Min fjärrstyrda anläggning

SM0KBW

Well-Known Member
Hej, har länge planerat att fixa en "remote" uppsättning av en station på landet.

Hade tänkt att skriva egna program och köra under Linux - men tiden är för kort, har
(för) långa pendlingstider bl.a.

En snabbare lösning baserad på färdig mjukvara och Windows får duga, som någon klok
man brukar säga: "Det bästa får inte bli det godas fiende".

Kommer dela upp detta i flera inlägg då jag inte gillar "novell" inlägg i forum.
 
Nätet, vår stuga ligger långt ifrån närmaste station så ADSL är inte att tänka på utan det är
trådlöst nät som gäller. Det är ju i och för sig bra då det reducerar bort risken att få in
överspänningar via telenätet.

Problemet med 4G (och andra moder) är att man hamnar innanför ett NAT444 system.
Vi har Telia och trots flera påstötningar så fick jag aldrig någon publik IP-adress.

Sökte runt efter lösningar och hittade till sist SoftEther VPN. Lite krångligt att sätta upp,
men när du väl lyckas så har du en VPN tunnel genom din ISPs NAT444.

Med ett VPN så ligger fjärrdatorn i dit LAN och allt blir då mycket enkelt därefter.
 
Visst är det spännande, Micke :)

Som sagt alla enheter i samma LAN:
192.168.0.1 - min vanliga router här i Bandhagen
192.168.0.2 - fjärrdatorn på landet
192.168.0.188 - min hemma dator som jag fjärrstyr från.
192.168.0.254 - den trådlösa routern på landet, bekvämt att kunna komma åt den hemifrån.

Fjärrdatorn är inget speciellt, en gammal Dell laptop med 1,2GHz Pentium och 1 GB minne och en 40Gb HD.
Det enda är att den är så pass gammal att den har både serie och parallellport. Den kör WinXP - då alla
program fungerar under det och WinXP inte uppdateras så drar det inte så mycket bandbredd.

Den trådlösa routern är en Huawei B593 med ett kontant kort från Telia.
 
Last edited:
Valet av radio att ställa i stugan föll på min gamla TS-940S, detta med den förhoppningen att
eventuella tjuvar inte orkar släpa med sig den 23 Kg vägande besten :)

För att kunna styra denna via RS232 införskaffades ett Piexx kort det finns ett sådant kort från Kenwood
men de är svåra att hitta. Kortet var relativt enkelt att montera - lite många skruvar att lossa bara.

Dess "auto tuner" är rätt sliten och opålitlig så jag har införskaffat en SGC 239 som arbetar självständigt.

Tillsvidare är en reläbox ansluten till fjärrdatorns parallell port, kommer antagligen ersätta denna senare.
Reläboxen är helt enkelt denna byggsats från elektrokit, fast mitt kort var utan kontakt och drygt 100 Kr
billigare, det inbyggd i en liten aluminium låda, faktiskt en som kommer med MKARS-80 :)

Kommer förklara lite senare om varför denna reläbox är en tillfällig lösning.
 
Så, nu är VPN och all hårdvara klar - över till mjukvaran för att styra det hela.

Eftersom allt ligger i mitt LAN så använder jag mig av ett paket för att komma åt serie porten över TCP/IP och
ett andra paket för parallell porten via TCP/IP.

För att styra TS-940 används en så pass låg baudrate som 4800 och 8N2 detta hade mitt första val av program
svårt att klara av att hantera som server på fjärrdatorn. Däremot har det inga problem att fungera som klient på
min lokala dator hemma. Detta paket är från Netburner.

Som server på fjärrdatorn använder jag i stället Pira CZ remote com port, förmodligen kan man även använda
det programmet som klient på lokala datorn - men jag hade redan Netburners client installerad och den fungerar
alldeles utmärkt.

För att styra reläboxen använder jag mig av Lalim paralell port control v3.6, det är et rätt gammalt program och man
behöver köra det som kompatibelt med win98/WinME i Win7 som jag använder på men laptop. På fjärrdatorn var
det inga problem att få det snurra direkt.

Nu kan jag alltså lokalt komma åt både serie och parallellporten på fjärrdatorn.

För att föra över ljudet använder jag det eminenta programmet IP-Sound, utvecklat av SM5VXC, hatten av för honom.
Det ger full duplex, det behövs endast en klient lokalt och en server på fjärrdatorn. Programmet har ett flertal olika
kompressionsmetoder, väljer man vanlig GSM så använder det sig bara av runt 2,5 kB/s - vilket är bra när man betalar
per GB till ISPn.
 
Last edited:
Till valet av program för att styra riggen, där föll mit val på TRX-manager, men antagligen fungerar t.ex HRD lika bra.

Detta program kör jag alltså direkt i min lokala dator mot den virtuella com porten som sedan skickar över det till servern
på min fjärrdator. Det tråkiga är att PTT styrningen sker via en knapp i programmet.

Nu till den stora problematiken med CW (eller vad ni nu vill kalla det). Tontelegrafi fungerar inte alls så min plan är att
köra med en Arduino Nano ansluten via USB till vardera dator, den lokala kommer innehålla en Bugg samt möjligheter
att överföra PTT signalering samt kontrollera de relän som just nu styrs via parallellporten på fjärrdatorn.

Motsvarande enhet vid fjärrdatorn ska nyckla CW, PTT samt reläenheter och möjligtvis andra styrningar som jag inte
har tänkt på ännu. Att valet föll på Arduino Nano är att de kostar under 20Kr styck på Ebay och att de redan talar via USB.


