatrar hanteras i vårt nya sköna ekonomstyrda samhälle.

Det är svårt att tänka sig idag att "site-ägare" skulle skänka bort antennplatser och plats i hyddor eller stativ vars marknadsvärde betingar 100-tusentals kronor per år.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Några Watt här och några Watt där.
Inte ovanligt att det sitter 10 st små saker i vägguttagen och drar några Watt.
Exvis 10 st laddare till familjens mobiltelefoner, som måste laddas varje dag så orkar man inte stänga av.

50 W i ett år, ett år är 365 x 24 h = 8760 h.
Vilket då ger 43,8 kWh. en femtiolapp kanske inte så mycket men om detta sker i 3 miljoner hem så är det icke försumbart.
Till detta kommer då TV som drar kanske 10 W avstängd.

Nu är det ju så att förbrukning av energi skapar jobb, skapar vinster, drar in skatt, skapar miljonärer, så kanske intresset att minska är nog bara en plattityd.

Att experimentera med alternativa energikällor som sol, vind, Peltirelement, termoelement, citronström, hemgjorda batterier, är ju egentligen grunden, eller grundforskning för att bredda kunskapen och i förlängningen skapa nya energikällor.

Att stänga och släcka efter sig är en god vana och motsatsen är ju en ovana.
Båda alternativ blir lätt en vana.

Kul med alla synpunkter och tänk.

Att köra gammelradio med eleketronrör kan kanske jämföras med att köra veteranbilar som ju förekommer bland de som har den hobbyn.

Laddningsbara batterier som idag driver väldigt mycket kan man nog ifrågasätta kraftigt.
De skall ju slängas och nya skall tillverkas.

För många år sedan talades det om livstidskontroll, fanns ett finare ord, på varje produkt, det skulle omfatta allt från utvinning av amterial, påverkand i det ledet, tillverkning, påverkan id et ledet, användning, livstid, och påverkan id et ledet, samt slutligen skrotning, och eller återvinning och påverkan i det ledet.
Något som verkar helt ha försvunnit?????


de
FPD
 
Tack!
Så du menar att röret mår bättre av att arbeta än att bara stå med glöd?

Ja, för "vanliga rör" så är det bättre med en lagom katodström jämfört med ingen alls. Skillnaden är mindre för långlivsrör.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

VJX>>
Det är ju bara att roa sig med en beräkning.
Detta är en uppmaning till alla!

Effekt x tid = kWh, multiplicera sedan med vad du betalar "för strömmen" o vips... Helt plötsligt ser man att en tämligen blygsam effektförbrukning som står på 24/7 blir faktiskt mer än vad man kanske först trott? Det går ju som bekant rätt många timmar på ett år.

Jag har mätt och räknat lite på min energiförbrukning i samband med radioteri, förbrukningen blir ganska blygsam för den aktiva tiden, även om man har prylar som drar en bit över 2.5 kVA, när man trycker ned nyckeln.
(NEJ, det är inte alltid jag kör med såpass effekttörstande apparatur, långt ifrån)
Däremot, står en R-390A på och kokar dag in o dag ut, så blir det en annan sak. Även om ugnen är avstängd.
 
Det som står på H24 i mitt "shack" är ugnarna till oscillatorerna i kristall-, GPS- och rubidiumfrekvensnormalerna. Resten har jag en huvudströmbrytare till.

"Premium-RX:ar" drar en hel del energi, eftersom höga interceptpunkter i förstärkare och blandare förbrukar ganska mycket ström. Intervallet i Stureby Radio ligger mellan 40W (SRT CR91) och 95W (Collins HF-2050 och HF-8054A). Genom att inte ha dem på mellan användningstillfällena går det att spara ganska mycket när det är många av varje.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag kör nästan uteslutande CW och dom strecken och prickarna kan väl nästan anses som försumbara. Ur miljösynpunkt borde därför endast CW vara tillåtet. Kanske något för miljöaktivister inom amatörradiorörelsen att arbeta för.
Däremot är mitt PA ofta spänningssatt från morgon till kväll. De ca 180 watt i glödeffekt som röret kräver ger ett fint värmetillskott vintertid. Någonstans ska ju värmen komma ifrån och beroende på var man bor får man i de flesta fall själv bestämma värmekälla.

