Min alldeles egna rankinglista

SM7MCD

Well-Known Member
Styrkt av den intressanta debatten om rankning av olika radioapparater så funderade jag på min alldeles egna rankinglista, (utan hembyggen). Naturligtvis fullständigt subjektiv och helt påverkad av alla fördomar som bara finns. Men ändå en lista. Hur ser era listor ut?

Min alldeles egna rankinglista.

Bästa monomeny radio, (endast mottagare).
Hammarlund SP600JX, för att den är så intuitivt självklart lättanvänd. Stor och tydlig panel med rejäla knappar och rattar.

Alternativt SONY ICF-2001, underbar liten radio som man kan lyssna på allt med, och dessutom är den lite lättare att ta med till stranden än SP600.

Bästa monomeny radio, (sändare och mottagare)
Drake 4-line. Otroligt väl fungerande ergonomi, speciellt med kabinett för TR44. Finns ingen modern radio som är lika väldisponerad när det gäller var olika rattar sitter. Att R4C dessutom lätt blir en av de bäst presterande mottagarna gör inte saken sämre. Sändaren behöver ett nyckelfilter.

Bästa multimenyradio.
FT-817, är så liten så man undrar om inte menyerna ligger i en yttre plastpåse. Befriande liten och kompakt meny. Skall man ändå ha multimenyradio finns ingen anledning till stor frontplatta, det räcker egentligen med en joy-stick. Med hjälp av en limpistol skapar man enkelt en multimeny-, multimobil-, universalradio. Elektriskt bra?.. Skit i det, den är liten och har allt, utom möjligen ergonomi.

Bästa radiosystem.
Ra200 mt. Med FK21 och växel 10DL så skapar du enkelt ett mindre samhälle, eller varför inte förse din sommarstuga med en telefon i varje rum och visa sommargästerna lite riktig sambandslogistik. Tänk bara att ha möjlighet att via växel koppla ut telefonsamtal i full duplex över kortvåg, få (om några) av dagens multialltradio kan köra full duplex. Att energiförsörjningen dessutom är KRAV-märkt och koldioxidkompenserad sedan 60-talet visar bara hur allt annat stått still.

Bästa VHF-radiosportradion.
IC-202, fasbrus?? Vad är det? Behöver dock ett nyckelfilter.

Last edited:
Intressant surpluslista från uppviglaren Leif. :-)

För att min lista skall bli meningsfull att ta till sig för läsaren så kompletterar jag med att kort redovisa mina specialintressen och behov av olika typer av radioapparater. Som den experimenterande radioamatör jag är så behövs en god snabbarbetad s k general coverage mottagare som täcker hela frekvensområdet från långvåg till 30 MHz eller högre.

Mottagaren bör ha några olika filterbandbredder och vara kapabel att ge god ljudkvalitet i högtalaren. Viktigast är att mottagaren är snabbarbetad och frontpanelen överskådlig. Det betyder få rattar och gärna en analog lång- eller rundskala av det gamla slaget. Användningsområdet är primärt som kontrollmottagare eller mätinstrument i samband med att lyssna på egenheter från hembyggda sändare, oscillatorer eller vad det nu kan vara. Alltså inte en vass mottagare för regelrätt radiotrafik. Några exempel på passande mottagare är SP600, MT600 m fl gamla bojsänke men som faktiskt står sig väl än idag. En Standard Radio CR91 står på labbordet och är en bra kontrollmottagare även om den har några år på nacken.

Annat som fångat mitt intresse under årens lopp är DX-jakt på lågbanden 160 m och 80 samt 40 m enbart telegrafi. Här handlar det om att gräva djupt ner bland störningar och näraliggande mycket starka stationer. Den mottagare som hittills presterat bäst är en kraftigt modifierad Drake R4C. Mottagaren har försetts med bättre blandare och smala kristallfilter i första MF. Bland motsvarande moderna apparater som når upp till Drakens prestanda när det gäller storsignalegenskaper och selektivitet kanske K3:an kan vara ett alternativ?