Att designa dessa enheter är vad jag precis har börjat med och rapport kommer senare, hoppas jag.
 
Last edited:
Intressant VPN lösning. Visserligen sitter jag i Spanien men kan nå mina datorer så det får bli en installation av SoftEther.
 
Jag har fått det att fungera bra med SoftEther, det är en massa inställningar när man installerar servern
men med lite gissningar och lite experiment så gick det bra.

Ett elände detta med NCGN/NAT444 - man önskar att ISP bolagen hade valt att införa IPv6 istället
då hade vi inte haft dessa problem nu.

Men hade du inte en fungerande lösning redan?
 
test.png


Om audio överföring.

Hade inga små isolertrafos att stoppa mellan dator och radio - och det verkade lite fånigt då radion
och dess styrdator är sammankopplade via en seriekabel.

Började experimentera med att bara använda motstånd för att anpassa nivåerna, det fungerade men
det blev höga brumnivåer. därför har schemat dessa in och utgångs kondensatorer. Detta reducerade
brummet till viss del, men för att få bort det helt matas datorn ojordat, bara riggen är jordad - sedan
har jag en extra jordkabel mellan dem istället.
 
Tack för tipset med SoftEther, nu kan jag skippa Tre och använda mig av Hallon istället, som inte har public IP, dessutom slipper jag DNS hanteringen!
Ett alternativ för porthanteringen är http://www.eterlogic.com/Products.VSPE.html . Här får man allt i ett!
En på fjärren och en lokalt sköter hela ruljansen!
 
Kan i sammanhanget tipsa om projektet / programmet usbip se länk
http://sourceforge.net/projects/usbip/?source=typ_redirect
Ett enkelt sätt att göra en remote USB-port lokal.

Försöker få den lille rackaren att göra remotens USB-port (till mitt microHAM USB III
-radiointerface) till att bli lokal. Då kan jag köra allt därigenom till min TS-850SAT.
Hoppas jag...

Lyckas det behöver jag inget annat emellan remotedatorn och mig, då
det interfacet innehåller allt (CAT-kontroll, Keyer, eget ljudkort, PTT etc etc.)

Desto mindre min remotedator behöver hantera dess bättre !

Kan f.ö. berätta att just denna dator är byggd på Lasse BDZ:as gamla firma POCAB :)
Har det gamla fina guldmärket i fronten också, med texten "POCAB PENTIUM III"

Hårdvaran: CPU Pentium III @ 750MHz, Minne 640MB PC-100, okänt gammalt VGA-kort
HDD 60GB IDE-disk Seagate, separat PCI-kort för ethernet samt ett för USB.
OS Windows XP SP3

Inte mycket att skryta med, men det fungerar och är mycket stabilt, än så länge.....

..... men det går ju fort att ändra på ;)

 
Vill åtminstone bygga lite själv så jag har planer på en egen USB - LAN - USB lösning för kontroll och CW.
Håller just nu på att portera kod som jag skrev för PIC-processorer. Tog lite tid att hitta en vettig miljö, Arduino
är för hämmande så jag har börjat använda Eclipse och WinAVR i stället.

Jag använder mig av en laptop från DELL och den har redan ett hyfsat ljudkort - behöver därför inget extra.

Som jag skrev tidigare så kör jag med en Dell Latitude laptop 1,2GHz PentiumIIIm och 1 GB minne och en 40Gb HD.
 
Om Raspberry Pi och SoftEther

Efter ett tips om att använda en R.Pi i stället för en dator att hantera VPN kanalen så har jag testat lite.

Det är ganska enkelt att installera en SoftEther server på en R.Pi och det finns några sidor på nätet med beskrivningar på hur det görs.

Problemet är att Linux versionen av SoftEther inte har en intern bryggning mellan R.Pi och LAN, Windows versionen har en sådan brygga.

Du får VPN men du kan inte nå din R.Pi på det. Det ska kunna fixas med en brygga och en virtuell ethernet adapter - en TAP-enhet. Att jag vill nå denna R.Pi är för att jag vill kunna använda den även för diverse styrningar för delar av fjärrsystemet.

Har gått bet på att få detta fungera så jag lämnar denna gren och återgår till den ursprungliga lösningen med endast en Laptop och en liten Arduino Nano vid sidan av.
 
Last edited:
Ja, och vill man ha en enhet som bara håller upp VPN förbindelsen och om man på något klurigt sätt kan
komma på ett sättt väcka PC:n så är R.Pi användbar.
 
Det går iofs att göra med en enkel GSM switch, kostar 300:- på eBay. Tre utgångar för relästyrning.
Stoppa i ett enkelt SIM-kort (finns gratis från de flesta operatörer) och styr dina utgångar.
Ställ in PC:n att starta upp vid PWR_ON (eller rättare sagt, när strömmen återkommer) så är det löst.

Kan inte se någon anledning att krångla till VPN:tunneln när jag i alla fall har en PC i systemet.
 
GSM-switchen har förresten ett par ingångar också, vilka du kan övervaka via SMS.
Den skickar alltså data tillbaks också. Ingångarna kan användas till vad som helst,
temperaturövervakning, larm, etc etc
 
Går i samma tankar men har en GSM-modul som kostade ungefär samma summa.
Den tänkte koppla till kontroll processorn. Har redan ett äldre eget projekt med de
egenskaperna för styrning/läsa data via SMS som bör vara enkelt att portera.

En fundering är hur länge man kan ta emot SMS när kontantkortet gått ut.
Man vill ju inte ha ytterligare ett abonnemang att betala var månad.
 
Back
Top