Min frys la av

SM0GLD

Vänsterhänt
Visst var frysen 18 år men elektronik borde hålla längre.
Frysen hade börjat larma för hög temperatur mitt i natten och stört vår nattsömn.
Upp och trycka på knapparna för att nollställa larmet men några timmar senare började eländet igen.
Detta har nu pågått i en vecka.

Men jag tyar inte längre...
Monterade ur elektroniken och fann ett kretskort med 5st elektrolyter.

frys.jpg

Elektrolyter måste vara dom sämsta komponenter som finns.
Jag lödde loss alla och mätte upp dom och hittade en som avvek från värde, se inringade kondingar.
Hittade en likadan i "junk boxen" men lite större med högre spänningstålighet och bytte.
Nu funkar frysen igen utan att ideligen larma.
Jag har nu fått lite tid på mig att planera för ett inköp av ny kyl och frys.
 
Det finns bra ellyter, och det finns dåliga...


Jag har besiktningsfria (> 50 år) oanvända ellyter i samlingarna som mäter perfekt efter att de mjukstartats. Ibland har man tur ibland inte...
 
Av alla datorskärmar jag har är det bara två st som är nyinförskaffade.
Resten, vilket är ganska många är resultatet av lyckade "Containerdyk"
där PSU'erna inspekterats och läckande, torra lytar bytts ut mot
dito med bättre temp/spänningsspecar.

Finns inga uppenbara visuella indikationer på att andra komponenter eller
lödningar håller på att ge med sig skulle jag behålla frysen tills vidare.

Det är vansinnigt mycket användbart som hamnar i återvinningsbingar
runt om. Ve den som försöker nypa något användbart ur en kommunal återvinningsbinge...

(Morgonritualen bestod tidigare alltid av ett besök på satirtecknaren Hans Lindströms hemsida. Sorgligt nog gick han ur tiden i januari i år.)

Lindstrom_recykling_2020-06-10.jpeg
 
Min konding, 220µF/35V, mätte initiellt ca 180µF vilket ligger inom toleranserna +-20%.
Efter att jag hade rätat ut benen inför återlödningen så mätte den 157µF.
Jag drog lite i benen med tången och benen satt lite löst. Nu mätte den 190µF!!
Efter några små ryck så var jag nere på 117µF.
Självklart bytte jag ut den.

Nästan alltid när man ska reparera en dålig nätdel är det någon konding som har pajjat.
......men hur ska vi klara oss utan dom?
 
Jag minns ett antal demonterade nätdelar med drosslar och oljepapperskondingar på 4-10 µF. De hade troligen hållit i evigheter, men det var ju inte fråga om några lätthanterliga "strömklumpar" av modernt snitt, precis.

Vi får vad vi betalar för. Det finns bra kondingar, men de kostar. Det finns bra nätaggregat, men de väger. Den moderna människan vill ha det billigt och lätt. Det funkar bra - ett tag.
 
Avikelser i kapacitans är ju inte bra men vill jag vara säker på hur elyten funkar så mäter jag även ESR och läckage. Många kondingar jag mätt har fortfarande rätt kapacitans men felar vid ESR eller läckagemätning.
 
Många kondingar jag mätt har fortfarande rätt kapacitans men felar vid ESR eller läckagemätning.
Ja så är det men jag har ingen ESR-mätare.
Nu var det så att benen på något vis satt lite löst så jag valde att byta ut den.
 
Lösa ben är inget bra förstås, dessa krånglande elyter har man sett nog av. Har haft ett par stationer på bänken med läckande elyter som delvis tagit med sig kretskortbanor i sin närhet, suck. Byggde föresten en läckagetestare som kontruerats av Mr Carlson, funkar faktiskt riktigt bra. Länk nedan.

 
Ett rätt så bra ställe att ventilera den här typen av fel är på svenska eleketronikforumet, https://elektronikforumet.com/forum/index.php
Det finns många som har erfarenheter av det mesta , hemelektronik, köksmaskiner , löpband, laddare, eltandborstar, Även en del amatörradio förekommer där.

