Jag började med en Storno Viking.
Den ser ut så här:
Storno
En hybrid, dvs både rör och transistorer, som nog var lite före sin tid, och såldes 1960 till 1966.
De som vi radioamatörer kom över i början av 70 talet, från Svebry i Skövde, var utbytta vid spårvägen i Göteborg.
Skälet var att man bytte bandbredd och kanalavstånd till 25 kHz med +-5 kHz devaition.
Vikingen var därmed bred, 50 kHz kanaler och med +-15 kHz deviation.
Det gjorde inte så mycekt i början av 70 talet, då det inte fanns särskilt många radioamatörer som körde FM.
FM var ju fult, FM var ju rena rama PR radion, FM skulle bekämpas, FM var skit. FM var kanalradio som ju inte är amatörradio, rena rama 27 MHz. AM kunde dock vara OK....
Och kommersiell komradio med AM fanns.
Just därför var det spännande att utmana de gamla konsevativa uvarna, och börja med FM, tyckte jag.
Jag började med simplex 145,70 MHz nej inget svar.
Bilmontage då och högt upp på berget.
Snart hördes dock SM6
r. Alla lika starka, ingen svarade på mina anrop.
Men radion funkade i alla fall.
Snart insåg jag att det var en relästation, Bäckefors.
Man ropade sig hes i många år innan det kom kompisar med FM.
Idag har vi liknande fenomen med bakåtstävan för Digitalt modulerad radio.
Men DV utvecklar sig avsevärt snabbare än FM gjorde förr.
Spännande var det i alla fall med en "äkta" kommersiell radio av detta slag.
Man lärde sig mycket genom att repa, trimma och lusläsa scheman.
Vikingen var klurig då den hade en kristall för både första och andra blandningen. Men nackdelen var då att första MF måste vara bred då den blev på olika frekvens per kanal.
Dvs mycket brett "roofingfilter".... Men det gick ändå, det fanns ju inga på grannkanalerna.
Med ett extra HF steg öppnade sig en ny värd på FM.
Med ett extra slutsteg blev det 40 Watt istf Vikingens bara 10 W.
Snart lyckades jag göra mellanfrekvensen smalare, dvs för 25 kHz kanalsteg.
Mellanfrekvensfiltret bestog av tre eller fyra steg, med limiter, och varje steg hade 4 st avstämda kretsar. Allt trimmat till en snygg filterkurva. Dvs 12 till 16 spolar som skulle trimmas till ett filter. Svårt och många gav upp.
En sådan komradio var dyr på sin tid, och kostade säkert 10 - 20 tusen i början av 60 talet. Dvs långt över 100 tusen idag. Ofta dyrare än själva Taxibilen.
Att få tag på surplus kostade radioamtören då 300 kr, vilket man idag får en ny 65 Watts kanalstation med 118 - 174 MHz för.
de
SM4FPD
Roy