Hade vi istället förbrukat mer energi så hade vi kanske fortfarande haft Barsebäck kvar. Nu vek sig politikerna vilket också syns på el-fakturan.

Göran /SM7DLK
 
Glödljus och rörvärme är framtidens melodi. Vi radioamatörer borde föregå med gott exempel inom hobbyisterna och skriva ihop en Miljöpolicy - att hänga upp på väggen, i stället för DXCC-diplomet och annan miljöfarlig verksamhet.

Förslag till policytext?

/Bengt
 
Ja det var ungefär så jag tänkte Benght EQL, att vi skulle få fram. en form av miljöpolicy, med en massa plattityder som gör att det låter fint men ingen gör något, ja som polikerna säger och gör då.

Ang basebäck så lär skrotningen dra mer energi än man någonsin har producerat.
Ljuva framtid när alla skall skrotas.

Bengt du får sätta på en inverterade så att rörens glödtrådar kyler i sommar.

De
FPD
 
Inom motorsporten har man Miljöcertifierade klubbar och jag tror att man måste vara detta också för att få arrangera tävlingar. Nu är det lite annat med motorsporten då alla miljökämpar gör allt för att få bort den. Miljöcertifiering förekommer också inom annan idrott.

Att vi inom amatörradion skulle behöva miljöcertifiera oss är väl lite att ta i. Naturligtvis kunde vi ha en Miljöpolicy av något slag. Att alltid dra ur stickproppen när man inte är i radiorummet eller att exempelvis alltid lyssna med kristallmottagare.

Men har man någon form av ett miljödokument så kommer säkert ett antal miljöfolk att granska detta och kanske några strålningskänsliga miljöaktivister upptäcker vi har antenner. För dessa är ju antenner det värsta man kan ha för de strålar ju kontinuerligt enligt deras sätt att se. Då skulle vi kanske få gräva ner våra antenner istället.

Nej jag tror att det är bara bra att vi utnyttjar våra stationer med eller utan rör och låter förlustvärmen bidra till uppvärmningen av våra radiorum. Har man som jag och många andra med mig utrustningen i källaren så behövs värme även sommartid för att hålla fukten borta.
Sedan skall man inte heller bortse från den ljuvliga doften av gammal varm elektronik från någon rörburk.

73 - Anders
 
Se bara till att ha all utrustning ansluten till ett grönt elavtal så behöver ni inte spara på effekten.
 
"...50 W i ett år, ett år är 365 x 24 h = 8760 h.
Vilket då ger 43,8 kWh. en femtiolapp kanske inte så..."

50 W x 8760 h = 438000 Wh = 438 kWh per år, vilket blir lite mer än en femtiolapp, i vart fall med mitt elavtal. ;)
 
Hej!

Måste bara flika in i debatten kring effektförbrukning hos utrustning.
Min ryska R-326 "portabla kortvågsmottagare" med en hel flock rör (19 st) har en effektförbrukning på strax under 2.5 W om skalbelysningen är frånslagen.
 
Nu har jag inga stordåd till radios. Men jag låter aldrig något mer än uppvärmningen av huset, kyl/frys vara på dygnet runt. Rätt normalt.

Jag bryter alltid strömmen till TV, Radio, Datorer, Radio och laddare. Däremot laddar jag min mobiltelefon varje natt då den är mitt viktigaste arbetsredskap dagtid.

Jag började mäta upp min förbrukning för varje sak som alltid var inkopplat, och jag insåg att jag torkade mig i röven med tusenlappar. Det handlar inte bara om att snåla med pengarna, utan självklart tänker jag även på miljö och medmänniskor.
 
I hushållet (bostadsrättslägenhet) är vi två personer, så det är ändå rätt låg energiförbrukning och kostnad. Vi har ett väldigt bra elavtal tack vare föreningen. Vi källsorterar sopor och lämnar till återbruket. Vi lämnar även ibland fungerande prylar till läkarmissionen etc.

En del lampor går på timers, vissa är lågenergi och vissa är hederliga glödisar tills lagret i städskåpet tar slut. Vi har inga lampor tända i onödan. TV, DVD, dator m.m. standby-prylar stängs av med brytare på grendosor när vi är borta mer än ett dygn. När laddarna till mobiler och annat inte används sitter de inte i väggen, dessa förvaras i en låda intill.