När det gäller att köra radio från semesterresor och DX-peditioner krävs någon rigg som är behändig att ta med. En god kompromiss mellan vikt och prestanda är IC706 MKIIG. Visserligen en gammal radio vid det här laget men vad finns för alternativ?

Från tid till annan lyssnar jag på rundradio och div kommersiell radiotrafik. Här kanske en moderna station passar. Min sju år gamla FT1000 MP fullmatad med kristallfilter ger mycket för pengarna. Dock är menysystemet och alla de c:a 100 knapparna tröttande. Ljudkvaliteten är bra och om man är intresserad av contest och samtidigt aktivt använder knapparna så tror jag att radion står sig väl.

Jag har fler särintressen och fler radioapparater. T ex gillar jag gammal surplus och för att ta ett exempel så tycker jag att min BC-348-P är en trevlig radio. Här handlar det kanske mer om nostalgi och nyfikenheten på hur det var att köra radio på 40-talet, d v s vad man kan förvänta sig av den tidens apparater och hur de presterar. Således kan även denna typ av apparater hamna ganska högt upp i en rankinglista hos någon.

Kontentan blir väl att man först måste sätta sig ner och försöka reda ut om man är intresserad av fotboll eller bowling. Därefter reda ut vilken boll eller klot som passar ens egna krav och önskemål bäst. Prova, utvärdera, bygg om eller köp nytt. Allt detta skapar nya erfarenheter och besvikelser.

Jag satt och funderade ett tag på vilken önskestation jag skulle välja om jag blev tvingad till det. I sanningens namn så är det inte lätt då det förmodligen inte finns en enda apparat som uppfyller alla mina olika krav på en och samma gång.

-Näste man till rakning. Hur ser din rankinglista ut?

/Bengt

Det ser ut som Knut Knutsson från antik rundan har varit inblandat i era val :)

Ur min vinkel :

Mottagare.
Icom R-75
Bäst ur pris/prestanda

Mobil/portabel
Kenwood ts-480
Gammal men håller än

Bas rigg.
Icom 7600.
Yaesu ft-5000
Framtiden idag ?

Vid lotto vinst.
Icom 7800
Har lovat mig själv !

Förnuftets val.
Icom 706mk2g
inte bra på nåt
inte dålig på nåt heller.

Näste man ? :)

Min rakning eller mitt val
När jag nu blev pånyttfödd radioamatör efter ett uppehåll sedan 1981 var det dags att välja.
Först monterade och tillverkade jag antennmast och antenner. Bakvänd ordning?
Under tiden frågade jag om just vilken radio jag skulle kunna tänka mig köpa och växa i. Svaret var; vad skall du ha den till?
Jo jag tackar jag. Irriterande svar när man är nybörjare och vill ut i etern. Min plånbok tillät inte att köpa och prova, köpa mer och prova för att sedan slutgiltigen köpa igen.
Jag funderade lite och eftersom jag tyckte att både CW och 144-bandet var roligt förr så varför inte.
Det blev i första hand ICOM som hade både kraftfulla apparater och sedan Kenwood i samma prisklass med i stort samma utbud. Allt i en station.
Sen stod jag som åsnan mellan hötapparna, hur välja, eller ranka?
Efter ett drygt års snokande och surfande kom jag fram till att Kenwood hade något bättre egenbrus så jag valde Kenwood även om det är mycket knappologi.
När jag nu skulle till att inhandla en ny Kenwood TS 2000 dök helt plötsligt den nya TS-590S upp på marknaden.
Efter mera funderande så föll valet på den och jag är jättenöjd. Mycket nöjd!
Dessutom så fick jag fatt på en begagnad TR-9130 som är en allmodare och prislappen blev något mindre med den konfigurationen.
Hade jag haft pengarna så hade jag förmodligen köpt ICOMs nya station.
Summa summarum så är rakning inte enbart prestanda utan också en plånbok som vill vara med och tycka när det gäller köp.
Visserligen håller jag med tidigare inläggare att det saknas jämförelsetester. Kan Teknikens Värld och andra motorskribenter och testare både ge ris och ros vid en jämförelse av fordon utan att för den skull bli rädd att de inte får låna ett bilmärke någon mera gång så borde väl vi kunna det också.
Kanske fler på forumet som gjort som jag?

