Hej!
KRI>>
Jo, jag har några Collinsmaskiner ytterligare, två 51J-4 och en T-47/ART-13.
Träradioapparater har jag "några hundra stycken"...
Lite kort om min "HF-80 sändare". Frekvensområde 1.6-30 MHz.
Systemet sjösattes under sent 70-tal, det består av ett antal olika möjliga byggstenar. Det finns flera olika exciters, vilka i sin tur kan bestyckas på olika vis. Min HF-8010A kan jag köra USB, AME och CW med. Den saknar kort för LSB och därmed kan jag inte köra LSB och ISB. Detta är dock ingen större förlust, även om det skulle vara kul med en fullspecad häck. Bandbredden vid SSB är lite snävare än "det normala 2.7 kHz" för amatörbruk, vill minnas att den ligger kring 2.35 kHz. Men det finns andra bandbredder beroende på bestyckning. Jag har fjärrstyrningsenhet HF-8090, som ser i princip ut som excitern, men den är inte i bruk. Excitern lämnar i storleksorningen 100 mW till slutsteget HF-8020. Frekvensen ställs in med tumhjul i steg om 100 Hz.
Idag använder jag en Mymex mikrofon och en Öllernyckel för att göra mig hörd. Mina motstationer tycker att det låter bra, men det kanske bara säger så för att vara snälla? Efter det att man slagit till main breaker på kraftaggregatet så styrs allt från excitern.
Det finns några olika slutsteg att välja bland 1 kW, 3 kW samt 10 kW, 1 kW finns heltransitoriserat eller som jag har (HF-8020) med ett rör i slutet.
Slutsteget HF-8020 består av ett antal drivsteg med transistorer i klass A som driver ett 4CX1500B i klass AB1, det är alltså biaserat med ganska hög tomgångsström. Anodspänningen är 3 kV. Slutsteget är katodjordat och automatavstämt, avstämning inom "ett band" tar väl 4 s ungefär, lite längre tid om man gör stora frekvensbyten. Kan köras i läge "High Power" eller "Low Power", i mitt fall 1 kW eller 0.5 kW. Slutsteget har en uppstartstid på styvt 3 minuter, värmning av slutrör (3 minuter nominellt) plus avstämning. (några sekunder)
Kraftaggregatet HF-8030 lämnar de spänningar som behövs för att köra systemet, nätanslutet 230 V enfas. Ljuset blinkar rätt skapligt när man kör CW...
Detta problem skall reduceras med hjälp av en 400-230 V transformator på 3.5 kVA. Vikten på HF-8030 lite styvt 70 kg, anodspänningstransformatorn är nog ansvarig för många av dessa kg.
Till 1 kW systemet finns det en antenna coupler, HF-8040, lyckligtvis har jag fått tag i en, men saknar en anslutningskabel. Nå'n som har en till övers?
Avstämningsenheten är en rejäl låda med en rullspole och två vacuumkondingar som anpassningselement.
Vidare finns det massor av olika mottagare/tranceivrar till systemet, likaså pre/postselectorer.
Så, till frågan "varför använder man en sändare som denna?". Det är knappast det enklaste sättat ur handhavande synkpunkt, inte heller den tystaste sändaren som finns, fläktarna låter en del. Svaret på frågan är "för att jag kan!" Till på köpet tycker jag att det är kul. Blandningen av kommunikation och teknik är intressant! Man får vara beredd på lite felavhjälpande insatser...
Behöver jag tillägga att det skulle vara väldigt kul att få tag i någon av de kraftigare slutstegen och även lite andra komponenter till systemet. Marknaden för dessa prylar är dock någon begränsad här i Sverige.