Jag stänger av min gamla mobiltelefon när jag är hemma (har ju televerkets telefonapparat, 600Ω) så det räcker att ladda min mobil en gång i veckan, nästan...

Radio:
Jag har bara en liten egenbyggd QRP-rigg för HF som används sommartid vid vistelse i naturen. Trots att batteriet är liten (2 ah) räcker 1-2 laddningar för att den skall hålla hela sommaren. Jag tillverkar mina antenner själv, ofta av återvunnet material. Det blir inga dyra onödiga köpeantenner som har fraktats hit med båt eller flyg från andra sidan jordklotet. Lite påverkan på miljön blir det dock när jag fortfarande bygger lite då och då och har en gammal Weller lödstation för icke blyfritt, rullen med 60/40 lödtenn tar ju aldrig slut verkar det som..

Till kastlod och lina har jag medvetet valt att inte använda bly, jag kom på detta för några år sedan att det kändes så onödigt. Går bra med en gammal stor järnmutter så det skadar inte naturen den försvinner i skogarna, finns ett par reserver i bilen.

Ja bilen... Personligen åker jag helst buss eller cyklar till arbetet, föreningsmöten, handlar m.m. Men för att köra radio i skogen behövs ju i bland en bil för att komma undan störningarna...

Men på arbetsplatserna finns ju gott om prylar och maskiner som aldrig stängs av fast ingen jobbar kvällar/helger. Miljöbovar?
 
Last edited:
Hej Roy med flera...
Återgående till Miljö tänket i trådkärnan..

Man kan spara EL och miljö om man vill , på köpet får man ny modern, spännande utmaningar med egenbygge utan lampor.

Jag sammlade ihopp allt i rörväg och övrigt energi och arbetskrävande junk för några årsedan, dena nostalgi hög blev närmare 1.5³ som anonserades ut som reservdelar för att jag ville spara på miljön till återvinningen, vist dubbelmoral att sälja och smita från transportkostnaden till återvinningen och flytta på destruktionen framåt i tiden.

Det blev även vinst för köparen som kunde uppdartera sitt änu sämre junk....

Min stora vinst blev att jag kunde köpa några små härliga NMOS transistorer "BLF578" villka ger en verkningsgrad över 70% i ett klass AB steg, men det klutriga är att jag sparar på miljön att bygga själv, för det är många timmars klurande och testande inan man kommer i mål under dessa timmar har man sparat flera kW/h och har behållit den behagliga temperaturen inomhus jämfört med rör joxet.

Synergieffekt till miljövinst under byggprojektet blev några extra vedpinnar till i ved pannan som är en förnyelsebar energi, skulle rörsteget värmt denna tid hadde säkert något smutsigare energiverk jobbat för glödspänningen och den blåskimrande koronan mot anodspäningen, med vädringsförnstret öppet av alla effektförluster och strålvärme i ansiktet som frugan undrar om man varit på resa till någon söderö via radion. Hi / mmo
 
En sak som vi radoamatörer faktiskt gör gäller den eleketromagnetiska stålningen.
Den kommer "alltid" från en antenn som sitter så plaverad att dess fält alltid är svagare än de normer som finns.
Till skilland från de som kör in antennen i skallen på 20 mm avstånd.
Ja allt om detta står längst bak i manualen till radiostationen.
Alt med hänsyn till folk och fä i grannskapet.
EMC.
Ja nu finns det väl de som ändå bryter mot bestämmelserna och har antennen för lågt eller dålig balans så att elnätet utgör ena halvan av antennen. Och därmed utsätter grannskapet, folk och fär för otillåtna fält.
Men riktlinjen finns ju där.

Även om det är små saker vi talar om, så är en miljöpolicy viktig då det krävs populär propaganda för att bli accepterad.
Man tar upp saken vare sig det behövs eller ej och anväder miljöargumentet för att uppnå helt andra saker.

Det är så jag täker mig spåret.

Ävee om det nu framkommer "riktiga" tips och ideeer.

de
FPD
 
Tänker ni överhuvudtaget på miljö, energi nedsmutsning, global uppvärmning etc i egenskap av radioamatör?
.........
Tänkte få igång en debatt i ämnet.
De
FPD
Jag brukar ta på mig näbbstövlar, runda stålbågade glasögon och palestinaschal.
Samt äta biodynamiska morötter till lunch.
När (och om) jag vill känna mig miljövänlig.
 
Back
Top