Mina nattstörningar

SA0BUX

Old Member


Kommer i princip varje natt och försvinner på morgonen.

Har en aktiv loop på balkongen, hur långt ifrån kan denna störsändare vara ?
Troligen är det någon laddare som kopplas in nattetid.

syns från mellanvåg upp emot 7 Mhz

:mad:
 


Kommer i princip varje natt och försvinner på morgonen.

Har en aktiv loop på balkongen, hur långt ifrån kan denna störsändare vara ?
Troligen är det någon laddare som kopplas in nattetid.

syns från mellanvåg upp emot 7 Mhz

:mad:

Hur nära har du grannar?

Det där ser ut som min mobilladdare låter, fast den stör ju bara i det direkta närområdet.

Jag hade en elektrisk tandborste med induktionsladdning som störde något fruktansvärt, men den laddade jag ju inte varje natt utan kanske en gång i veckan.

Surfplattorna har väl kraftigare laddare än telefonerna, kanske kraftigare störningar också, dessutom börjar det väl komma induktiva plattor att lägga grejorna på för laddning?
 
5-6 våningars hus med min balkong på 2:a våningen in mot en en gård , sisådär 100 lägenheter.
Får väl börja med dom närmaste, får försöka pejla lite mera.
Störningen började på senhösten så det var väl någon som skaffade något nytt skräp
då.

Borde finnas en databas där man kan lägga upp alla störningssignaturer, dom är ganska lätta att känna igen via ett vattenfall.

/L
 


Kommer i princip varje natt och försvinner på morgonen.

Har en aktiv loop på balkongen, hur långt ifrån kan denna störsändare vara ?
Troligen är det någon laddare som kopplas in nattetid.

syns från mellanvåg upp emot 7 Mhz

:mad:

ca. 100kHz mellan peakarna ?

troligen ett nätagg
hade ett sånt nätagg som hamnade på sophögen, se tidigare inlägg http://www.ham.se/23080-post76.html
 
En ljusslinga på någon balkong? Själva slingan blir ju en fin antenn ofta några meter lång.
 
Jag tror det är någon sorts laddare, den brukar kommer senast kl 23 och håller på till 07 och lite längre på helgerna.
Måste försöka hitta ett sätt att pejla så man får något hum om riktningen.
Men även jag brukar bli lite slö fram emot läggdags.
 
Det kanske är något erotiskt hjälpmedel som behöver laddning över natten. Vad har du för grannar? Störkällor kan vara av mången orsak, sök brett..

/Sven.
 
Hur låter störningen?
Har själv nyligen fått nya störningar på 80m.....kvällstid.

/Micke
 
Uppdaterad störningsrapport:

Från och med hösten 2o14 har jag en S9 brusmatta från 200 KHz upp till 10-12 MHz dygnet runt, har lagt ner alla försök att lyssna på radio i min lägenhet.
Får börja samla frimärken istället.
 
Jag blev av med mina störningar som kom från grannens sattelitbox.
Det krävdes lite deckararbete men det gick till slut.
Även jag har försökt med aktiv loop på balkongen, det funkar inte!
Loopen måste flyttas långt ut från huset för att inte plocka upp närfältsstörningar.
I sommarstugan har jag provat med samma loop och där fungerar den helt makalöst bra.
 
Störningen som endast fanns nattetid kan ju vara en sån där "snarkmaskin" (kommer inte ihåg vad den heter på riktigt) som man får om man snarkar så illa att man får andningsuppehåll.

Det är konstigt det där med medicinsk utrustning, det är jättehöga krav på att man inte ska ha igång mobiltelefoner och andra radiosändare i närheten av utrustningen, men jag har en känsla av att det är mindre noga med hur den utrustningen stör i sin tur...
 
Bara nattetid, hela natten?
Bara på kvällen och det kan vara en plasma-tv.

Jag anser ändå att en så pass tydlig störning borde gå att hitta.
 
Back
Top