Min första 2m radio

Hade en sån:
ptm-13.jpg
med en tunerdel från en skrotad TV kopplad till antenningången för att lyssna på 70cm och NMT450. Vi hade sådana för samband inom FRO oxo. Bra tryck i LF-delen minns jag.

/Arne

Vad roligt Arne......jag hade en mikrofon av typen du ser på dbilden, fast den som var styrstångsmonterad strax bakom ratten...bytte sedan till en smidigare bandspelarmikrofon..

/Bjarne

Attachments

• 400_F_6612256_VFZT8K2q80srEYusX6BFo69g7Wo5bfxw.jpg
    400_F_6612256_VFZT8K2q80srEYusX6BFo69g7Wo5bfxw.jpg
    26,8 KB · Views: 318
Oj!
En Elvis-mikrofon. Inga dåliga grejor!

Tyvärr fanns inga såna avlagda polis-och taxiradios när jag skulle aktivera 2 meter.
Jag fick gå den långa vägen med kristallosc. på 8 MHz -tripplare - dubblare - 832A.
Skärmgallermodulerad AM och Elfa-konverter till en BC-radio. Lyssnade mellan 6-8 MHz på radion. Men det var rätt mycket aktivitet på den tiden. En del UKV-fantaster fanns på Hemgården i Malmö där man kunde få tips om man hade problem.
/Ingvar

Jag började med en Storno Viking.
Den ser ut så här: Storno
En hybrid, dvs både rör och transistorer, som nog var lite före sin tid, och såldes 1960 till 1966.
De som vi radioamatörer kom över i början av 70 talet, från Svebry i Skövde, var utbytta vid spårvägen i Göteborg.
Skälet var att man bytte bandbredd och kanalavstånd till 25 kHz med +-5 kHz devaition.
Vikingen var därmed bred, 50 kHz kanaler och med +-15 kHz deviation.
Det gjorde inte så mycekt i början av 70 talet, då det inte fanns särskilt många radioamatörer som körde FM.
FM var ju fult, FM var ju rena rama PR radion, FM skulle bekämpas, FM var skit. FM var kanalradio som ju inte är amatörradio, rena rama 27 MHz. AM kunde dock vara OK....
Och kommersiell komradio med AM fanns.
Just därför var det spännande att utmana de gamla konsevativa uvarna, och börja med FM, tyckte jag.

Jag började med simplex 145,70 MHz nej inget svar.
Bilmontage då och högt upp på berget.
Snart hördes dock SM6:or. Alla lika starka, ingen svarade på mina anrop.
Men radion funkade i alla fall.
Snart insåg jag att det var en relästation, Bäckefors.
Man ropade sig hes i många år innan det kom kompisar med FM.

Idag har vi liknande fenomen med bakåtstävan för Digitalt modulerad radio.
Men DV utvecklar sig avsevärt snabbare än FM gjorde förr.

Spännande var det i alla fall med en "äkta" kommersiell radio av detta slag.
Man lärde sig mycket genom att repa, trimma och lusläsa scheman.

Vikingen var klurig då den hade en kristall för både första och andra blandningen. Men nackdelen var då att första MF måste vara bred då den blev på olika frekvens per kanal.
Dvs mycket brett "roofingfilter".... Men det gick ändå, det fanns ju inga på grannkanalerna.
Med ett extra HF steg öppnade sig en ny värd på FM.
Med ett extra slutsteg blev det 40 Watt istf Vikingens bara 10 W.
Snart lyckades jag göra mellanfrekvensen smalare, dvs för 25 kHz kanalsteg.
Mellanfrekvensfiltret bestog av tre eller fyra steg, med limiter, och varje steg hade 4 st avstämda kretsar. Allt trimmat till en snygg filterkurva. Dvs 12 till 16 spolar som skulle trimmas till ett filter. Svårt och många gav upp.

En sådan komradio var dyr på sin tid, och kostade säkert 10 - 20 tusen i början av 60 talet. Dvs långt över 100 tusen idag. Ofta dyrare än själva Taxibilen.

Att få tag på surplus kostade radioamtören då 300 kr, vilket man idag får en ny 65 Watts kanalstation med 118 - 174 MHz för.

de
SM4FPD
Roy

Jag hade 145,600MHz 145,700 och 145,650 där 650 var repeaterkanal. De andra 2 var "direktare" och det var 50 kHz kanalsteg. Efterföljaren blev en IC-20 som var rena PR-lådan med 12 kanaler och en tydlig S-meter. 1750Hz-tonen fick man själv generera alternativt bygga in, jag byggde en vidhängande burk.

Den gav 10W ut och ett hembygge med 5894 gav mig 100W, men det självsvängde friskt, och när jag väl kom över ett QQE06/40 hade steget redan plockats isär...

Blev sedan en trasnverter från VHF-teknik ihop med min HW-101 och en hemmabyggd 5-elementare. Ett PA-kort på 5W köptes när de ursprungliga 0,5W inte räckte till och hängdes på. Långt senare inköptes en TS700G. Intresset för SSB/CW på VHF dog dock ut när det efter en flytt inte gick att ha en "riktig" antenn som kunde roteras.......det var tider. IC-20:n hängde med länge tills IC-225 dök upp med sin syntes och alla kanaler, då flyttades burken från IC-20:n över till den. Den fick dock fötter ur min bil en natt av någon som bevöde snabba cash eller trodde att det var en PR-låda.

73 de Bjarne

Back