Hur vet du att felet finns på kretskortet?
Kanske felet är kompressorn eller kylmediat. Läckage,
Dammig kondensor, (verktyg: dammsugare)
Vad gör kretskortet? Åstadkommer det en termomter på dörren? Eller styr en ismaskin?
Kanske kylen är uppkopplad, så att hela världen kan kontrollera den? Kanske en ersättning för kompressorns startrelä som förr var felet.
Är kortet en termostat som håller inställd temperatur?
Eller är det en varvtalsstyrning för kompressorn.

Lytarna verkar sitta vid något man kan anta vara en spänningstab. Därmed är dess värde inte så viktigt. +- 50% duger.
Men självsvänger stabben så kan det bli vad som helst.

Min erfarenhet är att kondingarna är kass först när de ser fula ut, uppsvällda, läckande etc.

För övrigt visste jag inte att det går att få in ett kretskort i något så enkelt som en frys
Så då har väl jag en ännu äldre frys då........

SM4FPD
 
Min erfarenhet är att kondingarna är kass först när de ser fula ut, uppsvällda, läckande etc
Likaså min erfarenhet men vad skulle jag göra när jag inte kunde hitta några andra fel.
Lätt att löda loss 5st lytar och testa dom.
Det sitter även två triac'ar på kortet. Dom kunde jag snabbt ansluta till yttre spänningskälla och prova likaså alla kraftdioder är lätta att mäta upp.
Ett par effektmotstånd som har varit varma men utan fel.
Lytarna sitter i en liten nätdel med en Top-switch från Power Int. Denna omvandlare skapar två spänningar ut.
Felet som jag ser det gav upphov till att temperaturövervakningen tog fel beslut och varnade.
Frysen har hela tiden fungerat, inga matvaror har blivit upptinade.

I natt fick jag sova utan att bli väckt av en larmande frys :)
 
OK jag missade att nämna detta med kallödningar.
Ibland finner man på kort av dennna typ att lödningarna vid vissa komponenter, som blir vam, har blivit förstörda.
Då händer det att om man löder lite och hanterar kortet så går det sen, ett tag....

Jag lagade en gång en induktionshäll.
Ägaren hade noga plockat isär och vi vände på kreskorten, gansk snart såg jag felet, ett relä av högströmstyp vars lödningar hade blivit fula.
Samma relätyp hade figurerat i en annan sak jag felsökte för längre sen så jag misstänkte reläna direkt.

Ja hopps du får sova i fortsättningen!

SM4FPD
 
Vitvaror var bättre förr.
Jag är ägare No. 2 till min frysbox som jag själv haft i >50 år. Den är minst 60 år gammal. Ser ingen anledning till att byta ut den, nya prylar är inte byggda för att hålla lika länge. Under de >50 år jag haft frysen har jag bytt termostat 2ggr. Någon komplicerad elektronik finns inte.
 
Vitvaror var definitivt bättre förr. I alla fall avseende hållbarheten och det är väl hållbarhet man ska sträva efter. Dvs det är inte en hållbar utveckling att grejerna är så dåliga att man konstant måste köpa nya. Låt gå för att de har blivit billigare, och energisnålare. Men räknar man på den totala miljöpåverkan från moderna vitvaror med usel kvalitet så känns det inte som det blir något miljövänligt av det.

För X antal år sedan lade kylen hos föräldrarna av. Det var en halvgammal kyl som var behagligt befriad från elektronik. En enkel mekanisk termostat. Kylen var stendöd (förutom att lampan lös). Byglade termostaten varvid kompressorn snällt brummade igång och det började kyla. Besökte en vitvarufirma på orten och köpte en ny termostat, tror den kostade ungefär 350 kr. Den kylen fungerar fortfarande utmärkt. Säkert inte alls någon jättebra energiklass men man får ganska många kWh för vad den ny kyl kostar. Plus miljöpåverkan av att skrota den gamla och tillverka en ny. Till råga på allt så brukar väl också byte av en kyl innebära att man "måste" byta frysen också eftersom det ser jättefult ut i köket med två olika bredvid varandra.