Hej!

Jag kan inte riktigt ranka mottagarna i min lista, men jag använder (på fullaste allvar) 51J-4, SP-600, BRT-400 och R-390A/URR för tillfället.
Beroende på vad jag skall lyssna på så väljs den ena eller andra mottagaren.

Som sändare är en T-47/ART-13 med tillhörande roterande omformare nära röktest. Täcker 2-18 MHz CW och AM, effektnivå (ut) cirkus 100W.
En WS No 19 är på gång...
En BC-348-Q står o väntar samt några BC-312...

Måste erkänna att en SRT CR91 står högt på önskelistan.

Jag försöker gynna både USA och Japan för att alla ska bli nöjda. :rolleyes:
Jag har alltså en Drake C-line som jag är helnöjd med och skulle jag missa något band finns en heltäckande IC-735.
Ja-ja , jag vet att det är gamla grejor...
Rakapparaten är en ordinär Philips. :D

/Ingvar

Jag tror man kan dela in de som rankar i två grupper. De första flesta som rankar efter apparaternas fördelar och den andra som rankar med apparaternas svagheter i åtanke. Den första gruppen är den absolut största, men den andra den mera insatta..

Roligaste radio:
Min hembyggda kristallstyrda QRP rörsänare med 2 rör. Speciell känsla med eget bygge, efter mer än 200 QSO är den fortfarande roligast. Chirpar bra på första övertonen på 7032kHz (14,064MHz)

Bästa "menyradio"
Min egenbyggda K2:a. Härliga filter och de viktigaste parametrarna är åtkomliga utan att gå in i en meny, dvs telegraferingshastighet, uteffekt, AF-gain och RF-gain. Enka dubbelfunktioner på varje knapp och en storlek som gör den till en perfekt fieldayradio

Mesta radio:
Min gamla plastradio från ICOM modell 765PRO, inga menyer, ren dac (dac = direct access) enkel hantering rakt igenom. Bra CW-filter och nästan inget lull lull (den kan i tal tala om vilken frekvens och mode den är inställd på, för synskadade)

Bästa antennsystem
Min loop på vinden ihop med en LC-Transmatch. 160-10m

Bästa radio sammantaget
Den radio jag mest saknar var min härliga DRAKE TR4C med den separata VFO:n RV-3C som huserade högtalare och nätdel.

Last edited:
Roligaste radio:
Min hembyggda kristallstyrda QRP rörsänare med 2 rör. Speciell känsla med eget bygge, efter mer än 200 QSO är den fortfarande roligast. Chirpar bra på första övertonen på 7032kHz (14,064MHz)

Intressant att "roligast" och "bäst" inte sammanfaller. Jag tycker att det ofta är så. Om jag t.ex. tänker tillbaka på de motorcyklar eller bilar jag haft så är den "roligaste" inte alltid den "bästa".

Ok, min lilla lista är:

Roligaste radio
Heathkit HW100. Inte bra på något sätt, men charmig och enkel. Om något krånglar är det bara att lyfta på locket och fixa. Kanske en HW9 vore ännu roligare....

Bästa radio
Drake TR4C. Endast SSB, men det är den radio som jag tycker har bästa prestanda (subjektivt) i min lilla samling. Jag gillar det mustiga ljudet från den externa högtalaren/VFO:n . När (om) K2:an blir klar tar den nog över rollen.

Mest radio
Heathkit SB104A. All-mode, smalt CW-filter, ställbar AGC och andra "finesser".

Bästa menyradio
Min Icom Q7E vinner lätt kategorin eftersom det är min enda "menyradio". Kul resekompis, där man dessutom kan lyssna på trafikrapporten.

Bästa VHF-radiosportradion.
IC-202, fasbrus?? Vad är det? Behöver dock ett nyckelfilter.
Ojdå, den har jag missat. Den verkar vara perfekt för mitt behov. Me finns det några att få tag på?
Någon här som har några liggande?

Back