Induktionshällar/spisar verkar vara problematiska. Det finns en jättelång tråd på Sv. elektronikforumet om just reparationer av sådana. Typiska felkällor är dåliga elektrolyter och poffade IGBT:er. Många gånger fullt reparerbart och komponenterna, om man får tag i dem, kostar sällan mycket. En normal reparation via vitvarufirman innebär dock att ett helt kretskort byts ut = svindyrt och inte lönsamt om skräpet är ett par år gammalt och då byter man hellre spis/häll.

När jag själv köpte kyl/frys tänkte jag mig inte för. Det var någon modell med bra energiklass. Vad man lyckats med är att inte nog med att kompressorn matas med en frekvensomriktare så har man även gjort om det som är på baksidan (heter det förångare eller kondensor?). På äldre varianter är det en stor slinga på baksidan. Inte en tillstymmelse till rörliga delar. Här har man istället något som ser ut som värmepaketet i en personbil. Dvs en minimal kylslinga som är försedd med en liten fläkt som går via frekvensomriktare. Rörliga delar och det sitter på en plats utsatt för allt damm som finns bakom. Dessutom blir det klassiskt "frekvensomriktaroljud" från fläktmotorn vid vissa varvtal. Kurerat med diverse extra ljuddämpning. Återstår att se vad som ger upp först. Kompressorn, fläkten, elektroniken i frekvensomriktaren? Garanterat olönsamt att laga, om det ens finns reservdelar att få tag på. Släng skräpet och köp nytt. Men det var bra energiklass!
 
JA det var bättre förr.
Då fanns mint två företag i Karlstad, där man kunde köpa reservdelar till kökets maskiner. Vare sig de var vita eller svarta.... (ironi mot ordet vitbvararor som egentligen är sängkläder)
På desa småföretag kunde de allt om delarn och man kunde lätt laga allt.

Sista frysen vi köpte skulle vara av lågenergityp.
Stora gröna klistermärken på dörren som skrek hur bra den var att dra lite ström.
Men den har ingen vanlig kondensor, (förångaren är den som blir kall invändigt. (allt som expanderar och det gör ju den komprimerade gasen, blir kall) det som komprimeras blir varmt.
Kondensorn satt istället inbyggd i väggarna.
Nå den funkar, men inte så bra på sommaren när det blir varmare i köket. Då går den konstant och klarar inte att kyla ner till lägre än - 16 C.
Så den funkar bara vid max 20 C rumstemp....

Idag finns inga av dessa företag kvar, dvs man har svårt att få tag i reservdelar.

Ett tips bara för den som skll laga diskmaskinen eller tvättmaskinen, där slangar kan behövas.
Formgjutna slangar lik de som finns i bilar vid kylaren.
På mackar, (förr i alla fall) samt på BILTEMA finns universalslngar, med bälg, och ståltråd invändigt. De finns i alla tänkbara diamterar och längd, och går att böja som man vill utan att bli platta i böjen. Funkar fint till nämnda maskiner.

För de som ine lagar själv, blir det trots allt billigare att köpa ny maskin, då det är dyrt att få en reparatör att köra hem försöka laga och hämta skaer och byta ut, kan ta timmar, och blir dyrt. Ja så är det väl med TV oxo nu.

Kul att läsa att någon av oss radioamatörer i alla fall försöker laga saker.

På Elektronikforum finns en tråd : "min senaste reparation"
Min senaste rep. var en rakapparat, som var gratis på en loppmarknad.
feler var sladden, i övrigt var den i närmast nyskick.

Däremot har jag problem att laga avfallskvarnen..........


SM4FPD
 
Jo jag har lagat tvättmaskinen också.
Tömmningspumpen pajjade direkt efter garantitidens utgång.
Den har nu funkat många år sedan dess.

Tillbaka till frysen....
Kondensatorns ESR uppmättes till 35ohm vid 100kHz.
Inge bra kan man säga.
 
Back
Top